I Blad 2 Naast het positieve nieuws over de accressen en uitkeringsfactoren bevat de septembercirculaire informatie over de voorgenomen aanpassing van de algemene uitkering met betrekking tot het BTW-compensatiefonds (BCF)De aanpassing van de algemene uitkering zal plaatsvinden in het kader van de evaluatie van dit fonds in 2005/2006. Hiertoe lopen er momenteel twee landelijke onderzoeken. Op grond van informatie van de Belastingdienst hebben gemeenten en provincies over de jaren 2003 en 2004 totaal ca. 185 min meer gedeclareerd dan oorspronkelijk geraamd. De uitkomsten van de onderzoeken en de declaratiegegevens van de Belastingdienst over 2003 en 2004 dienen als basis voor de bepaling van de hoogte van de definitieve uitname uit het gemeentefonds. In de meicirculaire van 2006 zullen de gemeenten over de budgettaire gevolgen worden geïnformeerd. In de septembercirculaire 2005 is voor het BCF een PM post geraamd zodat gemeenten, aldus de Minister van Binnenlandse Zaken, eventueel een reserve kunnen vormen. Sommige gemeenten zijn daar overigens al eerder toe overgegaan. Hoewel de definitieve korting op het gemeentefonds nu nog niet is vast te stellen, betekent een landelijke uitname van structureel 185 min voor onze gemeente een inkomstenderving van globaal 1,2 min. In samenhang met de positieve ontwikkelingen, met betrekking tot de accressen en de uitkeringsfactoren, wordt nu nog niet tot een reservering m.b.t. het BCF overgegaan. Bij de kaderbrief 2006 komen wij hierop terug. Samenvattend geven de uitkomsten van deze circulaire geen aanleiding om het financiële structurele meerjarenbeeld bij te stellen. Het door ons in de programmabegroting 2006 gepresenteerde financieel meerjarenbeeld blijft daarom uitgangspunt (zie pagina 194 tabel 12). 2. Septembercirculaire: taakmutaties Via de septembercirculaire worden ook middelen beschikbaar gesteld voor een aantal specifieke zaken (taakmutaties)Na formele besluitvorming uwerzijds worden de bedragen ter uitvoering aan de diensten ter beschikking gesteld. De effecten van de volgende taakmutaties zijn dan ook budgettair-neutraal verwerkt. Overzicht van taakmutaties algemene uitkering gemeentefonds 2006 IneStr Kinderopvang sociaal medische problematiek: toevoeging 82.000 Structureel Ceremonie verkrijging Nederlanderschap: toevoeging. 5.000 Structureel Herziening kinderalimentatiestelsel: verlaging 106. 000 Structureel Technische correctie op meicirculaire m.b.t. C 2000 41.000 Structureel Daarnaast is als taakmutatie, ten behoeve van de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, voor onze gemeente in 2005 een incidenteel bedrag van 210.000 beschikbaar gekomen. Aangezien op de lijst van uitzettingen in inkrimpingen (vooruitlopend op de beschikbaarstelling van de rijksmiddelen) reeds rekening was gehouden met de Blad 3 kosten voor de projectorganisatie, vallen onderhavig middelen thans ten gunste van de algemene middelen/reserve vrij 3Septembercirculaireoverig Voor de ontwikkeling van de gemeentefinanciën zijn verder van belang: A. de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO); B. de Onroerend Zaak Belasting (OZB) C. de Wet Werk en Bijstand (WWB) WMO In de septembercirculaire wordt in een bijlage de verwachte bijdrage voor 2006 voor Leeuwarden gegeven 3,37 miljoen integratie-uitkering voor 2e helft 2006) Deze is volgens de Minister gebaseerd op historische gegevens. Vanaf 2007 is het de bedoeling, dat wordt toegewerkt naar een objectieve verdeling. Het ministerie van VWS en de VNG zullen in de loop van dit najaar een aantal regionale bijeenkomsten beleggen waar het verdeelmodel en de effecten voor afzonderlijke gemeenten worden toegelicht. Het is op dit moment de bedoeling dat de uiteindelijke verdeling voor 2007 wordt vastgelegd in de meicirculaire 2006. OZB en WWB In 2006 ontvangt de gemeente Leeuwarden van het rijk een aanvullende bijdrage voor het compenseren van het financiële nadeel dat ontstaat door het afschaffen van het OZB-gebruikersdeel-woningen. Volgens de laatste opgave van het ministerie bedraagt die aanvullende bijdrage (suppletie-uitkering) 4,5 min in 2006. In verband met onzekerheden was deze bijdrage nog niet in de programmabegroting opgenomen. Voor de periode na 2006 is het overigens nog steeds niet duidelijk wat er met deze bijdrage gaat gebeuren. Op aandringen van de Tweede Kamer wordt er over dit onderwerp tussen het ministerie en de VNG opnieuw overleg gevoerd. Het gaat daarbij m.n. om de vraag hoe de middelen, die voor de aanvullende bijdrage beschikbaar zijn, over de gemeenten verdeeld kunnen worden. Vandaar dat wij voorstellen, alleen voor het 2006, de aanvullende bijdrage in de begroting op te nemen. Tegenover deze aanpassing ten voordele, staan twee noodzakelijke aanpassingen die de andere kant op werken. Zoals bekend is onze gemeente plotseling geconfronteerd met een aanzienlijke verlaging van het rijksbudget voor het bekostigen van het WWB-inkomensdeelIn de brief van 5 oktober jl. bent u daarover geïnformeerd. In die brief is becijferd dat het uiteindelijke tekort in 2006 5,3 min bedraagt. In de programmabegroting was reeds rekening gehouden met mogelijke tegenvaller van 2,1 min incidenteel. Wij stellen voor om deze reservering in de begroting 2006 te verhogen met 3,2 min incidenteel. Deze werkwijze is o.a. noodzakelijk vanwege de noodzaak om een reëel sluitende meerjarenbegroting vast te stellen. Verder hebben wij besloten om aan u voor te stellen de invoering van de rioolheffing met een jaar uit te stellen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 332