Blad 6 meubilair steeds ontleend zijn aan het gebruik van de open bare ruimte op de specifieke locatie. Alle trottoirbanden en de trappartij worden uitgevoerd in grijs graniet. De verschillenden deelgebieden worden hieronder beschreven. Boterhoek Zoals in de verkeerskundige toelichting al is vermeld maakt de Boterhoek/Groeneweg onderdeel uit van de parkeerring rond de binnenstad. Bij de inrichting van dit gebied zal hier rekening moeten worden gehouden met een behoorlijke verkeersstroom door dit gebied. De inzet is echter wel het gebied zoveel mogelijk te betrekken bij het hoger gelegen plein en de ruimte daar omheen. Door het gebruik van een minimaal aantal materialen en het toepassen van zo min mo gelijk hoogteverschillen als scheiding tussen de verschil lende functies wordt de Boterhoek visueel vergroot en krijgt het als geheel een rustige uitstraling. Voor de rij baan wordt gekozen voor zwart asfalt als verharding, dit heeft vooral een functionele achtergrond in verband met de hoge verkeersintensiteiten. Om de grote stromen gemotori seerd verkeer wel een eigen plek te bieden wordt de rijbaan iets verdiept ten opzichte van de ruimte er omheen. Het voetgangers en fietsgedeelte wordt bestraat met een gebak ken klinkerbestrating (rood gemêleerd, dikformaat)waarbij geen hoogteverschillen worden toegepast. De plek voor de fietsers wordt in de bestrating geaccentueerd door het on derbreken van het legverband. Door de klinkerbestrating door te laten lopen tot aan de gebouwen van Tresoar krijgt deze ruimte nog een extra dimensie, de gebouwen komen in de nieuwe situatie aan/op het plein te staan. De stroken in het verlengde van de in- en uitgangen kunnen gebruikt worden voor de haltering van het openbaar vervoer en als in- en uitstapplaats voor touringcars. De stadsbus sen blijven op de rijbaan Boterhoek, de touringcars kunnen tijdelijk plaats nemen op de strook. Het is dan wel de be doeling dat de touringcars na het in- en uitlaten van pas sagiers op een andere plaats buiten de binnenstad gaan par keren (nl. busstation FEC)Voor de oversteekplekken richting Prinsentuin wordt een zebra voorgesteld, ter plaatse van de zebra wordt het asfalt op hetzelfde niveau gebracht als het voetgangersdeel Er is overwogen de klinkerbestrating ook door te trekken op de zebra, dit om de route extra te accentueren. Gezien de hoge verkeersintensiteiten en de grote hoeveelheden zwaar verkeer is hiervan afgezien. De kwaliteit van de klinkerbe strating kan hierdoor niet worden gegarandeerd. Dit zou ten koste gaan van het loopcomfort van voetgangers. Heer Ivostraatje Het Heer Ivostraatje krijgt in de nieuwe situatie een com pleet andere functie. Aan de oostzijde wordt, in het ver lengde van de Kleine Kerkstraat, ter ondersteuning van de route naar de Prinsentuin een brede loopstrook aangelegd van vijf meter. Blad 7 De rijbaan krijgt eveneens een breedte van vijf meter en wordt iets verdiept gelegd ten opzichte van de loopstrook. Aan de westzijde komt nog een smal trottoir. Op de plek waar de groenstrook (als tijdelijke inrichting op de plek van een mogelijk toekomstig gebouw) wordt beëindigd komt de rijbaan op dezelfde hoogte als de overige bestrating. De automobilist krijgt hier het signaal dat men zich in een autoluw gebied begeeft. De bestrating van zowel de rijbaan als de loopstroken wordt uitgevoerd in gebakken klinkerbe strating (rood gemêleerd, dikformaat) Voorruimte stads- en postkantoor In de voorruimte voor stads- en postkantoor moeten een veelheid aan elementen een plek krijgen. Door deze ruimte zo gestructureerd mogelijk in te richten en zo ruim moge lijk te houden wordt ook hier een rustig beeld nagestreefd. Er is gekozen de functies en elementen zoveel mogelijk te clusteren in een 'strip' die qua richting aansluit bij de richting van de Boterhoek en het pleinvlak. Deze strip wordt ingekaderd met trottoirbanden maar ligt op hetzelfde niveau als de overige bestrating in het gebied. In deze strip krijgen de parkeerplaatsen, parkeermeterslichtmas ten, afvalbakken, bomen en banken een plek. Voor het fiets- parkeren wordt er, uit functionaliteit, gekozen voorzienin gen op te nemen zo dicht mogelijk bij de ingangen van stads- en postkantoor. Ook is er in het plan voorzien in een uitbreiding van het terras van Herberg Bellevue. De bestrating van zowel de parkeerplekken als het overige ge bied wordt uitgevoerd in gebakken klinkerbestrating (rood gemêleerd, dikformaat). Uitgangspunt is wederom de bestra ting zo vlak mogelijk uit te voeren. Torenstraat De Torenstraat is naast het Heer Ivostraatje voorzien als verbinding voor voetgangers tussen binnenstad en Prinsen tuin. Uiteraard heeft dit straatje ook een ontsluitende functie voor de aanliggende woningen en bedrijven. De breedte van het straatje blijft gelijk ten opzichte van de huidige situatie, het bestratingstype zal wijzigen. In de huidige situatie ligt in het noordelijk deel van de Toren straat een keibestrating. Om de toegankelijkheid van het straatje en de eenheid binnen het totaalplan te bevorderen zal net als in de rest van het gebied de gebakken klinker bestrating (rood gemêleerd, dikformaat) worden toegepast. Halverwege de Torenstraat zal de bocht richting stadskan toor anders worden vorm gegeven. De richting voor gemotori seerd verkeer naar het stads- en postkantoor zal meer wor den benadrukt zodat er niet onnodig wordt doorgereden rich ting het noordelijk deel van de Torenstraat. Het zuidelijk deel van de Torenstraat valt buiten het plangebied. Pleinranden De ruimte direct rond het pleinvlak kent een veelheid aan verticale elementen. Belangrijkste bebouwingselement is natuurlijk de Oldehove

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 175