kunnen worden in hoeverre nog ruimte aanwezig is voor commerciële ruimten ten behoeve van zakelijke en maatschappelijke dienstverlening en voor onderwijsvoorzieningen voor de wijk (basisschool). Gezien de beschikbare ruimte zal het bij de dienstverlening moeten gaan om kleinschalige vestigingen. Ook vanuit het gemeentelijke kantorenbeleid ligt een dergelijke invulling voor de hand omdat de vestiging van grootschalige kantoren met name in het gebied van de kantorenhaak dient plaats te vinden. In ieder geval zal de bij deze ontwikkeling behorende parkeerbehoefte binnen de plannen moeten worden opgevangen. Stedenbouwkundige aspecten Aan de stadsring zijn meerdere grootschalige geclusterde ontwikkelingen die qua structuur en bebouwinghoogte het standaardstramien van de bebouwing langs de rondweg onderbreken. Denk in dit verband aan het MCL, FEC en de Kenniscampus. De locatie Sportpark Cambuur in combinatie met het Cambuurstadion als publieke functie leent zich voor een gelijksoortige ontwikkeling. Voor deze ontwikkellocatie kan om die reden worden gekozen voor het toelaten van hogere bebouwingshoogten. Ook biedt de keuze voor hogere bebouwing meer mogelijkheden om het gebied transparant en toegankelijk te maken. In het kader van de nadere uitwerking zal nog een verdere afweging moeten plaatsvinden voor wat betreft een nauwkeuriger detaillering van de bebouwingshoogten in relatie tot de omgeving (Cambuurplein, Coopmansstraat Archipelweg en Insulindestraat)Op voorhand kan worden gesteld dat het Cambuurplein aan de stadionzijde veel meer wandvorming nodig heeft. Hierdoor wordt het stadion als semi-openbaar gebouw veel manifester als het belangrijkste element aan het plein. Parkeren Zoals eerder aangegeven neemt door de uitbreiding van de stadioncapaciteit de parkeerdruk op het gebied toe. Door de eigenaar en de gebruiker van het stadion zal een vervoersplan moeten worden opgesteld waarin is aangegeven hoe de parkeerproblematiek wordt opgelost. Bij de parkeervisie voor het gebied moet ook gekeken worden naar oplossingen voor de parkeerbehoefte van winkels en overige voorzieningen. De nieuwbouw van woningen genereert een extra parkeerdruk. Voor de bepaling hiervan dient te worden uitgegaan van de door de gemeente gehanteerde parkeernormen Parkeerplaatsen voor de bewoners van de nieuwe woningen dienen bij voorkeur in gebouwde parkeervoorzieningen te worden uitgevoerd. Het parkeren van de bezoekers kan op een andere wijze worden opgelost. In ieder geval zal de door deze ontwikkeling ontstane parkeerbehoefte binnen het ontwikkelingsgebied moeten worden opgevangen. Het bieden van een structurele oplossing voor de parkeerproblematiek is voor de gemeente voorwaardelijk voor de ontwikkelingsmogelijkheden van het gebied. Milieuaspecten Rekening dient gehouden te worden met de milieueisen die voortvloeien uit de geluidemissies en lichtemissies van het Cambuurstadion. Op zich biedt de regelgeving mogelijkheden voor een combinatie van een voetbalstadion en woningbouw in de onmiddellijke omgeving. De Interimwet Stad- en Milieubenadering geeft gemeenten een handvat om in dergelijke situaties woningbouw te realiseren en tegelijk de kwaliteit van de leefomgeving optimaal te houden. Het geluidprobleem kan worden opgelost door of maatregelen bij de inrichting die dit veroorzaakt of door maatregelen aan de woonbebouwing. Ook ten aanzien van lichthinder zijn oplossingen denkbaar die bij de uitwerking van de plannen in ogenschouw genomen kunnen worden. De verkeerstoename door eventuele nieuwbouw leidt, zonder maatregelen, tot een verhoging van de gevelbelasting. De gevelbelasting van nieuwe bebouwing langs de Coopmanstraat en de Insulindestraat ligt boven de voorkeurswaarde 2 Dit betekent dat voor nieuwbouw een procedure Hogere Waarde moet worden gevolgd. Afhankelijk van de situering van de woonbebouwing speelt de geluidproblematiek ook i.v.m. de Archipelweg. De benodigde milieuprocedures zullen worden bepaald aan de hand van de definitieve plannen. Bezien zal worden hoe in vergelijkbare situaties met de geluid- en lichtproblematiek rond stadions wordt omgegaan. Financiën De gronden onder het Cambuurstadion zijn eigendom van de gemeente en voor een symbolisch bedrag in erfpacht uitgegeven aan de BVO Cambuur. Indien het stadion van eigenaar wisselt zal de erfpachtcanon in overeenstemming moeten worden gebracht met het gebruik van de gronden dan wel zullen deze gronden kunnen worden verkocht Ook de gronden van het Sportpark Cambuur zijn eigendom van de gemeente. Voor een tweetal percelen grond met daarop het clubgebouw en was- en kleedgebouwen is tot 31 december 2 033 het zakelijk recht van opstal verleend aan de amateurvereniging die de sportvelden in gebruik heeft. Deze gronden zullen (deels) moeten worden verkocht dan wel zal bij uitgifte in erfpacht hiervoor recht van opstal moeten worden verleend. De keuze voor uitgifte in erfpacht dan wel verkoop zal in nader onderling overleg worden bepaald. Als uitgangspunt bij eventuele verkoop van de gronden geldt dat voor woningen, commerciële en zorgfuncties een commerciële prijs wordt gehanteerd. Indien door A7 de noodzaak wordt aangetoond kan een residuele grondprijsberekening voor het gehele of delen van het plangebied worden gehanteerd waarbij als ondergrens een neutraal resultaat geldt. De daadwerkelijke hoogte van de grondwaarde is derhalve afhankelijk van het programma dat gerealiseerd gaat worden in dit ontwikkelingsgebied. In ieder geval geldt dat de kosten die samenhangen met reconstructie van het sportcomplex en de infrastructurele voorzieningen binnen het gebied onderdeel uitmaken van de plankosten van het project en dat deze voor rekening komen van de ontwikkelende partijBij de vaststelling van de hoogte van de grondprijs wordt hiermee rekening gehouden. 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 108