Elad 2
Raadhuisplein komen ongeveer veertig fietsbeugels tegenover
Parnas
3. Planning
Jchan Algra legt uit dat de uitvoering van de herinrichting
van de drie pleinen dit jaar plaatsvindt. Dit gebeurt in
twee fases. Momenteel is men nog bezig met de restauratie
van het Stadhuis en de Hoofdwacht. Vanaf begin mei start de
herinrichting van het Raadhuisplein en een deel van het
Hofplein. Na de zomer/akantie start men cp het Hofplein met
het gedeelte bij de Hoofdwacht.
De bereikbaarheid van de pleinen en daaraan gelegen panden,
wordt zoveel mogelijk gegarandeerd.
In het voorjaar zullen de direct betrokkenen nog nader over
de werkzaamheden worden geïnformeerd.
4 Reacties en vragen uit de zaal
Dhr Pcstma Weerd
Er verdwijnen parkeerplaatsen: waar komen er vervangende
parkeerplaatsen er. is er voorzien in
invalideparkeerplaatsen?
Wieger van der Schaaf legt' uit dat er op het
Raadhuisplein en Gouveneursplein 41 plekken voor
vergunninghouders komen. De parkeergarage
Oldehoofsterkerkhof zal pas in 2007 klaar zijn. Ter
overbrugging zullen vergunninghouders tijdelijk hun
vergunning kunnen inruilen voor een andere plek. Het
parkeren op de Eewal wordt geoptimaliseerd:
haaksparkeervakken in plaats van langsparkeervakken.
Verder kan men o.a. parkeren op het Bonifatiuspleintje
Op het Heerenwaltje wordt voorzien in drie
invalideparkeerplaatsen.
Tenslotte verwijst Van der Schaaf naar het
Parkeerbeleidsplan dat in mei 2004 wordt gepresenteerd.
Waarschijnlijk wordt hierin gekozen voor gebiedsgebonden
parkeervergunningen
Veertig geplande fietsenstallingen voor Parnas, is te
weinig. Nu staan er ongeveer 120 fietsen. Dhr Postma
vraagt om een andere oplossing.
Op piekmomenten gaat het inderdaad om ongeveer 12 0
fietsen. Daarvoor is geen oplossing. Het gaat om dertig
tot vijftig fietsen. De gemeente heeft een brief
ontvangen van bewoners van het Raadhuisplein met de
suggestie dat mogelijk de achteringang van Parnas kan
worden aangepast. Hiermee zou een stallingmogelijkheid
aan de achterkant worden geboden.
Mw De Jeng (Weerd).
De gemeente heeft schriftelijk bevestigd dat er geen
ingang kcrr.t aar. de achterzijde van Parnas.
Blad 3
Deze oplossing is aangedragen door de briefschrijvers.
Van der Schaaf erkent dat het lastig is: de achteringang
zou nooit zo intensief gebruikt worden als de voorkant.
Dhr Zomerschoe
Er mist een VerkeerscirculatieplanOp de Eewal kan men
niet draaien, daarom keren de automilisten op het plein.
Hoe lost de gemeente dit op?
Men kan vrij keren op het plein, maar de auto is te
gast. De ervaring van verkeerskundigen is dat
automobilisten op een groot plein, zonder loper,
rustiger rijden. Een kwestie van gedragsgewenning
De verkeersveiligheid is in het geding door de
combinatie van voetgangers, terrasgebruikers en
kruisende fietsers (Beijerstraat-StJacobsstraat
In het verlengde van bovenstaand uitleg, is de
verwachting dat er weinig conflictsituaties zullen
ontstaan.
Mw De Vries (Weerd)
Wanneer auto's op het plein wordt geweerd, zal het pleir.
neg meer fietsers trekken. De veertig fietsenstallingen
zijn alleen gebaseerd op bezoekers van Parnas.
De verwachting is dat het gedrag van de
binnenstadbezoeker zal veranderen. Deze zal de auto op
andere plekken in de stad parkeren.
Dhr de Graaf
Voor de ondernemers aan het plein is het heel vervelend
wanneer er niet meer geparkeerd mag worden door
personeel en bezoekers. Dhr De Graaf vraagt hoe zijn
parkeerprobleem wordt opgelost.
Voorzitter Koos Stevens verwijst naar de eerdere uitleg
van Wieger Van der Schaaf m.b.t. het tijdelijk ruilen
van vergunningsgebied en het nog vast te stellen
Parkeerbeleidsplan. Er kan hier geen individueel gericht
antwoord worden gegeven.
Dh_r_ Metz
Er verdwijnen 41 parkeerplaatsen en de bedrijven moeten
zich maar zien te redden. Dhr Metz vindt dat de gemeente
wel erg makkelijk denkt over de economische belangen van
de ondernemers. Verder heeft dhr Metz de indruk dat dit
geen informatieronde is, maar dat de plannen in feite al
vastgesteld zijn.
In aansluiting op de laatste opmerking geeft Koos
Stevens een toelichting op de procedure. De
herinrichting Binnenstad is verdeeld over de jaren 1998-
2004. Jaarlijks verschijnt er een Plan van Aanpak,
waarin de aanpak van straten/gebieden staat omschreven.
De uitwerking per plan is als volgt: 1. Eerste
informatieronde en verslag (dat meegaat met de stukken)