10. nieuw 10 INLICHTINGEN, VERANTWOORDING EN TERUGROEPING Artikel 25 1. Elke gemeente regelt binnen haar eigen bestuur de spelregels ten aanzien van het verstrekken van informatie en het afleggen van verantwoording door de leden van het college van B&W. 2. De leden van het Dagelijks Bestuur geven - tezamen dan wel afzonderlijk - aan het Algemeen Bestuur, wanneer dit Algemeen Bestuur of één of meer leden daarvan hierom vraagt, mondeling - en indien daarom wordt gevraagd - schriftelijk, uiterlijk binnen één maand, alle gevraagde inlichtingen. 3. De leden van het Dagelijks Bestuur zijn, tezamen en ieder afzonderlijk, aan het Algemeen Bestuur verantwoording verschuldigd voor het door hen gevoerde beleid. 4. Een lid van het Dagelijks bestuur kan door het Algemeen Bestuur worden ontslagen, indien dit lid het vertrouwen van het Algemeen bestuur niet meer bezit. 5. De raad die een vertegenwoordiger in het Algemeen Bestuur heeft aangewezen, heeft de bevoegdheid dit door hem aangewezen lid te ontslaan indien dit lid het vertrouwen van de raad niet meer bezit. Toelichting: Artikel 26 en 27 zijn samengevoegd. Door de dualisering tussen de raad en het college is het vraagstuk van informatievoorziening en het afleggen van verantwoording anders komen te liggen. Er zijn momenteel verschillende spelregels door gemeenteraden geformuleerd m.b.t. dit onderwerp. Daarom wordt in deze gemeenschappelijke regeling ervoor gekozen te verwijzen naar de locale afspraken in dezen. Het is belangrijk dat de informatie- en verantwoordingsplicht van het dagelijks bestuur aan het algemeen bestuur in de G.R. in stand blijft, opdat het algemeen bestuurslid 'in eigen huis' de lokaal geformuleerde spelregels kan blijven nakomen. 11 REGLEMENTEN VAN ORDE Artikel 26 1Het Algemeen Bestuur stelt een reglement van orde vast voor zijn vergaderingen en overige werkzaamheden. 2. Het Dagelijks Bestuur kan een reglement van orde vaststellen voor zijn vergaderingen en overige werkzaamheden. 22 11oud 12 ARCHIEFVORMING Artikel 29 1. Het Dagelijks Bestuur draagt zorg voor de archiefbescheiden van de organen van het lichaam overeenkomstig een door het Algemeen Bestuur, met inachtneming van artikel 37, tweede lid van de Archiefwet 1962 vast te stellen regeling, welke aan Gedeputeerde Staten moet worden meegedeeld. 2. De secretaris is belast met het beheer van de archiefbescheiden van de organen van het lichaam, alsmede van de commissies, bedoeld in 8. 3. Gedeputeerde Staten oefenen overeenkomstig het bepaalde in Hoofdstuk IX van het Archiefbesluit toezicht uit op de zorg voor en het beheer van de archiefbescheiden. 4. Op grond van artikel 5 van de Archiefwet 1962 over te brengen archiefbescheiden worden geplaatst in de archiefbewaarplaats van het Rijksarchief of van de gemeente aan te wijzen door het Algemeen Bestuur. 5. Bij opheffing van deze regeling worden de nog niet ingevolge het vorige lid overgebrachte archiefbescheiden geplaatst in die archiefbewaarplaats. 13 ARCHITECT-DIRECTEUR Artikel 30 1De architect-directeur van het bureau wordt door het Algemeen Bestuur benoemd, geschorst of ontslagen. Benoeming geschiedt uit een door het Dagelijks Bestuur opgemaakte voordracht welke de namen van zo mogelijk twee personen bevat. 2. Het Algemeen Bestuur stelt voor hem een instructie vast. i 14 OVERIGE PERSONEEL Artikel 31 1. Onverminderd het bepaalde in artikel 30, lid 1, benoemt, schorst en ontslaat het Dagelijks Bestuur het personeel, de architect-directeur gehoord. 2. Onverminderd het bepaalde in artikel 30 lid 2 kan het Dagelijks Bestuur voor het personeel de nodige instructies vaststellen. 3. De bezoldiging van het personeel wordt door het Algemeen Bestuur bepaald. 4. Op het personeel zijn overigens de regels die zijn of zullen worden vastgesteld voor het personeel in dienst van de gemeente Smallingerland van overeenkomstige toepassing. 23

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 204