I ♦tl «I Organisatie Om het project in goede banen te leiden is een goede organisatie een allereerste vereiste. De opeenvolgende stappen in het hele proces moeten goed worden benoemd en gedocumenteerd. De taken en verantwoordelijkheden van de betrokken partijen moeten helder zijn. De coördinatie is in handen van de gemeente. Deze formeert een uitvoeringsteam. Daarin zitten naast de gemeentelijke coördinator de bouwplanadviseur van de politie en de vertegenwoordigers van de geselecteerde bedrijven die de werkzaamheden uitvoeren. Op basis van de proefscan worden zoals genoemd MSB te Minnertsga en De Sleutelspecialist te Leeuwarden benaderd om als geselecteerde bedrijven de werkzaamheden uit te voeren. De bedrijven gaan akkoord met de subsidieregeling, met name waar het de verrekening van subsidies betreft. Absolute vereiste is dat er een glasheldere communicatie is met de bewoners. Er zal voorlichting op maat moeten worden gegeven. De informatie moet kort, bondig, betrouwbaar en zichtbaar zijn, met één duidelijk aanspreekpunt, te weten de coördinator. Steeds dezelfde mensen in het uitvoeringste&m, dezelfde gezichten voor bewoners, geen tussentijdse wisselingen van de wacht. De mailing wordt verzorgd door de gemeente en de politie, omdat het vertrouwen hierin groter is dan de mailing van commerciële bedrijven. Wat betreft publiciteit: low-profile. Een tweetal voorbeeldwoningen van verschillend type wordt cf het PKVW uitgerust. Deze kunnen tijdens voorlichtings bijeenkomsten worden bekeken door andere eigenaren. De eigenaren van de voorbeeldwoningen krijgen als beloning voor hun medewerking alle kosten vergoed. Tijdens de voorlichtingsbijeenkomsten is het uitvoeringsteam voltallig aanwezig. Tussen de mailing, de voorlichtingsbijeenkomst, de daadwerkelijke scan van de woningen, aanleveren van de individuele offertes en de uitvoering van de maatregelen moet zo weinig mogelijk tijd zitten. Dit element wordt ook in de gesprekken met de PKVW-bedrijven meegenomen. Een fasering is om die reden dan ook niet wenselijk. In het uitvoeringsteam wordt de voortgang nauwlettend in de gaten gehouden en geregistreerd. 4 Tijdschema Actie Voor Trekker Voorinspectie diverse typen woningen 15-11-03 Spoelstra Project opzet 01-12-03 Kroes Aanstellen coördinator 20-01-04 Teamleider B&A Overleg werkgroep SV Vrijheidswijk 20-01-04 Löwik Bestuurlijk overleg (wethouder) 04-02-04 Coördinator Overleg PKVW bedrijven 10-02-04 Coördinator Opstellen overeenkomst met bedrijven 24-02-04 Coördinator Kredietvoorstel B&W 24-02-04 Coördinator Kredietvoorstel Raad 22-03-04 Coördinator Installatie uitvoeringsteam 22-03-04 Coördinator Vaststellen subsidieregeling o.g.v. subsidieverordening SV 22-03-04 Coördinator Voorbeeldwoningen PKVW realiseren 29-03-04 PKVW bedrij f Mailing eigenaren/uitnodiging voorlichtingsbij eenkomst 29-03-04 Politie Voorlichtingsbij eenkomst/bezichtiging voorbeeldwoning(en) 05-04-04 Coördinator Inventarisatie offertes opdrachten 15-05-04 PKVW bedrij f Tussenrapportage aan B&W 01-06-04 Coördinator Uitvoeren maatregelen 01-07-04 PVWK bedrij f Keuring woningen PKVW 01-08-04 Politie Financiële afwikkeling 01-09-04 Financiën Evaluatie 01-11-04 Coördinator Evaluatie De evaluatie zal bestaan uit een inventarisatie van het aantal woningen wat het PKVW heeft verkregen. Dat kan vrij simpel door de subsidieverrekening met het desbetreffende bedrijf c.q. bedrijven die geselecteerd zijn voor dit project. De overige eigenaren worden via een korte enquête gevraagd wat hun ervaringen zijn, de maatregelen die ze hebben getroffen, bijvoorbeeld afspraken met buren of bekenden, verlichting, hang- en sluitwerk e.d., en hun ervaringen met dit project. Budget Budget maatregel Kosten €100.000,- Subsidie PKVW 97000, - Voorlichtings materiaal 1.000,- onvoorzien 2.000,- Totaal 100.000,- 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 237