Blad 10
zullen in het vervolgtraject gedetailleerde berekeningen
uitgevoerd moeten worden om de exacte kosten te bepalen.
Deze inschatting is gedaan op basis van ervaringscijfers
van de gemeente
onderhoud
Voor het onderhoud zijn de kosten voor 1 jaar meegenomen.
Momenteel is nog niet duidelijk hoe in z'n algemeenheid
(dus niet alleen voor dit project) met de post onderhoud
moet worden omgegaan, en dan met name uit welke post dit
gedekt zou moeten worden. Voorgesteld wordt om de kosten
voor toekomstig onderhoud mee te nemen als structurele
uitzetting voor het jaar 20 05.In de nabije toekomst zal aan
de raad een voorstel worden gedaan hoe in z'n algemeenheid
met toenemende onderhoudskosten als gevolg van nieuwe
investeringen in de openbare ruimte mee omgegaan zou kunnen f 11
worden. Naar aanleiding daarvan zal ook de dekking voor het
onderhoud van dit project vastgesteld moeten worden. De
30.000.- voor onderhoud is een zo goed mogelijk
inschatting. Het exacte bedrag is mede afhankelijk van het
defintief ontwerp van de brug. Bij de structurele
uitzetting zal het exacte bedrag worden meegenomen.
Variant 1:
Realisatiekosten2.470.000
Stelpost: geluidswerende
Maatregelen aan woningen: 160.000
Onderhoud gedurende 1 jaar 10.000
Totaal (ex BTW) 2.64 0.0 00
Variant 5
Realisatiekosten: 5.690.000
Stelpost: geluidswerende
Maatregelen aan woningen: 320.000
Onderhoud gedurende 1 jaar 30.000
Totaal (ex BTW) 6.040.000
Bij de berekeningen is ervan uitgegaan dat de
doorvaarthoogte van de nieuwe Blokhuisbrug gelijk is aan de
doorvaarthoogte op de WirdumerpoortsbrugDe klep van de
brug is beweegbaar.
Subsidie
Voor de kosten die samenhangen met het realiseren van het
plan samenhangen zal verzoek worden gedaan voor een
subsidie in het kader van de GDUOp basis van ambtelijk
overleg wordt ingeschat dat een subsidieaanvraag voor 40%
van deze kosten reëel is.
Planologische procedures
Beide varianten (1 en 5) spelen zich af binnen het
Beschermd Stadsgezicht Leeuwarden (aanwijzingsbesluit Min.
CRM d.d. Oktober 1982)De te beschermen waarden moeten op
grond van de Monumentenwet zo spoedig mogelijk worden
Blad 11
gewaarborgd in een daartoe opgesteld bestemmingsplan. Voor
de ruimte binnen de stadsgracht is dat gebeurd:
bestemmingsplan Blokhuisplein en bestemmingsplan
Wirdumerdijk-StJacobsstraatAan de zuidzijde van de
gracht geldt (nog) geen bestemmingsplan. Voor het
Zuiderplein zullen die waarden worden vastgelegd in het nog
op te stellen c.q. bij te stellen bestemmingsplan
Klanderijbuurt-TulpenburgVoor dit plangebied is enkele
jaren geleden al een voorontwerp opgesteld, doch dat plan
is 'gestrand' na het voeren van overleg en inspraak. De
verkeersontwikkeling m.b.t. de ontsluiting van de
binnenstad is o.m. reden om dit plan opnieuw maar versneld
op c.q. bij te stellen. Volgens planning zal het
voorontwerp in de 2e helft van februari a.s. klaar zijn.
Voor wat betreft de bestemmingsplannen Wirdummerdijk-
StJacobsstraat en Blokhuisplein zijn deze van een wat
oudere datum. Beide plannen hebben betrekking op de oude,
oorspronkelijk situatie. Dus van voor de herinrichting van
de Wirdumerpoortsdwinger
Uit de gepresenteerde varianten blijkt dat door het gebied,
dat in het geldend plan Wirdumerdijk - St. Jacobsstraat de
bestemming "Verblijfsdoeleinden" heeft gekregen, de wegen
zijn geprojecteerd. Dit gebied betrof oorspronkelijk het
ter plaatse aanwezige plantsoen met trottoir en fietspad.
Het geldend bestemmingsplan staat de aanleg van wegen ter
plaatse niet toe. Daarmee zijn de varianten formeel in
strijd met de geldende bestemming. Medewerking kan dan ook
verleend worden na toepassing van artikel 19 WRO. Omdat ter
plaatse ook het Beschermd Stadsgezicht geldt, is het op
grond van de Monumentenwet noodzakelijk dat een
(voorontwerp van een) nieuw bestemmingsplan voorhanden moet
zijn om medewerking aan genoemde vrijstellingsprocedure te
kunnen verlenen.
Feitelijk is de inrichting van de Wirdumerpoortsdwinger al
niet meer conform de vigerende bestemmingen. Deze huidige
inrichting is voorzover bekend dan ook gerealiseerd na
toepassing van artikel 19 WRO. In de jurisprudentie geldt
dat de via artikel 19 WRO verkregen vrijstelling alleen
gebruikt mag worden t.b.v. het indertijd gedane concrete
verzoek. I.e. om de aanleg van de huidige weg met busbaan
door het plantsoen mogelijk te maken. Ook mocht afgeweken
worden van het in het bestemmingsplan vastgelegde
wegprofiel voor de Beurs en voor de inrichting van de
Nieuweweg
Bij realisatie van zowel variant 1 als variant 5 kan echter
niet gebruik gemaakt worden van de verleende artikel 19
WRO-vrijstelling, die voor de inrichting van de huidige
situatie nodig was.
In dit geval zal voor beide varianten opnieuw toepassing
moeten worden gegeven aan artikel 19 WRO in combinatie met
het opstellen van een bestemmingsplan. Voor beide varianten
geldt dat er geen verschil is in procedures en