2. Beleidsbegroting
2.2 De paragrafen: lokale heffingen
Door toepassing van de tariefdifferentiatie blijven bovenstaande verhoudingen ook na een
herwaarderingsronde stabiel.
In onderstaande tabel is voor de jaren 2004 en 2005 aangegeven wat het stijgingspercentage van de
tarieven OZB is ten opzichte van het voorafgaande jaar:
Omschrijving
2004
2005
%-stijging t.o.v. voorgaand jaar
5,5%
0,8%
De voorgestelde stijging van 0,8% is een gevolg van inflatiecorrectie. De voorgaande collegeperiode
is geen inflatiecorrectie toegepast, om de stijging van de lastendruk binnen Leeuwarden een halt toe
te roepen. Dit beleid is succesvol geweest, omdat Leeuwarden al enige jaren niet meer tot de duurste
gemeenten van Nederland behoort. Voor 2004 is bij de OZB (met uitzondering van het riooldeel) voor
het eerst weer inflatiecorrectie toegepast (2,5%). Voor 2005 wordt 0,8% inflatiecorrectie meegenomen
De vermoedelijke tarieven OZB-2005 per waarde-eenheid van 2.500 (was 2.268!) komen er als
volgt uit te zien11. Ter vergelijking zijn de tarieven 2004 ook nog vermeld:
Omschrijving
2004
2005
Woning-eigenaar
6,99
3,91
Woning-gebruiker
5,60
3,13
Totaal woningen
12,59
7,04
Niet-woning-eigenaar
10,69;
7,77
Niet-woning-gebruiker
8,56
6,22
Totaal niet-woningen
19,25
13,99
Bij de tarieven OZB 2005 is ervan uitgegaan dat:
Met ingang van 2005 een bedrag van 8,6 min uit de opbrengst OZB gelicht wordt en via
nieuw in te voeren rioolrechten verhaald wordt;
De opbrengst OZB 2005 (excl. het riooldeel!) ten opzichte van 2004 met 0,8% toeneemt;
Het gebruikersdeel OZB-woningen in 2005 nog niet afgeschaft wordt;
Een maximale tariefdifferentiatie tussen woningen en niet-woningen van 199% wordt
toegepast;
Een maximale verhouding van 1,25:1 tussen eigenaren en gebruikers wordt toegepast.
Verder is bij de berekening uitgegaan van de voorlopige uitkomsten van de nieuwe
herwaarderingsronde. Uitgegaan is van de stand medio augustus. Op dat moment was ca. 40% van
de waarden definitief bekend; voor het resterende deel is een schatting gemaakt. Begin december
zullen alle waarden definitief bekend zijn. De definitieve uitkomsten van de herwaardering kunnen tot
enigszins afwijkende tarieven leiden. In de raadsvergadering van december, wanneer de
belastingverordeningen behandeld worden, worden de definitieve tarieven van de OZB verwerkt.
Tot op heden had Leeuwarden een vrij ongebruikelijke OZB-vrijstelling voor onroerende-zaken in
aanbouw. Dit betekende dat objecten in aanbouw op grond van de Wet WOZ wel getaxeerd moesten
worden, maar dat er vervolgens geen aanslag OZB werd opgelegd. Daarnaast werd de gemeente wel
gekort door het rijk op de algemene uitkering, omdat er sprake was van een potentiële
belastingopbrengst. Bij de vaststelling van de kaderbrief is door u ingestemd met ons voorstel om met
ingang van 2005 de OZB-vrijstelling voor onroerende-zaken in aanbouw af te schaffen. Gemiddeld
betekent dit zo'n 100.000 extra opbrengst OZB per jaar. Voor de tarieven heeft dit geen gevolgen.
11 Het te betalen bedrag OZB voor een bepaald object kan berekend worden door de WOZ-waarde te delen door de waarde-
eenheid van 2.500 en dat op een geheel aantal naar beneden af te ronden. Het aantal waarde-eenheden dient vervolgens
vermenigvuldigd worden met het betreffende tarief. Dit bedrag wordt vervolgens op gehele euro's naar beneden afgerond.
