01 Ernst &Younc Ernst Young Ernst Young Accountants Gelet op het beperkte verschil concluderen wij dat de voorziening akkoord is. Wij adviseren u om in de toekomst eventuele verschillen tussen de contantewaardeberekening op basis van de her calculatie primo boekjaar te analyseren ten opzichte van ultimo boekjaar en de voorziening voor verliesgevende complexen eventueel hierop aan te passen. De voorziening heeft betrekking op de complexen Hofsingel 1,4 miljoen), Blitsaerd (€0,5 miljoen), Goutum Noord 0,4 miljoen) en Business Park Leeuwarden IV 0,4 miljoen). Fonds Werk en Inkomen (FW1) Als gevolg van de gewijzigde financieringssystematiek van de Algemene Bijstandswet is met in gang van 2001 het Fonds Werk en Inkomen in het leven geroepen. Het FWI bestaat uit twee delen, namelijk een werkdeel (in verband met o.a. WIW, ID) en een inkomensdeel (in verband met de Abw, Ioaw en Ioaz). Overschotten op het inkomensdeel mogen worden toegevoegd aan het Fonds Werk en Inkomen en worden aangewend voor doelstellingen op het gebied van werk en inkomen. Tot en met 2002 is op dit deel een overschot ontstaan van totaal 1,9 miljoen. Over 2003 is nog een overschot van circa 0,9 miljoen toegevoegd. Als gevolg van de invoering van de WWB is in 2003 nog eens 1,8 miljoen gedoteerd aan het FWI in verband met de debiteuren WWB, waardoor de totale voorziening 4,3 miljoen bedraagt. Zie hiervoor ook paragraaf 5.1. Naar wij hebben begrepen, zal in 2004 aan de raad een voorstel worden gedaan over de gevolgen van de invoering van de WWB en de aanwending van de be schikbare middelen uit het Fonds Werk en Inkomen. Onderhoud gebouwen onderwijs Evenals in voorgaande jaren is de voorziening onderhoud gebouwen onderwijs ten bedrage van 1,8 miljoen niet gebaseerd op het beschikbare meeijarenonderhoudsplan. Jaarlijks wordt een afweging gemaakt van de benodigde onderhoudsactiviteiten op basis van prioriteiten volgens het onderhoudsplan en de hiervoor beschikbare middelen. BWS-voorziening volkshuisvesting De BWS-voorziening volkshuisvesting met een boekwaarde ultimo 2003 van 1,1 miljoen is oorspronkelijk ingesteld ten behoeve van het opvangen van renterisico's over de jaarlijkse bij dragen BWS. Deze voorziening is op basis van een raadsbesluit bestemd voor volkshuisvesting. Indien de BBV wordt toegepast, kan deze post als een bestemmingsreserve worden aangemerkt, met name omdat de bestedingsrichting vrij ruim is. Voorziening sanering Hoeksterend Volgens een intem opgestelde onderbouwing van de voorziening sanering Hoeksterend ad 1,0 miljoen bedragen de geraamde kosten voor het grondwateronttrekkingsysteem €0,4 miljoen; deze kosten dienen naar verwachting van het dienstmanagement in 2004 te worden betaald. Ten aanzien van de structurele onderhoudskosten wordt in toekomstige jaren een kostenniveau per jaar van circa 65.000 verwacht. Indien deze structurele kosten in de toekomst middels de begroting worden gedekt, dan kan een vrijval van de voorziening ad 0,6 miljoen ten gunste van de algemene reserve plaatsvinden. 10 Ernst Young Accountants Pensioenvoorziening bestuurders In 2002 is de voorziening pensioenvoorziening bestuurders op basis van een interne schatting (gemiddelde leeftijd 80, tegen 5,5%) verantwoord. In 2003 is de voorziening op basis van sterftetabellen (intem) berekend, rekening houdend met een gemiddelde leeftijd van 85 jaar. Deze aanpassing resulteert in een dotatie aan de voorziening van 1,0 miljoen, waardoor de stand van de voorziening ultimo 2003 1,9 miljoen bedraagt. Wij adviseren u in het kader van de BBV te onderzoeken of een dergelijke voorziening nog toe laatbaar is (arbeidskosten van gelijkblijvende omvang mogen bij strikte toepassing van de BBV niet meer worden voorzien). Wachtgeldvoorziening In 2003 heeft de raad onder andere in het kader van de BBV al besloten om de wachtgeld- voorziening voor medewerkers van de gemeente Leeuwarden in 2004 op te heffen, aangezien arbeidskosten van een gelijkblijvende omvang niet meer mogen worden voorzien, doch in de begroting dienen te worden gedekt. Als gevolg van dit raadsbesluit zal in 2004 een eenmalig voordeel worden gerealiseerd. De stand van de voorziening ultimo 2003 bedraagt 3,8 miljoen. Overige voorzieningen, voorziening geldlening Stichting Bedrijfsgebouwen Leeuwarden (SBL) Onder overige voorzieningen is de voorziening geldlening SBL verantwoord ad 0,7 miljoen. In voorgaande jaren werd deze voorziening in mindering gebracht op de debiteuren. De betref fende (achtergestelde) lening is in de jaarrekening opgenomen als financieel vast actief. Aflossingen vinden tot op heden plaats conform gemaakte afspraken (renteloos, lineair in 25 jaar), welke in mindering worden gebracht op de voorziening. Wij adviseren u (in de toekomst) de inbaarheid van deze verstrekte achtergestelde lening op basis van brondocumenten (bijvoorbeeld een jaarrekening van Stichting Bedrijfsgebouwen Leeuwar den) jaarlijks te beoordelen. 4 Controlebevindingen 4.1 Inleiding In het navolgende rapporteren wij onze belangrijkste bevindingen naar aanleiding van de controle van de jaarrekening 2003, waar mogelijk aangevuld met aanbevelingen voor verbeteringen. 4.2 Materiële vaste activa Tijdens onze controlewerkzaamheden hebben wij geconstateerd dat materiële vaste activa regel matig afwijkend worden afgeschreven ten opzichte van de richtlijnen voor waarderingsgrond slagen met betrekking tot (vaste) activa. 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2004 | | pagina 511