Blad 6 4. Raming van de tekorten op het Inkomensdeel in 2005 en 2006 4.1. Raming van het tekort op het I-deel 2005 Voor Leeuwarden is intern becijferd dat er, wanneer de ont wikkeling van het aantal uitkeringsgerechtigden gelijke tred houdt met de landelijke ontwikkelingen, op het I-deel voor de betaling van de uitkeringen een tekort ontstaat van circa 1,5 miljoen. Deze berekening is gebaseerd op een cliëntenaantal van ge middeld 4310 bij een gemiddeld uitkeringsbedrag van 12.000. Daar komt bij dat in het meerjarenbeleidskader Expeditie Werk een deel van de structurele uitvoeringskos ten ten laste van het I-deel is gebracht. Deze post be draagt 227.000. Dit betekent dat er in 2005 sprake is van een tekort van circa 1,7 miljoen op het budget voor het I-deel 4.2. Raming van het tekort op het I-deel 2006 Vooralsnog wordt voor de raming van de omvang van het I-deel uitgegaan van het macrobudget voor 2004 en het aan deel van de gemeente Leeuwarden daarbinnen. Dat betekent dat ook voor 2 006 moet worden gerekend met een tekort op het macrobudget van circa 1,5 miljoen. Daarnaast treedt in 2006 het in hoofdstuk 3 genoemde her verdeeleffect op. Door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zijn indicaties gegeven van de herverdeel effecten per gemeente door de bijstelling van het objectie ve verdeelmodel. Voor Leeuwarden is er sprake van een nade lig herverdeeleffect van circa 4,6 tot 4,8 procent. Dit betekent een extra tekort van circa 3,1 miljoen. Samen met het tekort wat wordt veroorzaakt door de bepaling van het macrobudget zal er in 2006 dus een tekort zijn van naar schatting in totaal 4,6 miljoen 1,5 miljoen 3,1 miljoen) 5. Voorstellen ter dekking van het geraamde tekort op het I-deel 2005 en 2006 Hoe te komen tot vermindering van de uitgaven van de ge meente voor bijstand? Het tekort kan o.a. worden terugge drongen door extra inzet te leveren op uitstroom uit de bijstand en het voorkomen van instroom in de bijstand. De instrumenten die hiervoor worden ingezet zijn reïntegratie en handhaving Met de maatregelen die nu al in dit kader worden uitgevoerd voorvloeiend uit Expeditie Werk is niet het gehele W-deel van het WWB-budget ingezet. Bovendien is er een onderbeste ding op het budget dat begroot is voor de kosten die samen hangen met de personen die geplaatst zijn op de voormalige Blad 7 WIW- en ID-banen en de kosten die samenhangen met het nieu we werkervaringsinstrument de loonkostensubsidie. Een moge lijkheid om het tekort op het I-deel terug te dringen is een gerichte inzet van dit resterende W-deel. Hierna doen wij u voorstellen ter dekking van het geraamde tekort op het I-deel 2005 en 2006. 5.1. Voorstellen 2005 5.1.1. Voorstellen voor een beleidsimpuls Bij de navolgende voorstellen voor een beleidsimpuls in 2005 moet worden bedacht, dat deze gezien het tijdstip van invoering maar zeer ten dele een positief effect kunnen hebben op het terugdringen van het tekort in 2005. Wel die nen er de nodige stappen in 2005 gezet te worden om op ter mijn besparingen te kunnen realiseren. Het gaat om de volgende voorstellen. 1. Project Intensivering handhaving en casemanagement dak- en thuislozen 2005 De gemeente Leeuwarden heeft een centrumfunctie in de op vang van dak- en thuislozen en het verstrekken van bij standsuitkeringen aan deze doelgroep. Al enige tijd zijn er signalen dat er misbruik wordt gemaakt van de diensten van de instellingen voor maatschappelijke opvang in Leeuwar den2, en van de dienstverlening van de sector Sociale Zaken Leeuwarden. Het aantal dak- en thuislozen dat een beroep doet op een bijstandsuitkering bij de centrumgemeente Leeu warden groeit de laatste jaren explosief: van 110 personen in 2001 naar rond 250 ultimo 2004. Met name het gebruik van deze instellingen als briefadres door personen die elders wel een vast adres hebben neemt hand over hand toe. Hierdoor komt de zorgtaak van deze in stellingen onder druk te staan én worden er ten onrechte bijstandsuitkeringen verstrekt. Eind 2004 is een start gemaakt met de intensivering van de handhaving en de casemanagementfunctie voor deze doelgroep. Het doel is een vorm van dienstverlening te ontwikkelen die waarborgt dat de klant geen onnodige financiële risico's loopt en die tevens efficiënt is voor de gemeente en de instellingen voor maatschappelijke opvang. Vanaf 1 januari 2005 is in het kader van dit project expe rimenteel gestart met het toepassen van een verscherpt con troleprotocol gericht op deze doelgroep. Hiermee worden personen "bij de poort" tegengehouden en kan worden vastge steld dat personen ten onrechte een bijstandsuitkering ont vangen. Met toepassing van dit aangescherpte protocol ver wacht de sector Sociale Zaken het aantal daklozen in de bijstand terug te dringen. 2 De Kuno van Dijkstichting en het Leger des Heils

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 310