Blad 2 Na vaststelling van het reclamebeleid is er belangstelling blijven bestaan voor het plaatsen van dakreclame. Eveneens is door ondernemers verzocht om de bestaande dakreclames te mogen vervangen. Gelet op de criteria voor reclame in woongebieden zijn aanvragen voor vergunningen tot het plaatsen van nieuwe en vervangende dakreclame tot nu toe afgewezen. Het vervangen van dakreclame kan verschillende redenen hebben. Allereerst kan vanwege veroudering van de bestaande reclame worden verzocht om toestemming voor vervanging. Het niet toestaan van vervangende dakreclame kan zorgen voor ongewilde gevolgen. De oude reclame blijft, zolang het geen gevaar oplevert, tot in lengte van jaren staan en draagt daardoor zeker niet bij aan een positieve visuele beleving. Verder kan vanwege naamswijziging van het bedrijf worden verzocht om vervanging. Het niet verlenen van een (bouw)vergunning betekent in dit geval dat er reclame blijft staan die de actualiteitswaarde inmiddels heeft verloren. Daarbij komt dat de gemeente Leeuwarden groot belang hecht aan een goed ondernemersklimaat. Wij zijn van oordeel dat in deze situatie eveneens rekening gehouden kan worden met de commerciële en economische belangen van dakreclame. Daarom stellen wij u voor om het beleid ten aanzien van dakreclames aan te passen. De wijziging van het beleid houdt in dat vervanging van dakreclame op hoge woongebouwen in woongebieden mogelijk wordt. Nieuwe dakreclame blijft niet toegestaan. Wijziging aantal locaties voor mupi's Het reclamebeleid stelt in hoofdstuk 9 ten aanzien van buitenreclame onder andere dat het streven is gericht op een zo klein mogelijk aantal locaties per vorm van buitenreclame op gemeentegrond. In hoofdstuk 17.2 is dit nader uitgewerkt voor reclame op mupi's. Het aantal mupi's mag maximaal 64 bedragen en het aantal reclamevlakken eveneens 64. Voor dit aantal is destijds gekozen, omdat het gelijk is aan het aantal genoemd in de overeenkomst met betrekking tot exploitatie van de mupi's. Mupi's zijn reclamekasten op een voet die standaard zijn voorzien van verlichting en waarin aan twee zijden affiches zijn aangebracht voor reclamedoeleinden, aankondigingen van informatieve aard of stadsplattegronden. Het belang van de gemeente bij de mupi's is gelegen in de mogelijkheid tot het plaatsen van stadplattegronden op een aantal strategische locaties in de stad en in een financiële vergoeding. Blad 3 Het huidige beleid met een maximering van het aantal mupi's en reclamevlakken blijkt in de praktijk niet meer te voldoen, aangezien wij onvoldoende kunnen inspelen op ontwikkelingen in de gemeente. Door meerdere stadsuitbreidingen zijn enkele delen van de stad niet optimaal voorzien van stadsplattegronden. Omdat inmiddels grotendeels de binnenstad is heringericht willen wij, als het gaat om de kwaliteit van de reclameobjecten, hierbij aansluiten en gebruik gaan maken van nieuwe mogelijkheden. Nieuwe types mupi's bieden, uitgaande van een gelijkblijvend aantal mupi's in de binnenstad, de mogelijkheid van meer reclamevlakken. Daarom stellen wij u voor het beleid ten aanzien van reclame op mupi's aan te passen en aan B&W het bepalen van het maximale aantal mupi's en reclamevlakken te delegeren met die beperking dat het aantal mupi's in de binnenstad gelijk moet blijven. Daarbij zal steeds worden gekeken of wordt voldaan aan de overige uitgangspunten in de reclamenota Leeuwarden, 6 september 2005 Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, mr. dr. G.D. Dales, burgemeester, drsC.H.J. Brugman, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 212