Blad 12
Bij het ontwerp van de parkeergarage (met inachtneming van
bovenstaande uitgangspunten) is men gekomen tot een viertal
stijgpunten. De gekozen plaats ligt hiermee vast, en dient
daarmee als randvoorwaarde bij het verdere ontwerp. Bij
verplaatsing van de stijgpunten zal de maximale vluchtaf-
stand worden overschreden en kan dit zelfs leiden tot zes
stijgpunten in plaats van vier stijgpunten. Aanpassing van
het ontwerp zal ook leiden tot een andere indeling van de
garage. Toevoegen van stijgpunten en aanpassing van de in
deling zal leiden tot een forse verhoging van de kosten en
een vermindering van het aantal parkeerplaatsen. Een en
ander heeft een negatief effect op de exploitatie van de
garage
Omvang
Het belangrijkste uitgangspunt bij het bepalen van de om
vang van de stijgpunten is dat de maten ervan zo minimaal
mogelijk moeten zijn. Daarnaast is het uit oogpunt van een
heid de wens de stijgpunten onderling dezelfde maat te ge
ven. Er dient rekening gehouden te worden met trappen, lif
ten en luchtkanalen, de omvang van deze elementen is bepa
lend voor de maatvoering van de trappenhuizen. De maatvoe
ring van de trappen en liften komen voort uit het bouwbe
sluit (NEN 2443) en zijn daarmee richtinggevend. De maat
voering van de luchtkanalen komt voort uit de berekeningen
van het installatiebedrijf dat zorgdraagt voor de installa
ties die in de garage worden toegepast. In het voorlopige
ontwerp voor de stijgpunten is aangegeven dat het om een
minimale hoogte gaat van 4,5 meter in verband met de lif
ten. Voor de twee westelijke trappenhuizen zullen verhogin
gen moeten worden toegepast tot 7 meter in verband met de
in- en uitlaat van lucht
Vormgeving
Bij het formuleren van uitgangspunten voor de bovengrondse
vormgeving van de stijgpunten is er vanuit gegaan dat de
trappenhuizen zo min mogelijk moeten opvallen. Er is dan
ook voorgeschreven dat er een lichte constructie met een
transparant karakter moet worden toegepastEr is bewust
gekozen de trappenhuizen uit te voeren als gebouwde voor
ziening. Bij een open karakter van het trappenhuis zal er
meer vervuiling optreden, zal de ruimte onderaan de
trap mogelijk een plek worden waar ongewenste personen zich
kunnen gaan ophouden en zullen de betaalautomaten ver
plaatst moeten worden van maaiveld niveau naar de parkeer-
vloeren (i.v.m. klimatologische aspecten, vandalisme en
veiligheid)Wanneer gekozen wordt voor stijgpunten met een
open karakter zal dit leiden tot aanpassing van de indeling
van de garage. Een aanpassing van de indeling zal leiden
tot een vermindering van het aantal parkeerplaatsen en tot
een forse verhoging van de kosten. Bij een open uitvoering
van de trappenhuizen moet tevens rekening worden gehouden
met hogere kosten in verband met vervuiling en daaruit vol
gend onderhoud. Een en ander heeft een negatief effect op
de exploitatie van de garage.
Blad 13
Met inachtneming van bovenstaande uitgangspunten zullen de
stijgpunten verder moeten worden ontwikkeld en ontworpen.
Evenementenaansluitingen
In het noordwestelijke stijgpunt van de parkeergarage is
ruimte gereserveerd voor het aanbrengen van nutsvoorzienin
gen. Het aanbrengen van voorzieningen zal met de realisatie
van de stijgpunten worden meegenomen.
Openbare verlichting
Zoals in het ontwerp is beschreven wordt het plangebied
gezien als een bijzondere plek in de binnenstad. Het in
richtingsniveau voor het gebied zoekt op sommige aspecten
aansluiting bij de rest van de binnenstad. Een aantal ande
re elementen kunnen het gebied verbijzonderen en een eigen
identiteit geven, straatmeubilair is hierbij een goed mid
del. Er wordt voor het plangebied gekozen voor een 'eigen'
armatuur, dit zal afwijkend zijn ten opzichte van de rest
van de binnenstad. Door Essent is een lichtsterktebereke
ning gemaakt voor het gebied, alle verlichting zal worden
aangebracht conform de richtlijnen uit het beleidsplan
"Openbare verlichting"Het verlichtingsplan voor het plan
gebied bestaat uit een drietal onderdelen.
Verlichting verkeers- en verblijfsgebied
De Torenstraat, Boterhoek, Heer Ivostraatje en de ruimte
voor het stadskantoor zal worden verlicht met een combina
tie van lichtmasten en wandarmaturen
Verlichting van het centrale pleinvlak
Het centrale pleinvlak verdient extra aandachtDe inzet is
om rond het plein zo min mogelijk obstakels te plaatsen. Er
is dan ook gezocht naar het combineren van elementen. De
verlichting van het plein zal worden gecombineerd met de
vier stijgpunten van de parkeergarage. Op de stijgpunten
komen lichtmasten waaraan een aantal spots zijn bevestigt.
Door de toepassing van spots zijn de lichtbundels goed te
richten en kunnen bijzondere elementen op het plein extra
worden aangelicht. Daarnaast is er de mogelijkheid te wer
ken met verschillende verlichtingsniveau'sAfhankelijk van
de activiteit op het plein kan het verlichtingsniveau wor
den aangepast
Aanlichting gebouwen
Naast de openbare verlichting zullen een aantal gebouwen
rond het plein worden aangelicht, aanlichting van gebouwen
voegt 's-avonds een extra dimensie toe aan de sfeer van het
plein. In eerste instantie gaat het hier om de Oldehove,
het stadskantoor en herberg Bellevue. In de toekomst is het
mogelijk de eventuele nieuwbouw op de kop van het plein ook
aan te lichten. Daarnaast heeft ook Tresoar aangegeven be
langstelling te hebben en dit aspect verder uit te willen
werken. Aan een definitief verlichtingsplan voor de aan
lichting wordt nog gewerkt.