Blad 6
enkele plaatsen zo hoog dat waarschijnlijk geluidwerende
voorzieningen aan de gevels noodzakelijk zal zijn om het
geluidsniveau in de woningen binnen de wettelijke grenzen
te houden. Bij zowel variant 1 als variant 5 zal bovendien
een procedure bij de provincie moeten worden doorlopen voor
het toestaan van een hoger geluidsniveau.
De verdere afweging in deze nota zal worden beperkt tot de
varianten 1 en 5De varianten zijn in de bijgevoegde
schetsen uitgewerkt.
Vergelijking varianten 1 en 5
Deze beide varianten zijn onderling met elkaar vergeleken
op de volgende aspecten:
y Inpasbaarheid
Verkeersdoorstroming/capaciteit
Leefbaarheid
Logica routes (auto, fiets, OV, voetgangers,
parkeergarage Zaailand)
Openbaar vervoer
Verkeersveiligheid
Stedenbouwkundige kwaliteit Wirdumerpoortsdwinger
Kosten
Juridische procedures
In de rapportage van DHV is een uitgebreide vergelijking
van beide varianten opgenomen. Hieronder zijn voor de
onderscheidende aspecten de verschillen beschreven.
Fysieke inpasbaarheid
Bij variant 1 wordt de ruimte van de Wirdumerpoortsdwinger
grotendeels gebruikt voor verkeersdoeleinden. De huidige
inrichting van het plein zal geheel moeten verdwijnen,
inclusief de wachtruimte. De meeste bomen kunnen worden
behouden, hoewel ze wel dicht langs de weg zullen komen te
staan. Op het plein is ruimte nodig voor de opstelvakken
van het autoverkeer, halteplaatsen voor het openbaar
vervoer aan weerszijden van de weg (ruimte voor 3 bussen)
en fietsverkeer dat in alle richtingen op een vrij liggend
fietspad wordt afgewikkeld. Alleen bij de Wirdumerdijk
wordt het gemotoriseerde verkeer van de parkeergarage
gekruist
Op de Nieuweweg wordt een fietspad aan de noordzijde
geprojecteerd dat in twee richtingen berijdbaar zal zijn.
Hierdoor ontstaat er een gescheiden fietsvoorziening vanaf
de Schrans tot aan het Blokhuisplein. Dit zal in variant 1
dan wel ten kosten gaan van een aantal parkeerplaatsen op
de Nieuweweg.
Een knelpunt vormt de WirdumerpoortsbrugEnerzijds vanwege
de beperkte breedte, anderzijds vanwege het feit dat de
brug een monument is en er dus nauwelijks iets aan
veranderd kan worden.
Blad 7
Voor gemotoriseerd verkeer is er slecht 9,0 meter
beschikbaar (tussen de trottoirbanden)De constructie aan
weerszijden daarvan kan alleen benut worden voor langzaam
verkeer (2x 3,0 meter) omdat de draagkracht hier te beperkt
is voor gemotoriseerd verkeer. Dit levert een probleem op
omdat gerekend vanaf de trottoirband aan de oostzijde in
totaal circa 14 meter ruimte nodig is (7 meter voor
gemotoriseerd verkeer, 4 meter voor fietsverkeer, 1,8 meter
voor voetgangers en 1 meter voor ruimte tussen de
verkeerssoorten)Er is nu 12 meter beschikbaar.
Oplossingen hiervoor zouden zijn:
Bouwen van een nieuwe brug op voldoende breedte.
Moeizaam door monumentstatus
Hoge kosten
"tijdelijk" probleem bij bouw
Versterken gedeelten voetpad+verplaatsen slagbomen
moeizaam door monumentstatus
aanzienlijke kosten
-> Nieuwe voetgangersbrug aan westzijde huidige brug
Moeizaam door monumentenstatus
Aanzienlijke kosten
Inpassing met museumhaven
Inschatting is dat de beide mogelijkheden waarbij aan de
huidige brug veranderingen worden aangebracht hoge kosten
met zich meebrengen en lange procedures vergen. De voorkeur
gaat er daarom naar uit om een nieuwe voetgangersbrug aan
te leggen.
Variant 5 kent nagenoeg geen knelpunten waar het gaat om
inpassing. Aandachtspunt voor een uiteindelijk ontwerp is
de bocht bij de nieuwe Blokhuisbrug op de Zuidergrachtswal
in verband met het hoogteverschil aldaar. Bij variant 5 is
het niet nodig om een nieuwe voetgangersbrug te bouwen ten
westen van de Wirdumerpoortsbrug, alle verkeersstromen
kunnen dan een plaats vinden op de huidige brug.
Doors troming/capaciteit
Bij variant 1 zullen op de Wirdumerpoortsdwinger
verkeerslichten geplaatst moeten worden. Dit ten behoeve
van het verkeer dat van en naar de parkeergarage moetVoor
dit verkeer zijn aparte opstelstroken beschikbaar. Het
openbaar vervoer krijgt met voorrang groen aangeboden
(VETAG)De maximale wachttijd bedraagt circa 90 seconden,
iets wat in een stedelijke situatie zeer acceptabel is. De
wachtrijen in de spits hebben een gemiddelde lengte van 7 0
meter, zowel richting de Nieuweweg als richting het
Zuiderplein. In piekmomenten bereikt de wachtrij in
zuidelijke richting het Zuiderplein, waardoor de
doorstroming op het toch al zwaar belaste kruispunt sterk
kan worden ontregeld. Belangrijk nadeel van de lange
wachtrijen is dat het openbaar vervoer ook vaststaat in de
wachtrijen en dat verkeer dat van en naar de parkeergarage
moet in de wachtrij voor rechtdoorgaand verkeer staat. Dit