Blad 40 moeten. En om te kunnen anticiperen op de gevolgen voor ons bestel, of je het daar nu mee eens bent of niet. Veiligheid. Net zoals mevrouw De Vries maken wij ons grote zorgen over de aanpassingen betreffende de brandweerkazerne. In hoeverre zijn de kosten voor de aanpassingen op termijn niet hoger dan totale renovatie waardoor het gebouw weer 30 jaar mee kan? Wij krijgen sterk de indruk dat u door de halvering van het budget het probleem alleen maar een tijdje voor uitschuift en dat de uiteindelijke oplossing wel eens meer geld kon kosten. Wij zouden daar graag nader over geïnformeerd worden. Wij zijn uiteraard benieuwd hoe de nota veiligheid eruit komt te zien. Wij krijgen stukje bij beetje allerlei ballonnetjes over camera's, over sluitingstijden. Het wordt tijd dat wij die nota krijgen, dan kunnen wij ook structureel en goed en integraal daarover spreken. Ik ga ervan uit dat de sluitingstijden ook onderdeel gaan uitmaken van het voorstel van het college. (De heer Stoker (ChristenUnie): Ik begrijp één ding niet. Al die ballonnetjes zijn toch prima voor ons als raad om erop te reageren? Dan reageert u toch zelf en wacht u toch niet op de verdere uitwerking tot het college?) Wij praten al twee jaar over het feit dat die veiligheidsnota eraan komt en iedere keer wordt er gezegd dat hij eraan komt. Iedere keer denk ik dat wij integraal over dat veiligheidsbeleid een gesprek aangaan. Dan verwacht ik niet dat voor die tijd het college of collegeleden constant bepaalde dingen daaruit al naar voren brengen. (U kunt het toch zelf in die vergaderingen die u zo vervelend vindt op de agenda zetten?) Dan krijgen wij hetzelfde wat met alle respect mevrouw Haitsma doet, dan gaan wij nu al praten over bepaalde doelstellingen in deze programma's, terwijl wij de discussie nog moeten voeren waar wij de doelstellingen en de lat leggen bij de kademota. De risico's bij de rampenbestrijding baren ons zorgen want u zegt dat wij kwetsbaar zijn. En dat mag niet. Op het moment dat er wat gebeurt in Leeuwarden mag nooit het argument zijn, dat wij wisten dat wij kwetsbaar waren op dat gebied. Want dan krijgen wij als raad terecht heel de boel over ons heen. Want dan stond die kwetsbaarheid in de risicoparagraaf. Ik wil exact weten wat die risico's zijn en hoe wij die risico's kunnen verminderen, want wij kunnen als raad nooit accepteren dat dat soort belangrijke zaken ergens in de risicoparagraaf staan. Traditiegetrouw wil ik spreken over de Warme Winternacht. U stelt dat daarvoor geen geld is. Volgens ons GSB (onder veiligheid is daar ongeveer 90.000 euro voor beschikbaar. Waarom wordt een gedeelte hiervan niet gebruikt voor de continuering van de Warme Winternacht? Het argument dat bedrijven moeten meebetalen is ook niet helemaal terecht. Want het is eigenlijk nooit het geval geweest. Het is één keer gelukt. De eerste jaren is dat de facto wellicht gelukt, maar dat waren allemaal bedrijven waarvan de gemeente grootaandeelhouder was. Dat waren het waterleidingbedrijf, Telecom, e.d. die toen nog in handen waren van de gemeente. Bij mijn weten is er maar één jaar geweest dat het bedrijfsleven het betaald heeft. Dat was het jaar dat mevrouw De Boer kwam. Die heeft een keer een lunch georganiseerd, mijnheer Dales, en heeft daar de captains of industry uitgenodigd en is daar vervolgens met de pet rondgegaan. Ik doe u de suggestie even hier. Ik weet niet of er bij de dossieroverdracht aan de orde geweest is. Misschien kunt u een aantal lunches organiseren voor de captains of industry om hen dit weer eens onder de aandacht te brengen. Maar tot die tijd wil ik graag van u vernemen waarom die 90.000 uit het GSB hiervoor niet beschikbaar wilt stellen. Voorzitter, dat was het. De hear Posthumus (FNP): Je kinne krityk hawwe op it net SMART wezen fan in soad saken, mar ik fyn dochs ien fan de béste programma's wat SMART wezen oanbelanget de publike tsjinstferliening. Dêryn steane dochs wol reedlik konkrete doelstellings. Wat dat oangiet de kompliminten rjochting de amtlike tsjinst. Wy konstateare wol dat der in grut tal beswierskriften en in enorm oantal klachten binne. En it liket derop dat de organisaasje wat dat oangiet net yn in rêstich farwetter kommen is. Dat seagen wy ferline wike ek noch by in oersjoch fan ynteme audits. Dan feilichheid, iepenbiere