Blad 12 Bij het ontwerp van de parkeergarage (met inachtneming van bovenstaande uitgangspunten) is men gekomen tot een viertal stijgpunten. De gekozen plaats ligt hiermee vast, en dient daarmee als randvoorwaarde bij het verdere ontwerp. Bij verplaatsing van de stijgpunten zal de maximale vluchtaf- stand worden overschreden en kan dit zelfs leiden tot zes stijgpunten in plaats van vier stijgpunten. Aanpassing van het ontwerp zal ook leiden tot een andere indeling van de garage. Toevoegen van stijgpunten en aanpassing van de in deling zal leiden tot een forse verhoging van de kosten en een vermindering van het aantal parkeerplaatsen. Een en ander heeft een negatief effect op de exploitatie van de garage Omvang Het belangrijkste uitgangspunt bij het bepalen van de om vang van de stijgpunten is dat de maten ervan zo minimaal mogelijk moeten zijn. Daarnaast is het uit oogpunt van een heid de wens de stijgpunten onderling dezelfde maat te ge ven. Er dient rekening gehouden te worden met trappen, lif ten en luchtkanalen, de omvang van deze elementen is bepa lend voor de maatvoering van de trappenhuizen. De maatvoe ring van de trappen en liften komen voort uit het bouwbe sluit (NEN 2443) en zijn daarmee richtinggevend. De maat voering van de luchtkanalen komt voort uit de berekeningen van het installatiebedrijf dat zorgdraagt voor de installa ties die in de garage worden toegepast. In het voorlopige ontwerp voor de stijgpunten is aangegeven dat het om een minimale hoogte gaat van 4,5 meter in verband met de lif ten. Voor de twee westelijke trappenhuizen zullen verhogin gen moeten worden toegepast tot 7 meter in verband met de in- en uitlaat van lucht Vormgeving Bij het formuleren van uitgangspunten voor de bovengrondse vormgeving van de stijgpunten is er vanuit gegaan dat de trappenhuizen zo min mogelijk moeten opvallen. Er is dan ook voorgeschreven dat er een lichte constructie met een transparant karakter moet worden toegepastEr is bewust gekozen de trappenhuizen uit te voeren als gebouwde voor ziening. Bij een open karakter van het trappenhuis zal er meer vervuiling optreden, zal de ruimte onderaan de trap mogelijk een plek worden waar ongewenste personen zich kunnen gaan ophouden en zullen de betaalautomaten ver plaatst moeten worden van maaiveld niveau naar de parkeer- vloeren (i.v.m. klimatologische aspecten, vandalisme en veiligheid)Wanneer gekozen wordt voor stijgpunten met een open karakter zal dit leiden tot aanpassing van de indeling van de garage. Een aanpassing van de indeling zal leiden tot een vermindering van het aantal parkeerplaatsen en tot een forse verhoging van de kosten. Bij een open uitvoering van de trappenhuizen moet tevens rekening worden gehouden met hogere kosten in verband met vervuiling en daaruit vol gend onderhoud. Een en ander heeft een negatief effect op de exploitatie van de garage. Blad 13 Met inachtneming van bovenstaande uitgangspunten zullen de stijgpunten verder moeten worden ontwikkeld en ontworpen. Evenementenaansluitingen In het noordwestelijke stijgpunt van de parkeergarage is ruimte gereserveerd voor het aanbrengen van nutsvoorzienin gen. Het aanbrengen van voorzieningen zal met de realisatie van de stijgpunten worden meegenomen. Openbare verlichting Zoals in het ontwerp is beschreven wordt het plangebied gezien als een bijzondere plek in de binnenstad. Het in richtingsniveau voor het gebied zoekt op sommige aspecten aansluiting bij de rest van de binnenstad. Een aantal ande re elementen kunnen het gebied verbijzonderen en een eigen identiteit geven, straatmeubilair is hierbij een goed mid del. Er wordt voor het plangebied gekozen voor een 'eigen' armatuur, dit zal afwijkend zijn ten opzichte van de rest van de binnenstad. Door Essent is een lichtsterktebereke ning gemaakt voor het gebied, alle verlichting zal worden aangebracht conform de richtlijnen uit het beleidsplan "Openbare verlichting"Het verlichtingsplan voor het plan gebied bestaat uit een drietal onderdelen. Verlichting verkeers- en verblijfsgebied De Torenstraat, Boterhoek, Heer Ivostraatje en de ruimte voor het stadskantoor zal worden verlicht met een combina tie van lichtmasten en wandarmaturen Verlichting van het centrale pleinvlak Het centrale pleinvlak verdient extra aandachtDe inzet is om rond het plein zo min mogelijk obstakels te plaatsen. Er is dan ook gezocht naar het combineren van elementen. De verlichting van het plein zal worden gecombineerd met de vier stijgpunten van de parkeergarage. Op de stijgpunten komen lichtmasten waaraan een aantal spots zijn bevestigt. Door de toepassing van spots zijn de lichtbundels goed te richten en kunnen bijzondere elementen op het plein extra worden aangelicht. Daarnaast is er de mogelijkheid te wer ken met verschillende verlichtingsniveau'sAfhankelijk van de activiteit op het plein kan het verlichtingsniveau wor den aangepast Aanlichting gebouwen Naast de openbare verlichting zullen een aantal gebouwen rond het plein worden aangelicht, aanlichting van gebouwen voegt 's-avonds een extra dimensie toe aan de sfeer van het plein. In eerste instantie gaat het hier om de Oldehove, het stadskantoor en herberg Bellevue. In de toekomst is het mogelijk de eventuele nieuwbouw op de kop van het plein ook aan te lichten. Daarnaast heeft ook Tresoar aangegeven be langstelling te hebben en dit aspect verder uit te willen werken. Aan een definitief verlichtingsplan voor de aan lichting wordt nog gewerkt.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 178