Blad 8 Ten opzichte van de vorige stand van de algemene reserve voor het jaar 2006 (zie tabel 2) is sprake van een toename van ruim 8,7 min 20 t.o.v. 11,3)Deze toename kan als volgt worden verklaard: (bedragen x 1000) Netto rekeningsoverschot 2005 2.600 Rentemutaties 800 ISVII 5,6 - 3,0 SIOF) 2.600 Lagere onttrekking i.v.m. lager begrotingstekort 2005/2006 1.500 Diverse mutaties na vaststelling begroting 2005 1.200 TOTAAL 8.700 2.2.2 Financiële ontwikkelingen en risico's Hieronder schetsen wij een aantal belangrijke financiële ontwikkelingen en risico's die in de toekomst gemeentebreed majeure financiële consequenties kunnen gaan hebben. Wij willen benadrukken dat de vorenstaande actualisatie van het financiële beeld een tussenstand betreft, dat de komende maanden door onderstaande ontwikkelingen en risico's (w.o. de meicirculaire) nog aanzienlijk kan veranderen. In de programmabegroting 2006-2009 zullen wij uw Raad een definitief begrotingsbeeld presenteren. Wet Maatschappenjke Ondersteuning De Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) is een kaderwet waarin ondergebracht zijn de Welzijnswet, de WVG en een deel van de AWBZ. In 2006 (de exacte invoeringdatum is nog niet bekend) worden de lokale overheden verantwoordelijk voor een aantal subsidieregelingen en de huishoudelijke verzorging (volledig of eerst alleen de enkelvoudige)In de periode na 2006 zullen de gemeenten verantwoordelijk worden voor meer (voormalige) AWBZ taken. In het kader van de WMO zullen de gemeenten geconfronteerd worden met het risico van kostenstijgingen binnen de zorg. De staatssecretaris van VWS en de VNG zijn het er over eens dat het bedrag dat thans gemoeid is met de huishoudelijke verzorging in eerste instantie op basis van een historische grondslag over de gemeenten wordt verdeeld. Waarschijnlijk wordt het geen specifieke uitkering, maar een integratie uitkering in het gemeentefonds. Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) Zoals in de jaarstukken 2004 beschreven nemen het aantal verstrekkingen van Wvg-voorzieningen toe en worden de kosten per verstrekking duurder. Over 2004 was er sprake van een tekort van 900.000 op het budget. Naar aanleiding daarvan is besloten om de Wvg-verstrekkingen gedetailleerder te monitoren. Hierover zijn afspraken gemaakt met de uitvoerende instantie: bureau Wvg. Voor de jaren 2005 en 2006 wordt rekening met een verwacht tekort van 1,2 min per jaar (zie ook paragraaf 2.3.3 Programma'sbij programma 4: Zorg en Opvang). Blad 9 Of sprake is van structureel financieel risico hangt, in relatie tot de Wet Maatschappelijke ondersteuningen (WMO), samen met de bereidheid om actief beleidsmatig bij te sturen Afschaffen gebruikersdeel OZB-woningen Het kabinet heeft het wetsontwerp waarin het afschaffen van het gebruikersdeel OZB-woningen wordt voorgesteld bij de Tweede Kamer ingediend. De kans dat het wetsontwerp zal worden aangenomen is groot. Maar het is nog steeds niet duidelijk of de compensatie via een hogere uitkering uit het Gemeentefonds toereikend zal zijn en daarom is er op dit punt nog sprake van een risico. Wet werk en bijstand (WWB) De problematiek van de recente ontwikkelingen van deze wet en de risico's voor de gemeente Leeuwarden worden uitgebreid toegelicht in paragraaf 2.3.3 "Programma's" in het programma Werk en inkomen. CAO ontwikkelingen De CAO voor gemeenteambtenaren liep op 1 april 2004 af. Op dat moment hebben de werkgeversvertegenwoordigers (het College voor Arbeidszaken van de VNG) en de bonden de inzet voor een nieuwe CAO uitgewisseld. De onderhandelingen zijn in 2004 lange tijd opgeschort vanwege de onderhandelingen tussen kabinet en sociale partners. Begin november hebben sociale partners en kabinet een akkoord bereikt. In dit sociaal akkoord zijn afspraken gemaakt over de fiscale regels voor vroegpensioenregelingen en levensloop. Daarnaast zijn afspraken gemaakt over regelingen voor arbeidsongeschiktheid en is terughoudendheid afgesproken voor structurele loonstijgingen. De afgelopen maanden is door betrokken partijen overleg gevoerd over de inhoud van een nieuwe CAO. De CAO- onderhandelingen zijn evenwel stuk gelopen op twee belangrijke punten: de hervorming van het Functioneel Leeftijdsontslag (FLO) en het loonbod van de werkgevers. Inmiddels hebben de vakbonden acties aangekondigd. Wat de uitkomsten en precieze gevolgen voor de gemeenten zullen zijn valt op dit moment daarom nog niet te berekenen. Herijking gemeentefonds Het is de bedoeling dat in 2006 een deel van het gemeentefonds wordt herverdeeld. Het gaat daarbij om de clusters "Zorg" en "Bijstand". Deze twee clusters gaan verdwijnen. Daarvoor in de plaats worden drie nieuwe clusters gevormd, te weten: "Educatie", "Werk en Bijstand" en "Maatschappelijke Zorg". De herijking is nodig, omdat bij bepaalde onderdelen scheefheid is ontstaan tussen de verdeling van de middelen in de algemene uitkering van het gemeentefonds en de feitelijke uitgaven van gemeenten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 251