10. nieuw
10 INLICHTINGEN, VERANTWOORDING EN TERUGROEPING
Artikel 25
1. Elke gemeente regelt binnen haar eigen bestuur de spelregels ten aanzien
van het verstrekken van informatie en het afleggen van verantwoording
door de leden van het college van B&W.
2. De leden van het Dagelijks Bestuur geven - tezamen dan wel afzonderlijk
- aan het Algemeen Bestuur, wanneer dit Algemeen Bestuur of één of
meer leden daarvan hierom vraagt, mondeling - en indien daarom wordt
gevraagd - schriftelijk, uiterlijk binnen één maand, alle gevraagde
inlichtingen.
3. De leden van het Dagelijks Bestuur zijn, tezamen en ieder afzonderlijk,
aan het Algemeen Bestuur verantwoording verschuldigd voor het door
hen gevoerde beleid.
4. Een lid van het Dagelijks bestuur kan door het Algemeen Bestuur worden
ontslagen, indien dit lid het vertrouwen van het Algemeen bestuur niet
meer bezit.
5. De raad die een vertegenwoordiger in het Algemeen Bestuur heeft
aangewezen, heeft de bevoegdheid dit door hem aangewezen lid te
ontslaan indien dit lid het vertrouwen van de raad niet meer bezit.
Toelichting: Artikel 26 en 27 zijn samengevoegd. Door de dualisering tussen de raad en het
college is het vraagstuk van informatievoorziening en het afleggen van verantwoording
anders komen te liggen. Er zijn momenteel verschillende spelregels door gemeenteraden
geformuleerd m.b.t. dit onderwerp. Daarom wordt in deze gemeenschappelijke regeling
ervoor gekozen te verwijzen naar de locale afspraken in dezen. Het is belangrijk dat de
informatie- en verantwoordingsplicht van het dagelijks bestuur aan het algemeen bestuur
in de G.R. in stand blijft, opdat het algemeen bestuurslid 'in eigen huis' de lokaal
geformuleerde spelregels kan blijven nakomen.
11 REGLEMENTEN VAN ORDE
Artikel 26
1Het Algemeen Bestuur stelt een reglement van orde vast voor zijn
vergaderingen en overige werkzaamheden.
2. Het Dagelijks Bestuur kan een reglement van orde vaststellen voor zijn
vergaderingen en overige werkzaamheden.
22
11oud
12 ARCHIEFVORMING
Artikel 29
1. Het Dagelijks Bestuur draagt zorg voor de archiefbescheiden van de
organen van het lichaam overeenkomstig een door het Algemeen Bestuur,
met inachtneming van artikel 37, tweede lid van de Archiefwet 1962 vast
te stellen regeling, welke aan Gedeputeerde Staten moet worden
meegedeeld.
2. De secretaris is belast met het beheer van de archiefbescheiden van de
organen van het lichaam, alsmede van de commissies, bedoeld in 8.
3. Gedeputeerde Staten oefenen overeenkomstig het bepaalde in Hoofdstuk
IX van het Archiefbesluit toezicht uit op de zorg voor en het beheer van
de archiefbescheiden.
4. Op grond van artikel 5 van de Archiefwet 1962 over te brengen
archiefbescheiden worden geplaatst in de archiefbewaarplaats van het
Rijksarchief of van de gemeente aan te wijzen door het Algemeen
Bestuur.
5. Bij opheffing van deze regeling worden de nog niet ingevolge het vorige
lid overgebrachte archiefbescheiden geplaatst in die archiefbewaarplaats.
13 ARCHITECT-DIRECTEUR
Artikel 30
1De architect-directeur van het bureau wordt door het Algemeen Bestuur
benoemd, geschorst of ontslagen. Benoeming geschiedt uit een door het
Dagelijks Bestuur opgemaakte voordracht welke de namen van zo
mogelijk twee personen bevat.
2. Het Algemeen Bestuur stelt voor hem een instructie vast.
i 14 OVERIGE PERSONEEL
Artikel 31
1. Onverminderd het bepaalde in artikel 30, lid 1, benoemt, schorst en
ontslaat het Dagelijks Bestuur het personeel, de architect-directeur
gehoord.
2. Onverminderd het bepaalde in artikel 30 lid 2 kan het Dagelijks Bestuur
voor het personeel de nodige instructies vaststellen.
3. De bezoldiging van het personeel wordt door het Algemeen Bestuur
bepaald.
4. Op het personeel zijn overigens de regels die zijn of zullen worden
vastgesteld voor het personeel in dienst van de gemeente Smallingerland
van overeenkomstige toepassing.
23