Blad 41 oarder en hanthaving. Dat fan dy branwachtkaserne is dochs wol wat in jojogefal. Op it iene momint sizze jo 4 ton en no leit it op 2 ton. Neffens üs wie 4 ton wat te lüks, mar is 2 ton wol genöch? Wy wolle graach krekt as de WD in fierdere Onderbouwing hawwe. Op bledside acht stiet te lézen: 'De Leeuwarders zien op straat de resultaten. Leeuwarden voert een beleid om de bezoekers een veilig en aangenaam verblijf te bieden.' Dat is mei it each op de resinte ynsidinten wol in firij wrange ütspraak fansels. Foarsitter, yn it dualisme stelt de ried de kaders, it belied fêst en dêmei fiert it kolleezje it belied lit. It kolleezje heart dus te operearen binnen it ramt fan de ried en it soe it kolleezje dus si ere, en dêryn slüt ik my oan by de hear Jacobse, om op te halden mei it oplitten fan proefballontsjes, lykas mei de kamerabewaking. It feilichheidsbelied moat gewoan noch fêststeld wurde. Boppedat is öfpraat, ik haw mei der net oan bün, mar yn it kolleezjeprogramma stiet dat dy kamera's der net komme sille. Dy diskusje moat dus noch komme. Ik tink dat it hiel goed mooglik is dat de boargemaster aansens it ballontsje wer delsjitte kin. Fansels tinke wy ek dat der mear plysje op strjitte oanwêzich wêze moat, foaral yn de nachtlike oeren. De diskusje gong de léste tiid ek wat oer ferskowing fan it Fryske plattelan nei de stêd, mar wêrom soenen jo net by it ryk oanklopje as der echt grutte problemen binne. In grut part fan de 'veelplegers' binne minsken dy't oan harddrugs ferslave binne. Dér sit in soad oan relatearre kriminaliteit oan fêst. Foar üs is de sintrale fraach yndied hoe't wy de ferslaving tsjingean en dy kriminaliteit foar komme. Dér soenen wy yn de feilichheidsnota hiel graach in antwurd op hawwe wolle. Tanke wol. De heer Hoogterp (PAL/GL): Rond integriteit, wil ik aansluiten bij wat de PvdA daarover heeft gezegd. Wij hebben ervoor gepleit dat het in de raad op de agenda komt. Wat betreft de brandweer sluiten wij ons ook aan bij voorgaande sprekers. Is het nu aanpassen of renoveren, nieuwbouw of gedeeltelijke nieuwbouw? Dat zijn allemaal opties waarvan wij ook graag de financiële cijfers willen zien, zodat wij een goede en echte afweging kunnen maken. Tot slot nog een opmerking over de Warme Winternacht. Wij vragen aan het college om toch alles op alles te zetten dat die niet bevroren wordt, maar dat die bij de komende gelegenheid gehouden kan worden. De verschillende partners wachten eigenlijk nog op signalen van het college, dat geldt zowel voor de politie als voor de mensen van de popmuziek. Worden wij nog gebeld, wordt er nog een ultieme poging gedaan? Gezien het huidige klimaat in onze stad lijkt het ons erg verstandig om wel te doen. Het veiligheidsbeleid. Het Leeuwarder veiligheidsbeleid is tragisch genoeg verbonden met de namen van gewone Leeuwarder stadsbewoners. Aan de andere kant is er sprake van een enorme abstractie. Toen ik zelf aan het begin van dit kalenderjaar raadslid mocht worden, moest ik meteen een aantal malen discussiëren in de Koperen Tuin, in de Harmonie over veiligheid. Allemaal praatsessies en een van de conclusies was: Leeuwarden wat hebben wij toch een mooie veilige stad. Twee maanden na die sessie in de Harmonie en een maand na de installatie van onze nieuwe burgemeester kwam het plan voor preventief fouilleren en ineens stonden wij op het andere been. Eind juni waren wij opeens een onveilige stad en wij moesten preventief fouilleren. (Mevrouw Dikken (PvdA): Wij hebben bij de bespreking van de APV het gehad over preventief fouilleren, wij hebben een uitgebreide discussie daarover gehad om het wel of niet te doen. Toen hebben wij met ons allen afgesproken, ook op aanraden van de vorige burgemeester en ook van de politie, dat het een goed middel zou zijn dat je eventueel zou kunnen inzetten. Daarmee hebt u toen ook ingestemd. En het is natuurlijk heel triest dat nu gezien alle omstandigheden men gaat aanhalen of men een veilige stad is. Maar wij hebben als raad gekozen voor preventief fouilleren. Ik vind dat het nu een beetje uit de lucht komen vallen.) Die APV-discussie was in december. Ik begon te vertellen dat het januari was dat ik hier in de raad kwam en dat ik daarna dat hele veiligheidsdebat heb meegemaakt. Ik heb dat

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 23