126
2. Beleidsbegroting
2.2 De paragrafen: lokale heffingen
Reinigingsheffingen
De reinigingsheffingen bestaan uit 2 onderdelen:
Reinigingsrechten;
Afvalstoffenheffing.
De reinigingsrechten dienen ter bestrijding van de kosten van het inzamelen en verwerken van
bedrijfsafval. Hierbij geldt als criterium dat het aangeboden afval per bedrijf niet meer mag bedragen
dan 0,24 m3 (6 vuilniszakken) per ophaalbeurt. De gemeente heeft geen wettelijke plicht om
bedrijfsafval in te zamelen. Het staat bedrijven vrij om met een particuliere afvalinzamelaar een
contract af te sluiten.
Indien een bedrijf meer afval heeft dan 0,24 m3, moet het een contract afsluiten met een particuliere
afvalinzamelaar.
De afgelopen jaren is er een dalende tendens in het aantal bedrijven dat het bedrijfsafval via de
gemeente laat inzamelen.
In onderstaande tabel zijn de tarieven reinigingsrechten 2001, 2002, 2003, 2004 en de voorgestelde
tarieven 2005 weergegeven (in
Omschrijving
2001
2002
2003
2004
2005 Stijging 2005 t.o.v. 2004
Reiniqinqsrechten qebruik container
(incl. BTW)
278,64
307,02
321,30!
328,44
335,58
2,2
Idem, excl. BTW
234,15
258,00
270,00
276,00
282,00
2,2
De afvalstoffenheffing dient ter bestrijding van de kosten van het inzamelen en verwerken van
huishoudelijk afval. Hier is sprake van een wettelijke inzamelplicht.
In onderstaande tabel zijn de tarieven afvalstoffenheffing 2001, 2002, 2003, 2004 en de voorgestelde
tarieven 2005 weergegeven (bedragen in EUR):
Omschrijving
2001
2002
2003
2004
2005
Stijging 2005 t.o.v 2004
Eenpersoonshuishouden
178,32
190,60;
241,00
246,00
258,00
5,0
Meerpersoonshuishouden
215,08
230,20
276,00
282,00
296,00
5,0
Extra container
n.v.t.
n.v.t.
110,00
110,00
110,00
0,0
De voorgestelde stijging van de afvalstoffenheffing met 5,0% kan als volgt worden verklaard:
a. Meer kwijtschelding 4,0%
b. Meer leegstand1,0%
Subtotaal kaderbrief
5,0
C.
Tegenvallende kwijtschelding t.o.v. de kaderbrief
2,0%
d.
Wegvallen bijdrage voorziening in 2004
1,5%
Sub-totaal
8,5%
e.
Eenmalige bijdrage voorziening in 2005
- 3,5%
Totaal-generaal
5,0%
Uitgangspunt voor de vaststelling van de tarieven afvalstoffenheffing is dat deze de kosten voor 100%
moeten dekken. Zoals uit bovenstaande tabel blijkt zouden de tarieven afvalstoffenheffing met 8,5%
verhoogd moeten worden om kostendekkend te zijn. Het college vindt deze stijging, gelet op de
ontwikkeling van de lastendruk, niet gewenst. Daarom stellen wij voor om, net als in 2004, een
eenmalige bijdrage uit de voorziening afvalstoffenheffing (voorheen 'Egalisatiereserve
afvalstoffenheffing') te halen. Bij een bijdrage uit voorziening van ca. 320.000,- kan de stijging van
de tarieven met 3,5% beperkt worden van 8,5% naar 5,0%. Dit betekent wel dat met ingang van 2006
de tarieven alsnog met deze 3,5% extra verhoogd moeten worden. Het saldo tussen de baten en
lasten van de afvalstoffenheffing wordt na afloop van ieder jaar verrekend met de voorziening
afvalstoffenheffing. Het geprognosticeerde saldo van de voorziening per ultimo 2005 bedraagt ca.
121.000.
De tariefsverhoging wordt vrijwel geheel door de (tegenvallende) opbrengsten verklaard.
127