m
2. Beleidsbegroting
2.1 Prog-amrr,apian: Programma Ruimtelijke Ordening, wijker, en dorper, (12)
Eff
ecten
Nulme
ting
2005
2006
2007
2008
u
Correcte afhandeling RO-procedures (zie ad. D)
Indicator:
Percentage anticipatieprocedures (art. 19) en
planschadeverzoeken dat volgens vastgesteld tijdspad
afgehandeld wordt.
90%
100%
100%
100%
b
Actuele digitale geometrische basisobjecten beschikbaar
(zie ad. E)
Indicator:
Percentage van alle landmeetkundig/kartografisch unieke
objecten dat digitaal is vastgelegd.
5%
10%
40%
80
90%
jken en Dorpen)
F
Bewoners zijn zelfstandig en deskundig en hebben
voldoende invloed op gemeentelijk beleid.
Indicatoren:
Verbetering tevredenheid over functioneren van
panels in wijken/dorpen
(totaal scores zeer goed/goed/neutraal)
Verbetering van de tevredenheid over invloed op
beleid (minimum 1 en maximum 10)
Op peil houden van bestedingshoogte van wijk- en
dorpsbudgetten (in van het totale beschikbare
jaarbudget)
50
3,98
97
55%
4,0
95-100
60%
5,5
95-100
(ad. B)
Toelichting op de jaarscore: Hoewel de gemeentelijke ambtelijke inspanning voor de actualisatie van
bestemmingsplannen in 2005 grotendeels afgerond is, zal de feitelijke goedkeuring door provincie en
eventueel Raad van State pas in 2006 of 2007 plaatsvinden. Daarom ijlt het percentage definitief
goedgekeurde plannen na op de ambtelijke inspanningen. Daarnaast kunnen bestemmingsplannen
nooit volledig actueel zijn omdat er voortdurend (niet voorziene) ruimtelijke veranderingen in de stad
plaatsvinden die tot aanpassing van een bestemmingsplan nopen.
(ad. C)
De digitalisering van bestemmingsplannen ijlt na op de actualisatieslag. Alle nieuwe plannen worden
gedigitaliseerd incl. de zgn IMRO-codering maar nu nog actuele plannen van voor de actualisatieslag
kunnen slechts met aanvullende budgetten alsnog gedigitaliseerd worden. Daarnaast zijn er ten
behoeve van digitale bereikbaarheid voor externen 'extra' middelen nodig (GIS).
(ad. D)
Er is nog geen bruikbare nulmeting beschikbaar voor dit effect. Uitgangspunt is dat in 2004 hiervoor
een toetsingskader ontwikkeld wordt en dat na een aanloop in 2005 vanaf 2006 volledig binnen
vastgestelde doorlooptijden wordt gehandeld.
(ad. E)
Het betreft hier het (digitaal) op orde brengen van de basisgegevens. Voor het vervolgens ontsluiten
en toegankelijk maken voor zowel intern als extern gebruik van deze gegevens zijn 'extra' middelen
(GIS) nodig.
Stand van zaken
Algemeen RO:
De regering heeft in april 2004 de nieuwe Nota Ruimte naar buiten gebracht als vervanger voor de
niet afgeronde Vijfde nota RO ('van de rode contouren') en de provincie zal in 2005 een nieuw
streekplan vaststellen. Beide kadernota's lijken de centrale positie van Leeuwarden en haar ambities
op het gebied van wonen, werken en infrastructurele ingrepen, als vastgelegd in de Stadsvisie en de
Regiovisie, te ondersteunen
Door de regering is in maart een wetsvoorstel voorgelegd aan de tweede kamer inzake 'overeenkomst
vergoeding planschade'. De (nood)wet zal naar verwachting eind dit jaar of begin volgend jaar
inwerking treden. Daarmee krijgt de gemeente een juridische grondslag om planschade-risico's bij
ontwikkelaars neer te leggen. De algehele aanpassing van de Wet Ruimtelijke Ordening zal pas na
94
2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Ruimtelijke Ordening, wijken en dorpen (12)
2005 plaatsvinden. De nieuwe wetgeving op het gebied van archeologie zal in 2005 formeel in
werking treden maar werpt reeds nu haar schaduw vooruit bij plantoetsing van bouwplannen.
