Blad 6
4. Raming van de tekorten op het Inkomensdeel in 2005 en
2006
4.1. Raming van het tekort op het I-deel 2005
Voor Leeuwarden is intern becijferd dat er, wanneer de ont
wikkeling van het aantal uitkeringsgerechtigden gelijke
tred houdt met de landelijke ontwikkelingen, op het I-deel
voor de betaling van de uitkeringen een tekort ontstaat van
circa 1,5 miljoen.
Deze berekening is gebaseerd op een cliëntenaantal van ge
middeld 4310 bij een gemiddeld uitkeringsbedrag van
12.000. Daar komt bij dat in het meerjarenbeleidskader
Expeditie Werk een deel van de structurele uitvoeringskos
ten ten laste van het I-deel is gebracht. Deze post be
draagt 227.000. Dit betekent dat er in 2005 sprake is van
een tekort van circa 1,7 miljoen op het budget voor het
I-deel
4.2. Raming van het tekort op het I-deel 2006
Vooralsnog wordt voor de raming van de omvang van het
I-deel uitgegaan van het macrobudget voor 2004 en het aan
deel van de gemeente Leeuwarden daarbinnen. Dat betekent
dat ook voor 2 006 moet worden gerekend met een tekort op
het macrobudget van circa 1,5 miljoen.
Daarnaast treedt in 2006 het in hoofdstuk 3 genoemde her
verdeeleffect op. Door het ministerie van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid zijn indicaties gegeven van de herverdeel
effecten per gemeente door de bijstelling van het objectie
ve verdeelmodel. Voor Leeuwarden is er sprake van een nade
lig herverdeeleffect van circa 4,6 tot 4,8 procent. Dit
betekent een extra tekort van circa 3,1 miljoen.
Samen met het tekort wat wordt veroorzaakt door de bepaling
van het macrobudget zal er in 2006 dus een tekort zijn van
naar schatting in totaal 4,6 miljoen 1,5 miljoen
3,1 miljoen)
5. Voorstellen ter dekking van het geraamde tekort op het
I-deel 2005 en 2006
Hoe te komen tot vermindering van de uitgaven van de ge
meente voor bijstand? Het tekort kan o.a. worden terugge
drongen door extra inzet te leveren op uitstroom uit de
bijstand en het voorkomen van instroom in de bijstand. De
instrumenten die hiervoor worden ingezet zijn reïntegratie
en handhaving
Met de maatregelen die nu al in dit kader worden uitgevoerd
voorvloeiend uit Expeditie Werk is niet het gehele W-deel
van het WWB-budget ingezet. Bovendien is er een onderbeste
ding op het budget dat begroot is voor de kosten die samen
hangen met de personen die geplaatst zijn op de voormalige
Blad 7
WIW- en ID-banen en de kosten die samenhangen met het nieu
we werkervaringsinstrument de loonkostensubsidie. Een moge
lijkheid om het tekort op het I-deel terug te dringen is
een gerichte inzet van dit resterende W-deel.
Hierna doen wij u voorstellen ter dekking van het geraamde
tekort op het I-deel 2005 en 2006.
5.1. Voorstellen 2005
5.1.1. Voorstellen voor een beleidsimpuls
Bij de navolgende voorstellen voor een beleidsimpuls in
2005 moet worden bedacht, dat deze gezien het tijdstip van
invoering maar zeer ten dele een positief effect kunnen
hebben op het terugdringen van het tekort in 2005. Wel die
nen er de nodige stappen in 2005 gezet te worden om op ter
mijn besparingen te kunnen realiseren.
Het gaat om de volgende voorstellen.
1. Project Intensivering handhaving en casemanagement
dak- en thuislozen 2005
De gemeente Leeuwarden heeft een centrumfunctie in de op
vang van dak- en thuislozen en het verstrekken van bij
standsuitkeringen aan deze doelgroep. Al enige tijd zijn er
signalen dat er misbruik wordt gemaakt van de diensten van
de instellingen voor maatschappelijke opvang in Leeuwar
den2, en van de dienstverlening van de sector Sociale Zaken
Leeuwarden. Het aantal dak- en thuislozen dat een beroep
doet op een bijstandsuitkering bij de centrumgemeente Leeu
warden groeit de laatste jaren explosief: van 110 personen
in 2001 naar rond 250 ultimo 2004.
Met name het gebruik van deze instellingen als briefadres
door personen die elders wel een vast adres hebben neemt
hand over hand toe. Hierdoor komt de zorgtaak van deze in
stellingen onder druk te staan én worden er ten onrechte
bijstandsuitkeringen verstrekt.
Eind 2004 is een start gemaakt met de intensivering van de
handhaving en de casemanagementfunctie voor deze doelgroep.
Het doel is een vorm van dienstverlening te ontwikkelen die
waarborgt dat de klant geen onnodige financiële risico's
loopt en die tevens efficiënt is voor de gemeente en de
instellingen voor maatschappelijke opvang.
Vanaf 1 januari 2005 is in het kader van dit project expe
rimenteel gestart met het toepassen van een verscherpt con
troleprotocol gericht op deze doelgroep. Hiermee worden
personen "bij de poort" tegengehouden en kan worden vastge
steld dat personen ten onrechte een bijstandsuitkering ont
vangen. Met toepassing van dit aangescherpte protocol ver
wacht de sector Sociale Zaken het aantal daklozen in de
bijstand terug te dringen.
2 De Kuno van Dijkstichting en het Leger des Heils