2, Beleidsbegroting .1 Programmaplan: Programma VS
Vergunningverlening en handhaving
Door het ministerie van VROM wordt de wetgeving voorbereid voor de invoering van de zgn.
omgevingsvergunning (voorheen ook VROM-vergunning genoemd). Een conceptwettekst is nu
bekend gemaakt. Het betreft een project met sterke bestuurlijke steun op landelijk niveau. De
invoering wordt beschouwd als een grote wetgevingsingreep met forse consequenties voor de
gemeente. De ambitieuze planning gaat uit van implementatie per medio 2007.
Bij het toezicht op de veiligheid van installaties (bijv. gas en elektra in woningen) bereidt het ministerie
van VROM wetgeving voor een periodieke veiligheidskeuring van nader aan te wijzen categorieën
gebouwen.
In het najaar wordt de inwerkingtreding verwacht van de volgende wijziging van de woningwet. Deze is
gericht op naleving, controle, toezicht en handhaving van de regelgeving. Met deze wijziging wordt
o.a. de eigen particuliere verantwoordelijkheid beklemtoond, vindt een vereenvoudiging plaats van het
aanschrijfinstrumentarium en worden gemeentes verplicht een handhavingsbeleid te formuleren en
daarover verantwoording af te leggen.
Overige huisvesting
In 2005/2006 worden de volgende voorzieningen vernieuwd: stroomvoorzieningen op de
Westersingel, Harlingertrekweg, Willemskade zz, Oosterkade, Nieuwe Kade en de Oostergrachtswal,
vervanging van waterputten op de Emmakade en water- en stroomvoorzieningen op de Oostersingel.
In 2005 is de beleidsregel welstand ligplaatsen Leeuwarden vastgesteld.
In 2005 wordt een plan van aanpak opgesteld voor de verbetering van de woonomgeving op de
Tjallingaweg en het opslagterrein aan de Orionweg voor de kermisexploitanten. Dit zal leiden tot een
aantal maatregelen die deels in 2006 worden uitgevoerd.
Accent begrotingsjaar
Woningbouw
Het belangrijkste accent in het begrotingsjaar is de woningproductie. Dit is een belangrijke
randvoorwaarde voor het goed functioneren van de woningmarkt. De nieuwbouw leidt tot doorstroming
in de bestaande woningvoorraad.
Woningvoorraad
Het maken van prestatieafspraken met beide woningcorporaties is het belangrijkste accent.
Overige huisvesting
De aanleg van de voorzieningen voor woonschepen aan de Oosterkade en de Westersingel wordt
gecombineerd met herinrichting van de kades afgerond.
Uitvoering van een verbeteringsplan voor kermisexploitanten.
Nieuw beleid
Aanleqverqunninq
Een aanlegvergunning is noodzakelijk als werken of werkzaamheden (anders dan bouwen) uitgevoerd
worden waarvoor bij het gemeentelijke bestemmingsplan een vergunning verplicht is gesteld.
Om cultuurhistorische, ruimtelijke, natuurlijke, landschappelijke en archeologische waarden te
beschermen wordt de gemeente (cf. de Wet Ruimtelijke Ordening) geacht het instrument
aanlegvergunning in te zetten.
Een aanlegvergunning kan o.a. nodig zijn voor: het slopen van karakteristieke panden, het ophogen,
afgraven, ontgronden, dempen van sloten (archeologie), het aanbrengen van leidingen, het
verwijderen van natuurlijke vegetaties en ontbossen of vellen van houtopstanden (natuurlijke
waarden). De werkzaamheden hebben zowel betrekking op de vergunningverlening op zich (kosten
hiervan worden gedekt door de heffing van leges) evenals de handhaving van en
informatievoorziening over de regeling.
66
2. Beleidsbegroting
.1 Programmaplan: Programma Wonen
In onze gemeente is het instrument aanlegvergunning tot nu
ministerie van VROM de gemeente aangespoord om alsnog
kosten die voortvloeien uit het voorstel zijn deels structureel,
Dit voorstel heeft betrekking op het volgende effect:
Naleving van de bouwregelgeving en ruimtelijke regelgeving
Ombuigingen
Er zijn geen ombuigingsvoorstellen.
Risico's
Woningvoorraad
- Indien geen prestatieafspraken met corporaties worden gemaakt kan dat leiden tot ongewenste
ontwikkelingen in de woningvoorraad (b.v. tekort aan huurwoningen voor de doelgroep van beleid).
- De basis van vrijwilligheid in de jongste projecten particuliere woningverbetering houdt het risico in,
dat bij een beperkte deelname onvoldoende recht wordt gedaan aan het beoogde effect van de
regeling.
- Bij projecten met woningcomplexen van WE's (Vereniging van Eigenaren) kunnen enkele afhakers
ervoor zorgen, dat een heel complex niet wordt verbeterd.
Vergunningverlening en handhaving
- Legesopbrengsten zijn afhankelijk van het aantal ingediende bouwplannen. Dit wordt mede bepaald
door de economische situatie. Daardoor kan in enig jaar een tekort ontstaan op het product
bouwvergunningen.
- Oninbare vorderingen, zoals bij handhavingsacties.
Wat mag het kosten? (bedragen x€ 1000)
Nieuw Beleid
2005
2006 2007 2008 2009 Effect
N-06-01 invoering stelsel aanlegvergunningen
|-18| I I K
Lasten en Baten totale programma
Rekening
2005
2006
2007
2008
2009
2004
Lasten
16.545
28.827
18.718
18.618
17.960
17.960
Baten
14.775
26.656
16.965
16.870
16.222
16.222
Saldo
-1.770
-2.171
-1.753
-1.748
-1.739
-1.739
Beleidsproduct
Kapitaal-
Apparaats
Overige
Totaal
Totaal
Saldo
lasten
kosten
lasten
lasten
baten
Woningmarktbeleid
1.881
568
272
2.721
2.039
-682
Overige huisvesting
24
122
47
192
112
-80
Beleid ISV
332
12.157
12.488
12.153
-336
Volkshuisvestingsregelingen
91
142
233
101
-132
Bouw- en woningtoezicht
2.203
296
2.498
1.987
-511
Stadsvernieuwing
101
484
585
573
-11
Totaal
1.905
3.416
13.397
18.718
16.965
-1.753
SIOF
Totaal
2000-
2005
2006
2007
2008
2009
2010
Nieuw
Stedelijke vernieuwing vrijheidswijk
(ontwikkelingsdeel)
157
157
Overig
Stedelijke vernieuwing
7.033
7.414
-381*
Totaal
7.190
7.414
-224
terugstorting
toe nog niet ingezet. Inmiddels heeft het
uitvoering te geven aan deze taak. De
deels incidenteel.
67