Blad 54 jaarrekening, maar in de begroting zitten zodanige opstelling dat je kunt zeggen dat er een stuk meteen naar het SIOF gaat meteen vanuit die cijfers. Het is jammer dat wij hier niet zo'n flipover hebben dan kon u het uitleggen zoals u het bedoelt.) De algemene reserve stijgt ieder jaar meer dan bij de vaststelling van de begroting van uitgegaan wordt. Dat kunt u niet ontkennen, want dat is gewoon aan de hand van de cijfers vast te stellen. En dat komt o.a. omdat wij bij de begroting uitgaan van onderuitputting en achteraf blijkt dat mee te vallen. Dat geld komt uiteindelijk via de jaarrekening in de algemene reserve. De werkelijkheid is positiever dan wij van tevoren ramen. Ik vraag mij af of het niet verstandig is om dat op een andere manier in de toekomst te doen. Want het is niet de bedoeling van het SIOF oorspronkelijk geweest om op die manier gevuld te worden. Ik vind dat wij te snel de algemene reserve gebruiken voor de vulling van het SIOF. Er zijn ook andere gemeenten die op het moment dat het resultaat positiever is dan begroot het resultaat teruggeven aan de burgers en dat zou ook een heel aardige suggestie zijn. De heer Kruidhof (PvdA): Toen ik de begroting pas in huis had heb ik direct mijn waardering jegens de opstellers kenbaar gemaakt en ik wil dat nu ook nog een keer hier doen. In opzet en uitvoering is het een grote stap vooruit ten opzichte van vorig jaar. Het is wel een begroting met een pas op de plaats. En na driejaar bezuinigen is dat natuurlijk geen wonder. Er is een kentering evenwel in de economie en een positieve kentering moet er ook komen in het kabinetsbeleid. Ik hoop dat onze verstandige lokale CDA- en VVD-bestuurders hun partijgenoten in Den Haag ervan kunnen overtuigen dat het OZB niet alleen uitgesteld moet worden, maar ook tot afstel moet komen. De PvdA is al lang voorstander van OZB op in aanbouw zijnde gebouwen. Driejaar geleden hebben wij dat al gesuggereerd en de toenmalige wethouder heeft toen aangegeven met een beschouwing te komen over de invloed op onze concurrentiepositie. Zijn daar nu al uitkomsten van nu het wordt voorgesteld? De paragraaf onderhoud kapitaalsgoederen. Wij zouden graag zien dat er een duidelijk financieel overzicht komt in die paragraaf van onderhoud en vervanging. Ik wijs erop dat bij de riolering wel vervanging genoemd wordt, maar bij de andere kapitaalsgoederen niet. Wij zullen dus met zijn allen het er eens over moeten worden wat wij met die paragraaf willen. Onze voorkeur gaat ernaar uit om het hele pakket van jaarlijks onderhoud, lange termijn onderhoud en vervanging in die paragraaf op te nemen. Ik heb al vaker dingen gezegd over de paragraaf bedrijfsvoering. Het zal bekend zijn dat wij daar graag een duidelijke cijfermatige opstelling willen hebben die gaat lijken op een bedrijfsjaarrekening, waarin wij overzicht krijgen van salariskosten, huisvestingskosten en andere lasten. Dat kan heel goed. Het behoort een dwarsdoorsnede te zijn door de hele begroting. Het voldoet ook nu niet aan de eis van transparantie. Dat is een van de zes criteria die in de handreiking duale begroting genoemd worden. En dan wil ik nog even erbij opmerken, dat wij vorig jaar namens zeven partijen, wij hadden toen wat minder spreektijd over, hebben volstaan met een verzoek aan de wethouder waarin heel duidelijk gevraagd werd om een paragraaf bedrijfsvoering die een overzicht bevat van de kosten van kapitaalslasten, subsidies, personeel, informatisering, automatisering, communicatie, financieel beheer en een aantal dingen die zich afspelen binnen de sector bedrijfsvoering. Ten slotte zou ik graag eens willen weten welk bedrag er met de bedrijfsvoering gemoeid is, want bijvoorbeeld aan het begin van deze procedure om tot deze begroting te komen is er door de wethouder gezegd dat wij niet moeten bezuinigen op bedrijfsvoering, want er liggen al twee bezuinigingen op. Gezien de kademota is dat ook niet gedaan. Wij zien dus nu dat het college bij een aantal bezuinigingen wel op taken en dus op personeelslasten bezuinigd, maar dat een aantal mogelijke bezuinigingen die vorig jaar wel aan de orde zijn geweest nog niet zijn verwerkt. Wij hebben al eerder gevraagd om een onderbouwde discussie over de hoogte van de algemene reserve. Nu zien wij alleen helemaal aan het eind een verhoging aangekondigd met 3 miljoen tot 10 miljoen euro. Omdat het voor het weerstandsvermogen noodzakelijk is. In die paragraaf wordt het