I
Blad 2
Naast het positieve nieuws over de accressen en
uitkeringsfactoren bevat de septembercirculaire informatie
over de voorgenomen aanpassing van de algemene uitkering
met betrekking tot het BTW-compensatiefonds (BCF)De
aanpassing van de algemene uitkering zal plaatsvinden in
het kader van de evaluatie van dit fonds in 2005/2006.
Hiertoe lopen er momenteel twee landelijke onderzoeken. Op
grond van informatie van de Belastingdienst hebben
gemeenten en provincies over de jaren 2003 en 2004 totaal
ca. 185 min meer gedeclareerd dan oorspronkelijk geraamd.
De uitkomsten van de onderzoeken en de declaratiegegevens
van de Belastingdienst over 2003 en 2004 dienen als basis
voor de bepaling van de hoogte van de definitieve uitname
uit het gemeentefonds. In de meicirculaire van 2006 zullen
de gemeenten over de budgettaire gevolgen worden
geïnformeerd. In de septembercirculaire 2005 is voor het
BCF een PM post geraamd zodat gemeenten, aldus de Minister
van Binnenlandse Zaken, eventueel een reserve kunnen
vormen. Sommige gemeenten zijn daar overigens al eerder toe
overgegaan. Hoewel de definitieve korting op het
gemeentefonds nu nog niet is vast te stellen, betekent een
landelijke uitname van structureel 185 min voor onze
gemeente een inkomstenderving van globaal 1,2 min. In
samenhang met de positieve ontwikkelingen, met betrekking
tot de accressen en de uitkeringsfactoren, wordt nu nog
niet tot een reservering m.b.t. het BCF overgegaan. Bij de
kaderbrief 2006 komen wij hierop terug.
Samenvattend geven de uitkomsten van deze circulaire geen
aanleiding om het financiële structurele meerjarenbeeld bij
te stellen. Het door ons in de programmabegroting 2006
gepresenteerde financieel meerjarenbeeld blijft daarom
uitgangspunt (zie pagina 194 tabel 12).
2. Septembercirculaire: taakmutaties
Via de septembercirculaire worden ook middelen beschikbaar
gesteld voor een aantal specifieke zaken (taakmutaties)Na
formele besluitvorming uwerzijds worden de bedragen ter
uitvoering aan de diensten ter beschikking gesteld. De
effecten van de volgende taakmutaties zijn dan ook
budgettair-neutraal verwerkt.
Overzicht van taakmutaties algemene uitkering
gemeentefonds
2006
IneStr
Kinderopvang sociaal medische problematiek:
toevoeging
82.000
Structureel
Ceremonie verkrijging Nederlanderschap: toevoeging.
5.000
Structureel
Herziening kinderalimentatiestelsel: verlaging
106. 000
Structureel
Technische correctie op meicirculaire m.b.t. C 2000
41.000
Structureel
Daarnaast is als taakmutatie, ten behoeve van de invoering
van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, voor onze
gemeente in 2005 een incidenteel bedrag van 210.000
beschikbaar gekomen. Aangezien op de lijst van uitzettingen
in inkrimpingen (vooruitlopend op de beschikbaarstelling
van de rijksmiddelen) reeds rekening was gehouden met de
Blad 3
kosten voor de projectorganisatie, vallen onderhavig
middelen thans ten gunste van de algemene middelen/reserve
vrij
3Septembercirculaireoverig
Voor de ontwikkeling van de gemeentefinanciën zijn verder
van belang:
A. de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO);
B. de Onroerend Zaak Belasting (OZB)
C. de Wet Werk en Bijstand (WWB)
WMO
In de septembercirculaire wordt in een bijlage de verwachte
bijdrage voor 2006 voor Leeuwarden gegeven 3,37 miljoen
integratie-uitkering voor 2e helft 2006) Deze is volgens de
Minister gebaseerd op historische gegevens. Vanaf 2007 is
het de bedoeling, dat wordt toegewerkt naar een objectieve
verdeling. Het ministerie van VWS en de VNG zullen in de
loop van dit najaar een aantal regionale bijeenkomsten
beleggen waar het verdeelmodel en de effecten voor
afzonderlijke gemeenten worden toegelicht. Het is op dit
moment de bedoeling dat de uiteindelijke verdeling voor
2007 wordt vastgelegd in de meicirculaire 2006.
OZB en WWB
In 2006 ontvangt de gemeente Leeuwarden van het rijk een
aanvullende bijdrage voor het compenseren van het
financiële nadeel dat ontstaat door het afschaffen van het
OZB-gebruikersdeel-woningen. Volgens de laatste opgave van
het ministerie bedraagt die aanvullende bijdrage
(suppletie-uitkering) 4,5 min in 2006. In verband met
onzekerheden was deze bijdrage nog niet in de
programmabegroting opgenomen. Voor de periode na 2006 is
het overigens nog steeds niet duidelijk wat er met deze
bijdrage gaat gebeuren. Op aandringen van de Tweede Kamer
wordt er over dit onderwerp tussen het ministerie en de VNG
opnieuw overleg gevoerd. Het gaat daarbij m.n. om de vraag
hoe de middelen, die voor de aanvullende bijdrage
beschikbaar zijn, over de gemeenten verdeeld kunnen worden.
Vandaar dat wij voorstellen, alleen voor het 2006, de
aanvullende bijdrage in de begroting op te nemen.
Tegenover deze aanpassing ten voordele, staan twee
noodzakelijke aanpassingen die de andere kant op werken.
Zoals bekend is onze gemeente plotseling geconfronteerd met
een aanzienlijke verlaging van het rijksbudget voor het
bekostigen van het WWB-inkomensdeelIn de brief van 5
oktober jl. bent u daarover geïnformeerd. In die brief is
becijferd dat het uiteindelijke tekort in 2006 5,3 min
bedraagt. In de programmabegroting was reeds rekening
gehouden met mogelijke tegenvaller van 2,1 min
incidenteel. Wij stellen voor om deze reservering in de
begroting 2006 te verhogen met 3,2 min incidenteel. Deze
werkwijze is o.a. noodzakelijk vanwege de noodzaak om een
reëel sluitende meerjarenbegroting vast te stellen. Verder
hebben wij besloten om aan u voor te stellen de invoering
van de rioolheffing met een jaar uit te stellen.