Effecten RO:
(A)De zuid-westkant van de stad is het belangrijkste economische ontwikkelingsgebied. De
structuurvisie, waarvoor de raad enkele jaren geleden een budget beschikbaar heeft gesteld, komt
opnieuw aan de orde als er meer duidelijkheid is over de Haak. In samenhang met het definitieve
tracé van de Haak en de westelijke invalsweg zal deze globale structuurvisie input zijn voor de
noodzakelijke bestemmingsplannen (waaronder FEC-city).
Voor de binnenstad wordt in 2004 structuurvisie vastgesteld en is gestart met vertaling in
bestemmingsplan.
(B) Omdat in de (conserverende)plannen uit de actualisatieslag tevens actuele ruimtelijke
ontwikkelingen zoveel mogelijk worden meegenomen, is de planning enigszins vertraagd. Dit leidt
echter niet tot ingrijpende afwijkingen van beoogde effecten.
(C) Geen afwijking: met invulling functie GIS-adviseur ROI zal in tweede helft 2004 beoogd
percentage gehaald worden.
(D)Hier zal een afwijking optreden omdat implementatie watertoets, flora- en fauna wetgeving en
archeologie wegens gebrek aan middelen en capaciteit tot vertraging planproces leidt.
(E) Geen afwijking van programbegroting.
(F) De eerste twee genoemde indicatoren (a. tevredenheid over functioneren van panels en b.
tevredenheid over invloed op beleid) worden gemeten via een bewonersenquête van het
tweejaarlijkse wijksignaleringssysteem wijken en dorpen. De nulmeting is gebaseerd op uitkomsten
van de enquête van eind 2003. De eerstvolgende meting vindt eind 2005, waarvan de rapportage in
de loop van begin 2006 is gepland.
Wat betreft de derde indicator is het bestedingsniveau van de wijk- en dorpsbudgetten steeds circa
februari van het nieuwe jaar bekend. Dus over 2004 is het bestedingsniveau februari 2005 bekend.
Beleidsnota's
(Ruimtelijke Ordening)
Plan van aanpak actualiseren bestemmingsplannen - mei 2000
Stadsvisie "Varen onder eigen vlag" - oktober 2002
Regiovisie Leeuwarden-Westergozone - september 2003
Dorpennota - mei 2003
(Wijken en dorpen)
In september - december 2004 vindt besluitvorming over en invoering van Verbetering Gebiedsgericht
werken plaats aan de hand van:
raadsbrief en raadsbesluit verbetering Gebiedsgericht werken
een handboek voor panels en gemeente met het oog op toepassing van nieuwe instrumenten
Wat doen we daarvoor?
De belangrijkste prestaties om het programma te realiseren
Algemeen
PRESTATIES Incidenteel
2005 2006
2007 2008
2009-
2010
Effect
Actualisatieslag bestemmingsplannen
x
B,C
Uitvoering maatregelen dorpennota
x x
F
PRESTATIES Structureel
Effect
Volwaardig ruimtelijk kader: Structuurschets-en plan
Op basis van stadsvisie of andere bestuurlijke prioritering worden afhankelijk van omvang jaarlijks 1-
3 kaderstellende deelplannen over de ruimtelijk-economische ontwikkeling op lange termijn voor(een
deel van) de stad beschreven.
A
Snelle en correcte procedures: Voorbereidingsbesluiten/ anticipatieprocedures
Om medewerking te kunnen verlenen aan bouwplannen die niet passen in bestemmingsplannen en
waarvoor aanpassing van het bestemmingsplan een te zware procedure is, kan een
wijzigingsprocedure of een anticipatieprocedure via art. 19 gevoerd worden.
D
Actueel ruimtelijk kader: Bestemmingsplan
Jaarlijks worden regulier ca. 5 bestemmingsplannen opgesteld n.a.v. ruimtelijke ontwikkelingen als
gevolg waarvan bijstelling van het bestemmingsplan noodzakelijk is c.q. die bijstelling noodzakelijk
maken.
B,C
95