Uitwerking.
Verantwoordelijkheden acties van de gemeente
Werven van scholen;
Leveren van lesmateriaal aan de scholen;
Coördineren en adviseren van de scholen en docenten m.b.t. de voorbereiding
en het maken van projectvoorstellen;
Beschikbaar stellen van werkruimtes en de raadszaal tijdens de betreffende
middag en/of avond
Uitnodigen van raadsleden voor de plenaire gespreksronde (variant 1);
Uitnodigen van raadsleden voor bezoek aan basisscholen i.v.m. voorbereiding
(variant 2);
De voorzitter van de kindergemeenteraad uitnodigen (liefst burgemeester);
Uitvoeren van het verkozen voorstel;
Eventueel een onderwerp aandragen voor de voorstellen;
Budget beschikbaar stellen (Jeugdbeleid);
Verzorgen van publiciteit (persbericht);
Ontwikkelen van het programma van de kindergemeenteraad.
>ij '4
Verantwoordelijkheden/acties basisscholen:
Voorbereiding van de kinderraad in 6 lessenserie;
Ontwikkelen voorstellen;
Aanwezigheid van docent bij kinderraadsvergadering;
Evaluatie op school;
Bijwonen van een raadsvergadering met de kinderen.
Eventuele verantwoordelijkheden/acties PABO CHN, Thorbecke Academie:
Thorbecke Academie
Ontwikkelen lesmateriaal; (Thorbecke Academie)
Begeleiden van kinderfracties bij opstellen van vragen en voorstellen.
PABO CHN
Aanleveren studenten die tijdens de dag de kinderen kunnen begeleiden en
'spelleider' zijn. 01
Verzorgen van de catering
Het is mogelijk om bij het organiseren van de kinderraad te kiezen uit twee varianten
Bij variant 1 (vrijwel gelijk aan kinderraad van IPP) is een hele middag gereserveerd
voor de voorbereiding, kennismaking en raadsvergadering van de kinderraad.
Bij variant 2 wordt de kinderraad (maken van voorstellen) op school voorbereid in de
eigen klas van de kinderen.
Variant 1
Variant 1 bestaat uit voorbereiding op school, een middag op het stadhuis (raadszaal)
en avondeten. Hierbij zullen de kinderen op school een nog te ontwikkelen boekje
doorwerken als voorbereiding op de raadsvergadering van de kinderraad. De
lessenserie bevat praktische oefeningen over de keuze voor speeltoestellen en
oefeningen in motiveren van keuzes. De lessenserie wordt door studenten van de
opleiding voor bestuurskunde en overheidsmanagement (Thorbecke Academie) en de
PABO van de NHL ontwikkeld. De basisscholen moeten in ongeveer 6 lessen de
lessenserie behandelen als voorbereiding op de kinderraad. Daarnaast zal in deze
zelfde periode voorstellen moeten worden ontwikkeld op de basisscholen om in de
kinderraad in te brengen.
Bij deze variant bestaat het grootste deel van de kinderraad uit een middag op het
stadhuis. Hierbij zijn de kinderen uit de normale omgeving en leren zij In de echte
raadszaal hoe een democratie werkt door zelf te doen! Hierbij zijn de echte
burgemeester, raadsgriffier en raadsleden aanwezig. Tussen de voorbereiding van de
raadsvergadering en de daadwerkelijke raadsvergadering zullen de deelnemers een
avondmaaltijd nuttigen op het stadhuis.
Variant 2
Bij deze tweede variant wordt er meer verwacht van de voorbereiding op de scholen.
Hier wordt naast het doorwerken van de 6 delige lessenserie ook van de scholen
verwacht dat de raadsvergadering zelf goed wordt voorbereid. Naast deze
voorbereiding moet bij deze variant op school ook de voorstellen van andere scholen
worden bekeken. Vragen, opmerkingen, standpunten, etc. moet op school in de
voorbereiding worden bedacht. Dit kan in samenwerking met raadsleden. Voorstellen
moeten tussen basisscholen worden uitgewisseld. Bij deze variant vindt gedurende een
dagdeel alleen de raadsvergadering zelf plaats in het stadhuis. Er wordt hierbij geen
maaltijd verstrekt, de kinderen zijn voor het eten weer thuis.
Voorafgaand aan de kindergemeenteraad zelf is het aan te bevelen dat de basisscholen
een echte raadsvergadering bijwonen om zodoende alvast een beetje gevoel te krijgen
met hoe het toegaat in een gemeenteraad. Bovendien zal de behandelde stof op
school, ter voorbereiding op de kindergemeenteraad, beter bij de kinderen blijven
'hangen' als zij al eens gezien hebben wat er in de raadszaal gebeurt.