II. Het bevorderen van veranderingen in werkwijze, houding en gedrag 1. Koester het deeltijdkarakter van het raadslidmaatschap Taak Rijk Taak Ge meente Huidige situatie In tegenstelling tot veel andere gemeenten is het aantal vergaderingen en vergaderpunten in Leeuwarden afgenomen. Voorstel Invoering LTA leidt tot een nog betere verdeling van taken. Het eventueel terug brengen van het aantal cies (hfst.2.) leidt tot minder vergaderen. 2. Maak werk van een zorgvuldige inform atieverstrekking aan de raad 3. Schep faciliteiten voor scholing en training van raadsleden In gemeente gelden heldere en eenvoudige afspraken over informatieverstrekking. Er is een budget voor scholing en training. Behoeft geen wijziging. Verbetering van het bestuurs informatiesysteem is wel dringend gewenst. Een programma maken voor aspirant en nieuwe raadsleden. III. Bewerkstellig een herstart van het dualiserinasoroces Taak Rijk Taak Ge meente Huidige situatie Voorstel 1. Geef de burgemeester de rol van stimulator en arbiter X De burgemeester ziet zich meer als voorzitter van het college dan die van de raad. De bereidheid is aanwezig. Waarnemend voorzitter van de raad aanstellen als hoeder van de belangen de raad. (zie 1-4) 2. Versterk het profiel van de waarnemend raadsvoorzitter als hoeder van de raad X Geen duidelijk profiel. Zie III-1 3. Bevorder een goed samenspel tussen de burgemeester en de waarnemend raadsvoorzitter Op dit moment is geen samenspel aanwezig. 2 maal per jaar overleg voorzitter en vice-voorzitter plannen. 4. Geef het raadspresidium de regie over het proces van de raadsvergadering X Het presidium geeft een belangrijke bijdrage aan de procesmatige ontwikkeling van het proces. In de praktijk bestaat er nogal een verschil tussen fractievoorzitters en raadsleden. De communicatie naar raadsleden moet worden verbeterd. 5. Maak de griffier de onafhankelijke 'vraagbaakvan de X De griffie in Leeuwarden kan goed als vraagbaak opereren. Behoeft geen wijziging 6 raadsleden 6. Vernieuw en verstevig de positie van de Begeleidingscomm issie vernieuwingsimpuls X Nvt Nvt 7. Geef de Commissaris van de Koningin een rol bij het herstel van vastgelopen verhoudingen X Vaak lang niet alle problemen zijn een gevolg van het dualisme. CdK heeft op basis van huidige Gemeentewet al voldoende bevoegdheden. 8. Ga zorgvuldig om met de invoering van de gekozen burgemeester X nvt nvt Conclusie: De situatie in de gemeente Leeuwarden is niet zodanig, dat een voorstel tot een herstart, zoals de commissie Leemhuis aanbeveelt, moet worden gedaan. De aanbevelingen gericht tot de minister tw, 1-3 en III 1, 2 en 3 kunnen worden ondersteund. Dat wil niet zeggen, dat alles goed gaat en er geen verbeteringen nodig zijn. In de gemeente Leeuwarden ontbreken duidelijke afspraken wie nu bestuurlijk verantwoordelijk is voor de invoering van de bestuurlijke vernieuwing en wie het proces moet trekken. Geleidelijk aan ziet men in de gemeente Leeuwarden niet alleen maar bedreigingen maar ook kansen. Daarbij wordt gedacht aan: een vloeiender, logischer en effectievere verdeling van taken en bevoegdheden tussen raad en college minder nieuw beleid en meer kwalitatieve uitvoering grotere transparantheid bestuur voor burger; meer betrokkenheid burger bij bestuur; een efficiënter en effectiever bestuur. Conclusie: De aanbevelingen zijn niet direct van toepassing op de gemeente Leeuwarden. Wel verdient de bestuurlijke aansturing van het proces de nodige aandacht. Hieronder volgt een concreet aantal voorstellen dat moet leiden tot het nemen van verdere stappen in de bestuurlijke vernieuwing. Het betreft voorstellen van o.a. de werkgroep lange termijn agenda, de werkgroep jong van geest en de griffie in samenwerking met de afdeling communicatie 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 124