Blad 6 Reactie Op zich is de opmerking van Tresoar juist. De onjuiste tenaamstelling doet zich evenwel voor in de plantoelichting, het niet juridisch bindend gedeelte van het bestemmingsplan. Met het gebruik van de namen "Rijksarchief" en/of "Provinciale Bibliotheek" hebben wij niet zozeer de functie als wel het gebouw willen duiden. Op deze wijze hebben wij in de plantoelichting duidelijk kunnen maken wat waar is of zal worden gerealiseerd. Overigens wordt in een van de eerste zinnen van de paragraaf Maatschappelijke doeleinden als onderdeel van de toelichting op de bestemmingen in Hoofdstuk 5 duidelijk aangegeven dat het Rijksarchief en de Provinciale Bibliotheek samen Tresoar vormen. Vervolgens attendeert Tresoar op de in de paragraaf Maatschappelijke doeleinden (Paragraaf 5.2. van de plantoelichting) aangekondigde nieuwbouw van het Historisch Centrum Leeuwarden (hierna HCL) Op de plankaart is ten behoeve van die nieuwbouw een aanduiding aangebracht, binnen welke gronden van een vrijstellingsbevoegdheid gebruik gemaakt kan worden (om te bouwen buiten het op de plankaart aangegeven bouwvlak)Dit vrijstellingsgebied beslaat het gehele perceel van het voormalig bestuurscentrum en het gehele aangrenzende perceel van de kinderopvang. Zou hier- zo stelt Tresoar - gezien de handhaving van individualiteit van de gebouwen en niet verder uitbreiden van de bebouwingswand, niet een beperkter gebied aangegeven moeten worden. Dit temeer daar (op bladzijde 37) is aangegeven dat voorkomen moet worden dat de bebouwingselementen aaneengroeien en dat de groene karakteristiek van de open ruimten ertussen gehandhaafd of versterkt moet worden. Verder verwijst Tresoar naar paragraaf 7.3. van de toelichting, waarin recente ontwikkelingen worden genoemd, die hebben geleid tot een bijstelling van het plan, nadat het eerder in het kader van de inspraak ter visie heeft gelegen. In deze paragraaf wordt nogmaals ingegaan op de bouwplannen voor een nieuw HCL. Ook in deze paragraaf staat een zinsnede over de bebouwing die als het ware een wand vormt tussen Prinsentuin en het OldehoofsterkerkhofOok in dit verband stelt Tresoar de vraag of het op de plankaart geduide gebied voor de vrijstellingsbevoegdheid te groot is. Nu is een gedeelte groen en zou kunnen worden bebouwd. Naar de mening van Tresoar zou dit een groengebied moeten blijven, dan wel zou aan de bebouwing een percentuele beperking van het oppervlak gegeven moeten worden. Voorgesteld wordt aan te sluiten bij de Stedenbouwkundige 'spelregels' zoals ambtelijk zijn aangegeven (handhaving van ruimte tussen Tresoar en voormalig BCL ten behoeve van de route Prinsentuin - binnenstad en tussen BCL en school, Blad 7 bebouwing tot 40% van de oppervlakte tussen bestaande gebouw en voorgevelrooilijn) De in artikel 4D lb genoemde maximale oppervlakte van buiten het bouwvlak te bouwen gebouwen van 12 0 0m2 lijkt in strijd met het idee van handhaving van de groene setting in dit gebied. Reactie In het bestemmingsplan wordt inderdaad uitgegaan van een nieuw HCL op het perceel van het voormalig Bestuurscentrum. Nog niet (definitief) is bekend hoe het gebouw wordt vormgegeven. Ook staat het ruimte beslag en dus de precieze situering nog niet vast. Min of meer zeker is dat de voorkant van het Bestuurscentrum zal worden gesloopt en dat daar nieuwbouw wordt gerealiseerd in aansluiting op het historische achterste deel. Het bestemmingsplan wil een zo flexibel mogelijke bouwregeling bieden om te voorkomen dat de definitieve nieuwbouwplannen net weer afwijken van een op de plankaart c.q. in de planvoorschriften mogelijk gemaakte bouwmogelijkheid. Gestreefd wordt om het plan zo in te richten dat tot een spoedige bouwvergunning gekomen kan worden. Daarom is gekozen voor een vrijstellingregeling. Op deze wijze wordt de architect de ruimte geboden om met inachtneming van de criteria, waaraan moet worden voldaan om vrijstelling te kunnen verlenen, een zo goed mogelijk ontwerp te maken. In de eerste verkenningen bleken de gemeentelijke spelregels, die overigens nooit zijn vastgesteld, namelijk te beperkend. Deze spelregels, waar Tresoar op doelt, betreffen een aantal uitgangspunten die in een oriënterend gesprek over mogelijke verwerving van het perceel BCL aan de orde zijn geweest, waarbij het ook ging om ontwikkelingsmogelijkheden van de bestaande opstallen. Zoals Tresoar zelf al noemt worden in artikel 4 van de planvoorschriften "Maatschappelijke doeleinden" de criteria genoemd, die gelden voor de toepassing van die vrijstelling. De genoemde oppervlakte van 1200m2 voor gezamenlijke bebouwing buiten het bouwvlak van de bestaande gebouwen (BCL én kinderdagverblijf) is daar slechts één van. Ook moet voldaan worden aan de andere criteria, namelijk dat het beoogde gebouw geen afbreuk doet aan de waarden zoals beschreven in het Beschermd Stadsgezicht, dat er geen onevenredige verdichting van de bebouwingswand zal ontstaan, dat er sprake blijft van bebouwing in een groene setting, dat de oppervlakte beperkt is etc

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 127