Product Aantal klanten 2002 Aantal klanten 2003 Aantal klanten 2004 Gehandicapten parkeerkaart 604 597 480 Invalide parkeerplaats 54 26 53 Woningbouwplannen 58 12 Bestemmingsplan 2891 1685 742 Bouwvergunning 391 521 1089 Asbest/sloop 178 231 202 Huursubsidie 1073 708 1167 Vangnet 183 626 Totaal 5579 4357 5125 Begin 2004 waren er 4428 uitkeringsgerechtigden en eind 2004 waren er 4595 uitkeringsgerechtigden met een periodieke uitkering voor het levensonderhoud. Rondom de diverse aanvragen voor producten heeft Sociale zaken in 2004 in totaal maar liefst 53.581 'besluiten' genomen. Ter illustratie 4 producten: Aantal Aanvraag bijdrage levensonderhoud 3491 Aanvraag bijzondere bijstand 4255 Nader onderzoek woon- en leefsituatie 5308 Dienstverleningsgesprek met casemanager 2789 In 2004 werden 366 bezwaarschriften op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht (Awb) ingediend. In 2003 waren dit er 217, een toename van 149 stuks. Van deze ingediende bezwaarschriften zijn 127 gericht tegen hetzelfde voorbereidingsbesluit (Eeskwerd). De doorlooptijd van bezwaarschriften bedroeg gemiddeld 13 weken. Dit is een verslechtering ten opzichte van 2003. Toen bedroeg de gemiddelde doorlooptijd 11,2 weken. Overigens blijft circa 90% van alle bezwaarschriften wel binnen de wettelijke termijn van 14 weken. De maatregelen die in 2003 zijn genomen voor verbetering van de afhandeling van bezwaarschriften, worden onverkort toegepast. Nu het Gerechtshof Leeuwarden en de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State hebben bepaald dat de Adviescommissie bezwaarschriften zelf ook moet worden aangemerkt als een bestuursorgaan, heeft de adviescommissie reeds vijfmaal een eigen advies moeten heroverwegen. Aantal klachten in 2004 Aantal klachten in 2003 Stadsontwikkeling en -beheer 7 5 Welzijn 72 90 Algemene Zaken 45 65 Totaal 124 Totaal 160 In 2004 kwamen in totaal 124 klachten bij de gemeente binnen over de gemeentelijke dienstverlening en behandeling van klanten. Dit is een daling van 23 ten opzichte van 2003. Van het totale aantal ingediende klachten in 2004 is 75% binnen de wettelijke termijn van zes weken afgehandeld. De gemeentelijke inspanningen zijn niet alleen gericht op het binnen de wettelijke termijn afhandelen van klachten, maar ook wordt er lering getrokken uit de klachten om verbeteringen in de dienstverlening tot stand te brengen. Vaak leiden gegronde klachten tot aanpassingen in de werkprocessen en -instructies. De gemeente wil leren van gemaakte fouten. Deze aanpak lijkt zijn vruchten af te werpen. De cijfers van 2005 en de komende jaren moeten worden afgewacht om conclusies te kunnen trekken. De klachten in 2004 zijn als volgt verdeeld: 7 klachten hadden te maken met de dienst Stadsontwikkeling en -beheer. De klachten hadden voornamelijk betrekking op de sector Beheer Openbare Ruimte. Hier komen meldingen van burgers en bedrijven over losse stoeptegels, kapotte lichtmasten en verkeersborden enzovoorts, binnen. Een snelle reactie moet klachten zoveel mogelijk voorkomen. Ten opzichte van 2003 is het aantal klachten met twee toegenomen. Daar staat tegenover dat ook het aantal af te handelen meldingen over de openbare ruimte in 2004 is gestegen met 1.183 stuks. In beide gevallen gaat het om een stijging van ongeveer 40%. 72 klachten hadden betrekking op de dienst Welzijn. Ook in 2004 hadden de klachten vooral betrekking op de sector Sociale zaken. Ten opzichte van 2003 is het aantal klachten met 18 afgenomen. Dat is 20%. Klachten gaan over het algemeen over ontevredenheid over de toegewezen contactpersonen en uitbetaling van uitkeringen. 45 klachten gingen over de dienstverlening bij de dienst Algemene Zaken, vooral bij de teams Burgerzaken, Belastingen en het servicemeldpunt. Van het totale aantal neemt het servicemeldpunt er drie voor zijn rekening. Dit is het vermelden waard, omdat alle klanten in vrijwel al hun contacten met de gemeente te maken krijgen met het servicemeldpunt. Hieruit mag dan ook de conclusie worden getrokken dat het servicemeldpunt naar tevredenheid van de burger functioneert. Ten opzichte van 2003 zijn er bij de dienst Algemene Zaken 20 klachten minder ontvangen, een daling van 31%. Dit komt door de nodige verbetering in de dienstverlening. Wachttijden bij de loketten zijn afgenomen, foute en trage Sociale zaken Bezwaarschriften Klachten van burgers en bedrijven

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 210