2, Beleidsbegroting .1 Programmaplan: Programma VS Vergunningverlening en handhaving Door het ministerie van VROM wordt de wetgeving voorbereid voor de invoering van de zgn. omgevingsvergunning (voorheen ook VROM-vergunning genoemd). Een conceptwettekst is nu bekend gemaakt. Het betreft een project met sterke bestuurlijke steun op landelijk niveau. De invoering wordt beschouwd als een grote wetgevingsingreep met forse consequenties voor de gemeente. De ambitieuze planning gaat uit van implementatie per medio 2007. Bij het toezicht op de veiligheid van installaties (bijv. gas en elektra in woningen) bereidt het ministerie van VROM wetgeving voor een periodieke veiligheidskeuring van nader aan te wijzen categorieën gebouwen. In het najaar wordt de inwerkingtreding verwacht van de volgende wijziging van de woningwet. Deze is gericht op naleving, controle, toezicht en handhaving van de regelgeving. Met deze wijziging wordt o.a. de eigen particuliere verantwoordelijkheid beklemtoond, vindt een vereenvoudiging plaats van het aanschrijfinstrumentarium en worden gemeentes verplicht een handhavingsbeleid te formuleren en daarover verantwoording af te leggen. Overige huisvesting In 2005/2006 worden de volgende voorzieningen vernieuwd: stroomvoorzieningen op de Westersingel, Harlingertrekweg, Willemskade zz, Oosterkade, Nieuwe Kade en de Oostergrachtswal, vervanging van waterputten op de Emmakade en water- en stroomvoorzieningen op de Oostersingel. In 2005 is de beleidsregel welstand ligplaatsen Leeuwarden vastgesteld. In 2005 wordt een plan van aanpak opgesteld voor de verbetering van de woonomgeving op de Tjallingaweg en het opslagterrein aan de Orionweg voor de kermisexploitanten. Dit zal leiden tot een aantal maatregelen die deels in 2006 worden uitgevoerd. Accent begrotingsjaar Woningbouw Het belangrijkste accent in het begrotingsjaar is de woningproductie. Dit is een belangrijke randvoorwaarde voor het goed functioneren van de woningmarkt. De nieuwbouw leidt tot doorstroming in de bestaande woningvoorraad. Woningvoorraad Het maken van prestatieafspraken met beide woningcorporaties is het belangrijkste accent. Overige huisvesting De aanleg van de voorzieningen voor woonschepen aan de Oosterkade en de Westersingel wordt gecombineerd met herinrichting van de kades afgerond. Uitvoering van een verbeteringsplan voor kermisexploitanten. Nieuw beleid Aanleqverqunninq Een aanlegvergunning is noodzakelijk als werken of werkzaamheden (anders dan bouwen) uitgevoerd worden waarvoor bij het gemeentelijke bestemmingsplan een vergunning verplicht is gesteld. Om cultuurhistorische, ruimtelijke, natuurlijke, landschappelijke en archeologische waarden te beschermen wordt de gemeente (cf. de Wet Ruimtelijke Ordening) geacht het instrument aanlegvergunning in te zetten. Een aanlegvergunning kan o.a. nodig zijn voor: het slopen van karakteristieke panden, het ophogen, afgraven, ontgronden, dempen van sloten (archeologie), het aanbrengen van leidingen, het verwijderen van natuurlijke vegetaties en ontbossen of vellen van houtopstanden (natuurlijke waarden). De werkzaamheden hebben zowel betrekking op de vergunningverlening op zich (kosten hiervan worden gedekt door de heffing van leges) evenals de handhaving van en informatievoorziening over de regeling. 66 2. Beleidsbegroting .1 Programmaplan: Programma Wonen In onze gemeente is het instrument aanlegvergunning tot nu ministerie van VROM de gemeente aangespoord om alsnog kosten die voortvloeien uit het voorstel zijn deels structureel, Dit voorstel heeft betrekking op het volgende effect: Naleving van de bouwregelgeving en ruimtelijke regelgeving Ombuigingen Er zijn geen ombuigingsvoorstellen. Risico's Woningvoorraad - Indien geen prestatieafspraken met corporaties worden gemaakt kan dat leiden tot ongewenste ontwikkelingen in de woningvoorraad (b.v. tekort aan huurwoningen voor de doelgroep van beleid). - De basis van vrijwilligheid in de jongste projecten particuliere woningverbetering houdt het risico in, dat bij een beperkte deelname onvoldoende recht wordt gedaan aan het beoogde effect van de regeling. - Bij projecten met woningcomplexen van WE's (Vereniging van Eigenaren) kunnen enkele afhakers ervoor zorgen, dat een heel complex niet wordt verbeterd. Vergunningverlening en handhaving - Legesopbrengsten zijn afhankelijk van het aantal ingediende bouwplannen. Dit wordt mede bepaald door de economische situatie. Daardoor kan in enig jaar een tekort ontstaan op het product bouwvergunningen. - Oninbare vorderingen, zoals bij handhavingsacties. Wat mag het kosten? (bedragen x€ 1000) Nieuw Beleid 2005 2006 2007 2008 2009 Effect N-06-01 invoering stelsel aanlegvergunningen |-18| I I K Lasten en Baten totale programma Rekening 2005 2006 2007 2008 2009 2004 Lasten 16.545 28.827 18.718 18.618 17.960 17.960 Baten 14.775 26.656 16.965 16.870 16.222 16.222 Saldo -1.770 -2.171 -1.753 -1.748 -1.739 -1.739 Beleidsproduct Kapitaal- Apparaats Overige Totaal Totaal Saldo lasten kosten lasten lasten baten Woningmarktbeleid 1.881 568 272 2.721 2.039 -682 Overige huisvesting 24 122 47 192 112 -80 Beleid ISV 332 12.157 12.488 12.153 -336 Volkshuisvestingsregelingen 91 142 233 101 -132 Bouw- en woningtoezicht 2.203 296 2.498 1.987 -511 Stadsvernieuwing 101 484 585 573 -11 Totaal 1.905 3.416 13.397 18.718 16.965 -1.753 SIOF Totaal 2000- 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Nieuw Stedelijke vernieuwing vrijheidswijk (ontwikkelingsdeel) 157 157 Overig Stedelijke vernieuwing 7.033 7.414 -381* Totaal 7.190 7.414 -224 terugstorting toe nog niet ingezet. Inmiddels heeft het uitvoering te geven aan deze taak. De deels incidenteel. 67

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 378