ook niet echt onderbouwd en opmerkelijk is op de tabel op bladzijde 66 de Blad 55 ondergrens van 10 miljoen helemaal niet bereikt wordt. Er is nergens echt zichtbaar waarom dat zou moeten. Wij zouden dus wel graag een goede discussie daarover in de commissie Bestuur en Middelen zien, waarom het nu noodzakelijk is. Ik denk dat wij mogelijk in de periode tussen nu en de raad tot de conclusie zullen komen dat een aantal bezuinigingen minder gewenst zijn. Met de informatie die ik gekregen heb en nog krijg zal ik proberen om daar weer dekkingsvoorstellen voor te bedenken. Dat was het voorlopig. De heer Bakker (CDA): Voor de zekerheid neem ik het hele boekwerk maar mee. Ik mag niet op de stoel van de wethouder gaan zitten, maar ik kan er toch niet onderuit om even tegen de vorige spreker te zeggen dat als je op bladzijde 170 kijkt je ziet dat die 10 miljoen wel bereikt is en bereikt wordt doordat er nu eenmaal wat veranderd is in de begroting. Ik begin even met een paar vragen. Wat betreft de 5 ton reservering in meerjarenbegroting en de inmiddels bekende septembercirculaire, waar ik overigens net als de heer Van der Wal ook niet zoveel chocola van kon maken, maar waarin stond dat er 41 miljoen meer te verdelen was: zit hier nog wat voor ons in? Ik wil het geld niet uitgeven als wij het nog niet hebben, maar van die 41 miljoen moet toch altijd een half miljoen voor ons overblijven en dat hadden wij inmiddels ook al in de begroting staan, dus misschien kan het eruit. Hoewel als een goed huisvader vind ik net als mijn fractie dat wij wat voorzichtig moeten zijn. Een andere vraag op een heel ander niveau. Op 1 januari 2005 worden de schoolbesturen verantwoordelijk voor het binnen- en buitenonderhoud. En dan staat er in de begroting dat die verschuiving voor de gemeente nadelig is. Hoe wordt die verschuiving dan bekostigd? In theorie zou het toch niets moeten uitmaken? Wat de verbonden partijen betreft hebben wij een deelneming in het FEC van 4,3 miljoen. In het verleden lazen wij veel over de problemen van het FEC. Zij hebben nu grote verbouwingsplannen. De vraag is of dit voor onze gemeente nog een risico meebrengt. Ik dacht aan de BV Sport, maar ik heb tegen mijzelf gezegd dat ik over die BV Sport, waar op dit moment druk aan gewerkt wordt, dat ik daar geen vragen over ga stellen. Dan het grondbeleid. De afdracht van 950.000 euro uit de reserve grondexploitatie die in de meerjarenraming is opgenomen, daar lazen wij van dat die dit jaar niet zou kunnen gebeuren. De vraag is hoe dat in de in de toekomst zit. Lopen wij daar nog veel risico's? Hoe is de huidige stand van zaken eigenlijk? Gelet op de huidige stilstand van Blitsaert en de andere uitleggebieden. Ik wil ook namens de fractie enige algemene opmerkingen maken over de begroting. Ik wil in eerste instantie met iets positiefs beginnen, net als de heer Kruidhof. De begroting gaat toch aardig in de richting van een leesbaar stuk, qua programmering en opzet. Natuurlijk zitten er nog wel een aantal feilen in. Van belang is het, het is al door de heer Jacobse geloof ik gezegd, nulmetingen vast te leggen. Het kost wel geld. In de jaarrekening en de begroting kunnen wij de zaken dan goed volgen. Als dat allemaal een beetje lukt dan dachten wij dat wij op de goede weg waren. Duidelijke verbeteringen ten opzichte van de vorige jaren. Wat betreft de sluitende meerjarenbegroting: bij de begroting gaat het naar ik begrijp om een wettelijk verplichte sluitende begroting. Als je die niet hebt dan heb je een probleem. De heer Van der Wal heeft het met de inflatiecorrectie geprobeerd om die vorig jaar al uit te geven aan allerlei mooie dingen voor de mensen, maar ik vind dat het goed is dat wij dat toen niet gedaan hebben want wij hebben dat geld nu nodig. Want wij moeten die begroting wel sluitend hebben. Het is natuurlijk wel zo datje nieuwsgierig bent hoe het volgend jaar zit. Ik herinner mij 2007 of 2008 hadden wij zoiets als 59.000 positief vorig jaar aan het eind van de rit. Wij zijn voor de 10 miljoen basis in de algemene reserve. Dan kan het college daar alvast rekening mee houden. Wij vinden het een goede zaak dat het SIOF onder de gestelde voorwaarden ook wordt aangevuld met die 3 miljoen die het college voorstelt. Want laten wij wel wezen, het SIOF is een ontzettend belangrijke voorziening om van Leeuwarden in de toekomst nog meer te maken dan het nu al is.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 30