Partij 12000 2001 2002 2003 totaal PvdA 8 5 10 17 40 CDA 5 4 9 9 27 WD 8 10 5 14 37 PAL/GL 2 0 2 4 8 SP 3 1 2 6 12 LL 2 3 0 8 13 NLP 2 4 6 1 13 D66 3 1 1 0 5 CU 1 0 1 5 7 FNP 7 7 14 34 28 43 71 176 groei per jaar -18% 54% 65% groei 2003 t.o.v. 2000 109% Van de 71 in 2003 ingediende vragen zijn er in hetzelfde jaar 56 beantwoord door het college. De gemiddelde afhandelingstermijn van de beantwoording bedroeg 66 dagen. Het aantal interpellaties is beperkt geweest. Ook zijn er geen onderzoeken en raadsenquêtes geweest. Wel is een start gemaakt met de discussie over de lokale rekenkamer, het nieuwe controle instrument dat uiterlijk 1 januari 2006 beschikbaar moet zijn van de wet. 14 5.2. Programma politiek bestuur (deel college van b. en w.) Er werden in totaal veertien Koninklijke Onderscheidingen uitgereikt: twaalf keer Lid in de Orde van Oranje Nassau en twee keer Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Ook werden gemeentelijke onderscheidingen en overige onderscheidingen uitgereikt: één keerde Penning van Verdienste, drie keer de Zilveren Sportpenning en één keer het Gouden Leeuwtje. Aan drie personen werd door de burgemeester de medaille met bijbehorende oorkonde van het Carnegie Heldenfonds uitgereikt. De verkiezingen voor Tweede Kamer en Provinciale Staten in Leeuwarden verliepen vlekkeloos. Er is hard gewerkt aan de restauratie van het stadhuis. De werkzaamheden liggen op schema. Om al het gemeentelijk personeel op twee locaties te kunnen huisvesten is de hoofdwacht, het voormalige politiebureau naast het stadhuis, aangekocht. De verbouw van de hoofdwacht maakt nu ook deel uit van het project restauratie en verbouw stadhuis. In de hoofdwacht komt ook een moderne en grotere raadszaal. Na de overdracht van de hoofdwacht is onderzoek gedaan naar de staat van het onderhoud, op basis waarvan het bestek is vervaardigd. Eind 2003 heeft de aanbesteding plaatsgevonden. Het werk is gegund aan dezelfde bouwcombinatie die het stadhuis restaureert. 5.3. Programma publieke dienstverlening De gemeente wil de publieke dienstverlening zodanig vormgeven en inrichten dat deze door burgers, bedrijven en bezoekers wordt ervaren als doelgericht, toegankelijk, vriendelijk en gemakkelijk. Zo levert het een belangrijke positieve bijdrage aan het functioneren van de gemeente. De publieke dienstverlening komt ook in het burgerjaarverslag van de burgemeester prominent aan de orde. Daarom houden we het hier kort. Er zijn diverse activiteiten uitgevoerd. Heel concreet is de mogelijkheid van gespreide betaling per automatische incasso. Dit is vooral handig voor het betalen van de onroerend zaakbelasting. Met het introduceren van een nieuwe gemeentelijke website begin 2004, zijn alle gemeentelijke producten voorzien van actuele, volledige en toegankelijke informatie. Het was in 2003 nog niet zo ver dat al deze producten ook digitaal konden worden aangevraagd. Voor de meest gevraagde producten is dit inmiddels wel het geval. Het aanvragen van deze producten via het digitale kanaal wordt nu, zeker met de introductie van de nieuwe website, sterk gepromoot. Het maakt een efficiëntere bedrijfsvoering mogelijk. Het servicemeldpunt (SMP) waarbinnen medewerkers werken en waar alle eerste klantcontacten terechtkomen, is in 2003 verankerd in de gemeentelijke organisatie. We werken in dit kader aan een zogeheten integraal gemeentelijk dienstverleningsconcept met als doel zoveel mogelijk producten uit de backoffice over te hevelen naar de frontoffice van het SMP. In 2003 is overigens ook ai weer een slag gemaakt in het rechtstreeks aan de balie afhandelen van aanvragen, meldingen en verzoeken. De professionaliteit van de baliemedewerkers wordt daartoe voortdurend verhoogd. Het aantal klantcontacten bij de afdeling Burgerzaken is in 2003 ten opzichte van 2002 licht gedaald met bijna 1%. In totaal zijn in 2003 58.517 klanten door burgerzaken geholpen. De gemiddelde wachttijd bedroeg daarbij negen minuten. Daar zijn we blij om. Het is immers ruim onder het nagestreefde gemiddelde van vijftien minuten. In het jaar 2002 bedroeg de gemiddelde wachttijd nog veertien minuten. Aan het loket waren klanten gemiddeld nog ruim acht minuten kwijt, de zogeheten transactietijd. Het is nu zaak de gemiddelde wacht- en transactietijd op dit lage niveau te houden. Afzonderlijke metingen van de telefonische bereikbaarheid zijn in 2003 niet gehouden. Deze worden uitgebreid tot (jaarlijkse) prestatiemetingen over alle gemeentelijke toegangskanalen (bezoekers aan het stadskantoor, via e-mail, via de post en via de telefoon). Een dergelijke integrale kanaalmeting heeft echter nog niet plaatsgevonden. In het voorjaar van 2004 wordt een nulmeting publieke dienstverlening gehouden. Deze richt zich in eerste instantie op de klanttevredenheid en nog niet op de gerealiseerde prestaties. Wel is het de bedoeling om deze meting de volgende keer uit te breiden met prestatiemetingen over de kanalen, waarvoor eerst nog het nodige moet worden ontwikkeld. Het afhandelen van aile poststukken binnen acht weken (voor zover geen andere termijnen voor bepaalde zaken gelden) vergt voortdurende zorg. In 2003 is veel aandacht besteed aan het in de organisatie onder de aandacht brengen van procedures omtrent en termijnen van afhandeling van schriftelijke stukken. Na de succesvolle inhaalslag rond af te handelen brieven die veel te lang waren 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 487