Blad 6
meubilair steeds ontleend zijn aan het gebruik van de open
bare ruimte op de specifieke locatie. Alle trottoirbanden
en de trappartij worden uitgevoerd in grijs graniet. De
verschillenden deelgebieden worden hieronder beschreven.
Boterhoek
Zoals in de verkeerskundige toelichting al is vermeld maakt
de Boterhoek/Groeneweg onderdeel uit van de parkeerring
rond de binnenstad. Bij de inrichting van dit gebied zal
hier rekening moeten worden gehouden met een behoorlijke
verkeersstroom door dit gebied. De inzet is echter wel het
gebied zoveel mogelijk te betrekken bij het hoger gelegen
plein en de ruimte daar omheen. Door het gebruik van een
minimaal aantal materialen en het toepassen van zo min mo
gelijk hoogteverschillen als scheiding tussen de verschil
lende functies wordt de Boterhoek visueel vergroot en
krijgt het als geheel een rustige uitstraling. Voor de rij
baan wordt gekozen voor zwart asfalt als verharding, dit
heeft vooral een functionele achtergrond in verband met de
hoge verkeersintensiteiten. Om de grote stromen gemotori
seerd verkeer wel een eigen plek te bieden wordt de rijbaan
iets verdiept ten opzichte van de ruimte er omheen. Het
voetgangers en fietsgedeelte wordt bestraat met een gebak
ken klinkerbestrating (rood gemêleerd, dikformaat)waarbij
geen hoogteverschillen worden toegepast. De plek voor de
fietsers wordt in de bestrating geaccentueerd door het on
derbreken van het legverband. Door de klinkerbestrating
door te laten lopen tot aan de gebouwen van Tresoar krijgt
deze ruimte nog een extra dimensie, de gebouwen komen in de
nieuwe situatie aan/op het plein te staan.
De stroken in het verlengde van de in- en uitgangen kunnen
gebruikt worden voor de haltering van het openbaar vervoer
en als in- en uitstapplaats voor touringcars. De stadsbus
sen blijven op de rijbaan Boterhoek, de touringcars kunnen
tijdelijk plaats nemen op de strook. Het is dan wel de be
doeling dat de touringcars na het in- en uitlaten van pas
sagiers op een andere plaats buiten de binnenstad gaan par
keren (nl. busstation FEC)Voor de oversteekplekken
richting Prinsentuin wordt een zebra voorgesteld, ter
plaatse van de zebra wordt het asfalt op hetzelfde niveau
gebracht als het voetgangersdeel
Er is overwogen de klinkerbestrating ook door te trekken op
de zebra, dit om de route extra te accentueren. Gezien de
hoge verkeersintensiteiten en de grote hoeveelheden zwaar
verkeer is hiervan afgezien. De kwaliteit van de klinkerbe
strating kan hierdoor niet worden gegarandeerd. Dit zou ten
koste gaan van het loopcomfort van voetgangers.
Heer Ivostraatje
Het Heer Ivostraatje krijgt in de nieuwe situatie een com
pleet andere functie. Aan de oostzijde wordt, in het ver
lengde van de Kleine Kerkstraat, ter ondersteuning van de
route naar de Prinsentuin een brede loopstrook aangelegd
van vijf meter.
Blad 7
De rijbaan krijgt eveneens een breedte van vijf meter en
wordt iets verdiept gelegd ten opzichte van de loopstrook.
Aan de westzijde komt nog een smal trottoir. Op de plek
waar de groenstrook (als tijdelijke inrichting op de plek
van een mogelijk toekomstig gebouw) wordt beëindigd komt de
rijbaan op dezelfde hoogte als de overige bestrating. De
automobilist krijgt hier het signaal dat men zich in een
autoluw gebied begeeft. De bestrating van zowel de rijbaan
als de loopstroken wordt uitgevoerd in gebakken klinkerbe
strating (rood gemêleerd, dikformaat)
Voorruimte stads- en postkantoor
In de voorruimte voor stads- en postkantoor moeten een
veelheid aan elementen een plek krijgen. Door deze ruimte
zo gestructureerd mogelijk in te richten en zo ruim moge
lijk te houden wordt ook hier een rustig beeld nagestreefd.
Er is gekozen de functies en elementen zoveel mogelijk te
clusteren in een 'strip' die qua richting aansluit bij de
richting van de Boterhoek en het pleinvlak. Deze strip
wordt ingekaderd met trottoirbanden maar ligt op hetzelfde
niveau als de overige bestrating in het gebied. In deze
strip krijgen de parkeerplaatsen, parkeermeterslichtmas
ten, afvalbakken, bomen en banken een plek. Voor het fiets-
parkeren wordt er, uit functionaliteit, gekozen voorzienin
gen op te nemen zo dicht mogelijk bij de ingangen van
stads- en postkantoor. Ook is er in het plan voorzien in
een uitbreiding van het terras van Herberg Bellevue. De
bestrating van zowel de parkeerplekken als het overige ge
bied wordt uitgevoerd in gebakken klinkerbestrating (rood
gemêleerd, dikformaat). Uitgangspunt is wederom de bestra
ting zo vlak mogelijk uit te voeren.
Torenstraat
De Torenstraat is naast het Heer Ivostraatje voorzien als
verbinding voor voetgangers tussen binnenstad en Prinsen
tuin. Uiteraard heeft dit straatje ook een ontsluitende
functie voor de aanliggende woningen en bedrijven. De
breedte van het straatje blijft gelijk ten opzichte van de
huidige situatie, het bestratingstype zal wijzigen. In de
huidige situatie ligt in het noordelijk deel van de Toren
straat een keibestrating. Om de toegankelijkheid van het
straatje en de eenheid binnen het totaalplan te bevorderen
zal net als in de rest van het gebied de gebakken klinker
bestrating (rood gemêleerd, dikformaat) worden toegepast.
Halverwege de Torenstraat zal de bocht richting stadskan
toor anders worden vorm gegeven. De richting voor gemotori
seerd verkeer naar het stads- en postkantoor zal meer wor
den benadrukt zodat er niet onnodig wordt doorgereden rich
ting het noordelijk deel van de Torenstraat. Het zuidelijk
deel van de Torenstraat valt buiten het plangebied.
Pleinranden
De ruimte direct rond het pleinvlak kent een veelheid aan
verticale elementen. Belangrijkste bebouwingselement is
natuurlijk de Oldehove