Actualisering van "Integratie in Multicultureel Leeuwarden 21-9-2004 2 MAATREGELEN TER ACTUALISERING In dit hoofdstuk geven wij aan op welke wijze wij "Integratie in Multicultureel Leeuwarden" willen actualiseren; welke keuzes wij daarin maken voor de komende korte termijn periode (1 a 2 jaar) als overgang naar nieuw integratiebeleid. Deze keuzes zijn ingegeven door: de ervaringen met "Integratie in Multicultureel Leeuwarden" sinds 2000, de conclusies en aanbevelingen uit "Evaluatie Integratiebeleid Leeuwarden" uit 2002, de taakstelling voor de periode 2005-2008. Voor de langere termijn is een herbezinning op het totale integratiebeleid noodzakelijk. Hierop komen we terug in hoofdstuk 4. We volgen in dit hoofdstuk de nummering van de maatregelen uit "Integratie in Multicultureel Leeuwarden"; zie ook paragraaf 1.2.2 2.1 Multiculturele monitor Het doel was om binnen de gemeentelijke organisatie beschikbare informatie bij elkaar te brengen in een Multiculturele Monitor. We willen dit doel bereiken door een integrale aanpak van het allochtonenbeleid in plaats van een informatie-instrument. Die integrale aanpak wordt gerealiseerd door het in één beleidsnota onderbrengen van de verschillende elementen van allochtonenbeleid. We verwachten daarvan meer effect, dan van een toch meer technisch ingerichte monitor. 2.2 Informatie- en adviespunt In 2002 was de gedachte om op tijdelijke basis in het multicultureel centrum een informatie- en adviespunt in te richten, gericht op allochtonen en autochtonen. Wij willen dit instrument nog steeds graag gerealiseerd zien, maar gaan er van uit, dat Kleurrijk Beraad als belangenbehartiger in staat geacht moet worden om de juiste informatie op de juiste plek te krijgen. Uiteraard ligt hier ook een taak voor de uitvoerende instanties, die te maken hebben met allochtonen. 2.3 Onderzoek gebruik voorzieningen Doel was om in beeld te krijgen, hoe het stond met het gebruik van voorzieningen door allochtonen en wat de oorzaken waren in geval van onderbenutting. Het was ook een onderwerp van onderzoek van de commissie van de rekening. De commissie constateerde dat het gebruik van voorzieningen door allochtonen vaak slecht te meten is en dat het bovendien weinig zegt over de relatie met het bestrijden van achterstand. 4 Actualisering van "Integratie in Multicultureel Leeuwarden 21-9-2004 Er zou een diepgaand onderzoek nodig zijn, waarvan op voorhand niet te zeggen is, of het resultaat voldoende richtinggevend is voor beleid. Wij leggen hier dan ook geen prioriteit bij. Wel zullen wij gesubsidieerde instellingen opdragen zo veel als mogelijk inzicht te geven in de participatie door allochtonen. 2.4 Kenniscentrum Het kenniscentrum had tot doel om aan de mensen, die werken met en voor allochtonen, kennis over Leeuwarder minderheidsgroepen inzichtelijk te maken en te gaan delen. HWL had tot op heden een (zeer beperkte) taak hierin. De provinciale organisatie Partoer ontwikkelt inmiddels deze rol. Verder kunnen professionals die informatie willen over (de omgang met) minderheidsgroepen uiteraard bij Kleurrijk Beraad terecht. Wij zien hier niet langer een gemeentelijke taak. 2.5 Project Intermediairen De inzet van intermediairen is bedoeld als instrument om leden van minderheidsgroepen te informeren over de Leeuwarder samenleving en instellingen. De intermediairen zijn vrijwilligers en komen in principe voort uit de groepen zelf. Kleurrijk Beraad moet in staat geacht worden dit te organiseren. We willen het project intermediairen verder vorm laten geven, maar wel in een beperkte opzet. Dat betekent, dat het budget voor het project beperkt wordt tot 7.500 in 2005 en vanaf 2006 4.500 per jaar; met name bedoeld voor organisatiekosten en training. In 2005 wordt binnen de bestaande inzet van HWL ruimte vrijgemaakt om een startondersteuning aan Kleurrijk Beraad te verlenen. Van gemeentewege verwachten wij van instellingen, die bij allochtonen betrokken zijn, dat zij zich op alle manieren openstellen voor allochtonen. 2.6 Platformfunctie Kleurrijk Beraad In "Integratie in Multicultureel Leeuwarden" werd met deze platformfunctie bedoeld: Kleurrijk Beraad wordt zoveel mogelijk betrokken bij relevante gemeentelijk beleidsontwikkelingen. Kleurrijk Beraad adviseert over activiteiten van zelforganisaties. De uitbouw van de platformfunctie van Kleurrijk Beraad wordt professioneel ondersteund. Kleurrijk Beraad krijgt een duidelijke rol bij de totstandkoming van en de dagelijkse gang van zaken in het multicultureel pand. In de eerste helft van 2004 is regelmatig bestuurlijk en ambtelijk overleg met het bestuur van Kleurrijk Beraad geweest over de verdere toekomst van bovenstaande functies, waarbij de hieronder aangegeven richting, aan de orde geweest is. Daarbij is niet op alle onderdelen tot overeenstemming gekomen. 2.6.1 Gemeentelijke beleidsontwikkeling In onze visie is de primaire functie van Kleurrijk Beraad, dat men optreedt als adviseur van de Gemeente Leeuwarden bij beleidsontwikkelingen met betrekking tot allochtonen. Wij gaan er daarbij van uit, dat Kleurrijk Beraad ook door de allochtone zelforganisatie gezien wordt als hun vertegenwoordiger en spreekbuis. Wij willen hier in 2005 een beperkt onderzoek naar doen. De advisering heeft de afgelopen jaren vooral ad hoe plaatsgevonden en wij willen hier structuur in aanbrengen door als gemeente het initiatief te nemen om vier maal per jaar een bijeenkomst te beleggen tussen vertegenwoordigers van Kleurrijk Beraad en beleidsverantwoordelijk ambtenaren. De Gemeente Leeuwarden zal zich dus pro-actief opstellen. 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 438