Elad 2 Raadhuisplein komen ongeveer veertig fietsbeugels tegenover Parnas 3. Planning Jchan Algra legt uit dat de uitvoering van de herinrichting van de drie pleinen dit jaar plaatsvindt. Dit gebeurt in twee fases. Momenteel is men nog bezig met de restauratie van het Stadhuis en de Hoofdwacht. Vanaf begin mei start de herinrichting van het Raadhuisplein en een deel van het Hofplein. Na de zomer/akantie start men cp het Hofplein met het gedeelte bij de Hoofdwacht. De bereikbaarheid van de pleinen en daaraan gelegen panden, wordt zoveel mogelijk gegarandeerd. In het voorjaar zullen de direct betrokkenen nog nader over de werkzaamheden worden geïnformeerd. 4 Reacties en vragen uit de zaal Dhr Pcstma Weerd Er verdwijnen parkeerplaatsen: waar komen er vervangende parkeerplaatsen er. is er voorzien in invalideparkeerplaatsen? Wieger van der Schaaf legt' uit dat er op het Raadhuisplein en Gouveneursplein 41 plekken voor vergunninghouders komen. De parkeergarage Oldehoofsterkerkhof zal pas in 2007 klaar zijn. Ter overbrugging zullen vergunninghouders tijdelijk hun vergunning kunnen inruilen voor een andere plek. Het parkeren op de Eewal wordt geoptimaliseerd: haaksparkeervakken in plaats van langsparkeervakken. Verder kan men o.a. parkeren op het Bonifatiuspleintje Op het Heerenwaltje wordt voorzien in drie invalideparkeerplaatsen. Tenslotte verwijst Van der Schaaf naar het Parkeerbeleidsplan dat in mei 2004 wordt gepresenteerd. Waarschijnlijk wordt hierin gekozen voor gebiedsgebonden parkeervergunningen Veertig geplande fietsenstallingen voor Parnas, is te weinig. Nu staan er ongeveer 120 fietsen. Dhr Postma vraagt om een andere oplossing. Op piekmomenten gaat het inderdaad om ongeveer 12 0 fietsen. Daarvoor is geen oplossing. Het gaat om dertig tot vijftig fietsen. De gemeente heeft een brief ontvangen van bewoners van het Raadhuisplein met de suggestie dat mogelijk de achteringang van Parnas kan worden aangepast. Hiermee zou een stallingmogelijkheid aan de achterkant worden geboden. Mw De Jeng (Weerd). De gemeente heeft schriftelijk bevestigd dat er geen ingang kcrr.t aar. de achterzijde van Parnas. Blad 3 Deze oplossing is aangedragen door de briefschrijvers. Van der Schaaf erkent dat het lastig is: de achteringang zou nooit zo intensief gebruikt worden als de voorkant. Dhr Zomerschoe Er mist een VerkeerscirculatieplanOp de Eewal kan men niet draaien, daarom keren de automilisten op het plein. Hoe lost de gemeente dit op? Men kan vrij keren op het plein, maar de auto is te gast. De ervaring van verkeerskundigen is dat automobilisten op een groot plein, zonder loper, rustiger rijden. Een kwestie van gedragsgewenning De verkeersveiligheid is in het geding door de combinatie van voetgangers, terrasgebruikers en kruisende fietsers (Beijerstraat-StJacobsstraat In het verlengde van bovenstaand uitleg, is de verwachting dat er weinig conflictsituaties zullen ontstaan. Mw De Vries (Weerd) Wanneer auto's op het plein wordt geweerd, zal het pleir. neg meer fietsers trekken. De veertig fietsenstallingen zijn alleen gebaseerd op bezoekers van Parnas. De verwachting is dat het gedrag van de binnenstadbezoeker zal veranderen. Deze zal de auto op andere plekken in de stad parkeren. Dhr de Graaf Voor de ondernemers aan het plein is het heel vervelend wanneer er niet meer geparkeerd mag worden door personeel en bezoekers. Dhr De Graaf vraagt hoe zijn parkeerprobleem wordt opgelost. Voorzitter Koos Stevens verwijst naar de eerdere uitleg van Wieger Van der Schaaf m.b.t. het tijdelijk ruilen van vergunningsgebied en het nog vast te stellen Parkeerbeleidsplan. Er kan hier geen individueel gericht antwoord worden gegeven. Dh_r_ Metz Er verdwijnen 41 parkeerplaatsen en de bedrijven moeten zich maar zien te redden. Dhr Metz vindt dat de gemeente wel erg makkelijk denkt over de economische belangen van de ondernemers. Verder heeft dhr Metz de indruk dat dit geen informatieronde is, maar dat de plannen in feite al vastgesteld zijn. In aansluiting op de laatste opmerking geeft Koos Stevens een toelichting op de procedure. De herinrichting Binnenstad is verdeeld over de jaren 1998- 2004. Jaarlijks verschijnt er een Plan van Aanpak, waarin de aanpak van straten/gebieden staat omschreven. De uitwerking per plan is als volgt: 1. Eerste informatieronde en verslag (dat meegaat met de stukken)

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 276