Blad 8
Ten opzichte van de vorige stand van de algemene reserve
voor het jaar 2006 (zie tabel 2) is sprake van een toename
van ruim 8,7 min 20 t.o.v. 11,3)Deze toename kan
als volgt worden verklaard:
(bedragen x 1000)
Netto rekeningsoverschot 2005
2.600
Rentemutaties
800
ISVII 5,6 - 3,0 SIOF)
2.600
Lagere onttrekking i.v.m. lager begrotingstekort 2005/2006
1.500
Diverse mutaties na vaststelling begroting 2005
1.200
TOTAAL
8.700
2.2.2 Financiële ontwikkelingen en risico's
Hieronder schetsen wij een aantal belangrijke financiële
ontwikkelingen en risico's die in de toekomst gemeentebreed
majeure financiële consequenties kunnen gaan hebben. Wij
willen benadrukken dat de vorenstaande actualisatie van het
financiële beeld een tussenstand betreft, dat de komende
maanden door onderstaande ontwikkelingen en risico's (w.o.
de meicirculaire) nog aanzienlijk kan veranderen. In de
programmabegroting 2006-2009 zullen wij uw Raad een
definitief begrotingsbeeld presenteren.
Wet Maatschappenjke Ondersteuning
De Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) is een kaderwet
waarin ondergebracht zijn de Welzijnswet, de WVG en een
deel van de AWBZ. In 2006 (de exacte invoeringdatum is nog
niet bekend) worden de lokale overheden verantwoordelijk
voor een aantal subsidieregelingen en de huishoudelijke
verzorging (volledig of eerst alleen de enkelvoudige)In
de periode na 2006 zullen de gemeenten verantwoordelijk
worden voor meer (voormalige) AWBZ taken. In het kader van
de WMO zullen de gemeenten geconfronteerd worden met het
risico van kostenstijgingen binnen de zorg.
De staatssecretaris van VWS en de VNG zijn het er over eens
dat het bedrag dat thans gemoeid is met de huishoudelijke
verzorging in eerste instantie op basis van een historische
grondslag over de gemeenten wordt verdeeld. Waarschijnlijk
wordt het geen specifieke uitkering, maar een integratie
uitkering in het gemeentefonds.
Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg)
Zoals in de jaarstukken 2004 beschreven nemen het aantal
verstrekkingen van Wvg-voorzieningen toe en worden de
kosten per verstrekking duurder. Over 2004 was er sprake
van een tekort van 900.000 op het budget. Naar aanleiding
daarvan is besloten om de Wvg-verstrekkingen
gedetailleerder te monitoren. Hierover zijn afspraken
gemaakt met de uitvoerende instantie: bureau Wvg. Voor de
jaren 2005 en 2006 wordt rekening met een verwacht tekort
van 1,2 min per jaar (zie ook paragraaf 2.3.3
Programma'sbij programma 4: Zorg en Opvang).
Blad 9
Of sprake is van structureel financieel risico hangt, in
relatie tot de Wet Maatschappelijke ondersteuningen (WMO),
samen met de bereidheid om actief beleidsmatig bij te
sturen
Afschaffen gebruikersdeel OZB-woningen
Het kabinet heeft het wetsontwerp waarin het afschaffen van
het gebruikersdeel OZB-woningen wordt voorgesteld bij de
Tweede Kamer ingediend. De kans dat het wetsontwerp zal
worden aangenomen is groot. Maar het is nog steeds niet
duidelijk of de compensatie via een hogere uitkering uit
het Gemeentefonds toereikend zal zijn en daarom is er op
dit punt nog sprake van een risico.
Wet werk en bijstand (WWB)
De problematiek van de recente ontwikkelingen van deze wet
en de risico's voor de gemeente Leeuwarden worden
uitgebreid toegelicht in paragraaf 2.3.3 "Programma's" in
het programma Werk en inkomen.
CAO ontwikkelingen
De CAO voor gemeenteambtenaren liep op 1 april 2004 af. Op
dat moment hebben de werkgeversvertegenwoordigers (het
College voor Arbeidszaken van de VNG) en de bonden de inzet
voor een nieuwe CAO uitgewisseld. De onderhandelingen zijn
in 2004 lange tijd opgeschort vanwege de onderhandelingen
tussen kabinet en sociale partners. Begin november hebben
sociale partners en kabinet een akkoord bereikt. In dit
sociaal akkoord zijn afspraken gemaakt over de fiscale
regels voor vroegpensioenregelingen en levensloop.
Daarnaast zijn afspraken gemaakt over regelingen voor
arbeidsongeschiktheid en is terughoudendheid afgesproken
voor structurele loonstijgingen.
De afgelopen maanden is door betrokken partijen overleg
gevoerd over de inhoud van een nieuwe CAO. De CAO-
onderhandelingen zijn evenwel stuk gelopen op twee
belangrijke punten: de hervorming van het Functioneel
Leeftijdsontslag (FLO) en het loonbod van de werkgevers.
Inmiddels hebben de vakbonden acties aangekondigd. Wat de
uitkomsten en precieze gevolgen voor de gemeenten zullen
zijn valt op dit moment daarom nog niet te berekenen.
Herijking gemeentefonds
Het is de bedoeling dat in 2006 een deel van het
gemeentefonds wordt herverdeeld. Het gaat daarbij om de
clusters "Zorg" en "Bijstand". Deze twee clusters gaan
verdwijnen. Daarvoor in de plaats worden drie nieuwe
clusters gevormd, te weten: "Educatie", "Werk en Bijstand"
en "Maatschappelijke Zorg". De herijking is nodig, omdat
bij bepaalde onderdelen scheefheid is ontstaan tussen de
verdeling van de middelen in de algemene uitkering van het
gemeentefonds en de feitelijke uitgaven van gemeenten.