Onderdeel 3; Bestuurlijke mededeling Onderdeel 4: Bijlave beleid Verslag over de uitvoering WWB 2004 Gemeente Leeuwarden Het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Leeuwarden verklaart; dat de in het verslag opgenomen informatie over onderdelen 1 "Rechtmatigheid werk" en 2A "Rechtmatigheid inkomensdeel en bijzondere bijstand" deugdelijk wordt weergegeven. dat aan de eisen van een rechtmatige uitvoering is voldaan (dat wil zeggen dat financiële tekortkomingen niet meer dan 1% bedragen van de som van uitgaven en ontvangsten op grond van de WWB). dat reïntegratievoorzieningen die gefinancierd worden met WWB gelden niet tevens gefinancierd worden door andere wet- en regelgeving. dat er één tekortkoming in onderdeel 1 "Rechtmatigheid werk" is geconstateerd. dat er één kwalitatieve onrechtmatigheid in de algemene rechtmatigheidsonderdelen is geconstateerd. dat de in het financieel beeld verantwoorde bediagen juist en volledig zijn. dat over het onderdeel Beleid naar waarheid te hebben gerapporteerd. Toelichting tekortkomingen rechtmatige uitvoering WWB De tekortkoming bij de "rechtmatigheid werk" heeft betrekking op het feit dat bij de controle op de voormalige ID-banen in 9 van de 570 gevallen geconstateerd is dat niet is voldaan aan artikel 5 van de gemeentelijke Verordening Overgangsrecht Gesubsidieerde Arbeid 2004, waarin is opgenomen dat deelnemers niet meer dan 130% van het wettelijk minimum loon mogen verdienen. De tekortkoming in de algemene rechtmatigheidsonderdelen heeft betrekking op het beveiligingsbeleid. De gemeente voldoet niet aan de beveiligingseisen die als SUWlnet partij aan de gemeente worden gesteld. Datum: Ondertekening College De Burgemeester De Secretaris Pagina 12 van 17 Verslag over de uitvoering WWB 2004 Gemeente Leeuwarden Zoals in de inleiding van dit Vodu vermeld, betreft dit onderdeel een kwalitatief en verplicht in te vullen onderdeel. Het onderdeel "beleid" bestaat voor een deel uit informatie die alleenin 2004 zal worden 'uitgevraagd' (betreft onderdeel 'beleidsinformatie overgangssituatie 2004'). Overige vragen maken ook komende jaren deel uit van het Vodu. Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft een format gegeven waarin de beleidsinformatie ingevuld moet worden. Het beleid van de gemeente Leeuwarden past echter niet 1-op-l in dit format: Personen met een nabestaanden- of halfwezenuitkering op grond van de Anw en de niet uitkeringsgerechtigden worden niet als aparte doelgroep beschouwd door de gemeente Leeuwarden en worden er dan ook geen gegevens bijgehouden over deze doelgroep - Het aspect "sociale activering" is een integraal onderdeel van de activiteiten in het kader van de scholing en activering. In het overzicht "Beleid" zijn de gegevens over Nug/Anw'ers en sociale activering dan ook integraal opgenomen. Een afzonderlijke rapportage over deze onderdelen is niet op te stellen. Uit de bedragen die onder "Uitgaven" staan vermeld en het vermelcfe aantal uitkeringsgerechtigden dat met een reïntegratievoorziening wordt voorzien, valt niet zonder meer een verband te halen. Het bedrag dat vermeld staat bij "uitgaven" betreffen feitelijke uitgaven in 2004 (conform kasstelsel) t.l.v. het W-deel. Het aantal personen dat genoemd is, zijn alle personen die hebben deelgenomen aan een reïntegratievoorziening en waarvoor in 2004 een betaling heeft plaatsgevonden.. Dit aantal personen is dus niet gelijk aan het aantal personen dat in 2004 deelnam aan een reïntegratievoorziening, dat aantal is namelijk hoger. Bovendien is het genoemde bedrag niet een weergave van de totale kosten die samenhangen met het genoemde aantal personen. De totale feitelijke kosten zijn verantwoord of zullen verantwoord worden in verschillende jaren. Om juiste informatie te kunnen destilleren over de kosten van de voorzieningen per persoon moeten andere gegevens gevraagd worden. Pagina 13 van 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 295