II. Het bevorderen van
veranderingen in
werkwijze, houding en
gedrag
1. Koester het
deeltijdkarakter van het
raadslidmaatschap
Taak
Rijk
Taak
Ge
meente
Huidige situatie
In tegenstelling tot veel
andere gemeenten is het
aantal vergaderingen en
vergaderpunten in
Leeuwarden afgenomen.
Voorstel
Invoering LTA
leidt tot een nog
betere verdeling
van taken. Het
eventueel terug
brengen van het
aantal cies (hfst.2.)
leidt tot minder
vergaderen.
2. Maak werk van een
zorgvuldige
inform atieverstrekking
aan de raad
3. Schep faciliteiten
voor scholing en
training van raadsleden
In gemeente gelden
heldere en eenvoudige
afspraken over
informatieverstrekking.
Er is een budget voor
scholing en training.
Behoeft geen
wijziging.
Verbetering van
het bestuurs
informatiesysteem
is wel dringend
gewenst.
Een programma
maken voor
aspirant en nieuwe
raadsleden.
III. Bewerkstellig een
herstart van het
dualiserinasoroces
Taak
Rijk
Taak
Ge
meente
Huidige situatie
Voorstel
1. Geef de
burgemeester de rol van
stimulator en arbiter
X
De burgemeester ziet zich
meer als voorzitter van
het college dan die van de
raad. De bereidheid is
aanwezig.
Waarnemend
voorzitter van de
raad aanstellen als
hoeder van de
belangen de raad.
(zie 1-4)
2. Versterk het profiel
van de waarnemend
raadsvoorzitter als
hoeder van de raad
X
Geen duidelijk profiel.
Zie III-1
3. Bevorder een goed
samenspel tussen de
burgemeester en de
waarnemend
raadsvoorzitter
Op dit moment is geen
samenspel aanwezig.
2 maal per jaar
overleg voorzitter
en vice-voorzitter
plannen.
4. Geef het
raadspresidium de
regie over het proces
van de
raadsvergadering
X
Het presidium geeft een
belangrijke bijdrage aan
de procesmatige
ontwikkeling van het
proces.
In de praktijk
bestaat er nogal
een verschil tussen
fractievoorzitters
en raadsleden. De
communicatie naar
raadsleden moet
worden verbeterd.
5. Maak de griffier de
onafhankelijke
'vraagbaakvan de
X
De griffie in Leeuwarden
kan goed als vraagbaak
opereren.
Behoeft geen
wijziging
6
raadsleden
6. Vernieuw en
verstevig de positie van
de
Begeleidingscomm issie
vernieuwingsimpuls
X
Nvt
Nvt
7. Geef de Commissaris
van de Koningin een rol
bij het herstel van
vastgelopen
verhoudingen
X
Vaak lang niet alle
problemen zijn een gevolg
van het dualisme.
CdK heeft op basis
van huidige
Gemeentewet al
voldoende
bevoegdheden.
8. Ga zorgvuldig om
met de invoering van de
gekozen burgemeester
X
nvt
nvt
Conclusie:
De situatie in de gemeente Leeuwarden is niet zodanig, dat een voorstel tot een
herstart, zoals de commissie Leemhuis aanbeveelt, moet worden gedaan. De
aanbevelingen gericht tot de minister tw, 1-3 en III 1, 2 en 3 kunnen worden
ondersteund. Dat wil niet zeggen, dat alles goed gaat en er geen verbeteringen nodig
zijn. In de gemeente Leeuwarden ontbreken duidelijke afspraken wie nu bestuurlijk
verantwoordelijk is voor de invoering van de bestuurlijke vernieuwing en wie het proces
moet trekken. Geleidelijk aan ziet men in de gemeente Leeuwarden niet alleen maar
bedreigingen maar ook kansen.
Daarbij wordt gedacht aan:
een vloeiender, logischer en effectievere verdeling van taken en
bevoegdheden tussen raad en college
minder nieuw beleid en meer kwalitatieve uitvoering
grotere transparantheid bestuur voor burger;
meer betrokkenheid burger bij bestuur;
een efficiënter en effectiever bestuur.
Conclusie:
De aanbevelingen zijn niet direct van toepassing op de gemeente Leeuwarden. Wel
verdient de bestuurlijke aansturing van het proces de nodige aandacht.
Hieronder volgt een concreet aantal voorstellen dat moet leiden tot het nemen van
verdere stappen in de bestuurlijke vernieuwing. Het betreft voorstellen van o.a. de
werkgroep lange termijn agenda, de werkgroep jong van geest en de griffie in
samenwerking met de afdeling communicatie
7