5. Het gewenste aanbod Naar een Menselijke Maat SMO Fryslan Ook wordt bij de gebruikers van de winternoodopvang nagegaan waarom zij wel daarvan en niet van de reguliere Nachtopvang gebruik maken. Op grond van een en ander zal na de vernieuwing van de Nachtopvang opnieuw worden nagegaan of het mogelijk/wenselijk is een aanvullende voorziening (voorportaal) te realiseren. Ook binnen de Nachtopvang geldt dat een deel van de cliënten daar feitelijk permanent verblijft. Voor deze groep is meer aandacht voor doorstroom, bijvoorbeeld naar het DD- pension wenselijk. Ook zal heroverweging van de harddrugsverslaving als uitsluitingscriterium voor de Algemene Opvang, ongetwijfeld leiden tot een toename van de doorstroom van de Nachtopvang naar de Algemene Opvang. Opening van het DD-pension zal betekenen dat de omvang van de Nachtopvang kan worden teruggebracht naar 25-30 plaatsen. Uitgaande van de hierboven beschreven visie en ontwikkelingen komen wij tot de conclusie dat het aanbod van SMO Fryslan zich dient te ontwikkelen op basis van de volgende uitgangspunten: Opvang met een menselijke maat: dit betekent kleinschaliger voorzieningen die ruimte bieden voor ontmoeting, waarbij geldt dat er een zekere ruimte moet blijven voor anonimiteit voor die mensen die dat willen, echter zonder kans op vereenzaming/vervreemding. Hierbij geldt echter de beperking dat sprake dient te zijn van te exploiteren voorzieningen. De mate waarin kleinschaligheid te realiseren is, is sterk afhankelijk van de vraag naar toezicht en begeleiding. Zo dient een voorziening met 24- uurs toezicht een minimale omvang te hebben van 20-25 plaatsen. Deconcentratie: dit betekent dat zij de opvangvoorzieningen wil realiseren-op verschillende plaatsen in de provincie. De bestaande opvangcapaciteit wordt verdeeld over minimaal vier gemeenten/regio's. Waar sprake is van voorzieningen met een specifiek aanbod, bijvoorbeeld jongeren of DD- cliënten geldt dat deze centraal in Leeuwarden gehuisvest zullen blijven (conform de aanbeveling van Twynstra Gudde in het "Plan Deconcentratie Maatschappelijke Opvang" van juli 2003). Differentiatie: middels een breder aanbod inspelen op de vraag van de cliënt. Een breder aanbod biedt de mogelijkheid te differentiëren in de mate van zorg en begeleiding die de cliënt wordt geboden. Deze is afhankelijkheid van zijn/haar mate van zelfredzaamheid, behoefte aan veiligheid en steun, en de zorg/begeleidingsvraag. Samenwerking: vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid en de wens om een volwaardig aanbod te kunnen leveren is nauwe samenwerking met ketenpartners noodzakelijk. Hierbij valt te denken aan de verslavingszorg en de GGZ, maar ook aan woningbouwcorporaties, organisaties voor thuiszorg en gemeenten. Grote nadruk op preventie en nazorg: middels verdere uitbouw van de woonondersteuning, maar ook middels het aanbieden van alternatieve woonvormen voor mensen met een "afwijkend" woongedrag. Een grote mate van flexibiliteit: opvangplaatsen moeten door een veranderende vraag, met slechts eenvoudige ingrepen een ander karakter (functie) kunnen krijgen. 12 mei 2005 7 Naar een Menselijke Maat SMO Fryslan Belangrijke randvoorwaarde is dat de landelijke toegankelijkheid van de maatschappelijke opvang gehandhaafd dient te blijven. De gevolgen voor de bestaande voorzieningen zijn: De Algemene Opvang biedt de eerste opvang aan mensen die niet (langer) op straat of in de Nachtopvang willen verblijven. Nieuwe cliënten van de maatschappelijke opvang worden geplaatst in de Algemene Opvang. Hier vindt de probleemanalyse plaats en wordt een vervolgtraject bepaald. Dit traject kan bestaan uit doorstroom naar een andere voorziening binnen (of buiten) de maatschappelijke opvang of uitstroom naar een zelfstandige woonvorm al dan niet met ambulante begeleiding. Cliënten verblijven zo kort mogelijk binnen deze voorziening (maximaal zes maanden). Dit zal tot gevolg hebben dat de omvang van de Algemene Opvang fors kan worden teruggebracht. In de Algemene Opvang wordt een kleine unit voor jongeren die (nog) niet gemotiveerd zijn voor het Huis voor Jongeren of een andere voorziening voor jongeren gerealiseerd. Alle centrale functies en de Woonondersteuning worden gevestigd aan de Pelikaanstraat. De opvang van DD-cliënten vindt centraal in Leeuwarden plaats. De opvang van jongeren vindt bij de huidige vraag vooralsnog centraal in Leeuwarden plaats. De Zorgopvang wordt bij voorkeur opgesplitst in twee kleinschalige voorzieningen die, vanuit economische en kwaliteitsoverwegingen gekoppeld kunnen worden aan een bestaande zorgvoorziening in Leeuwarden en één in de regio. Mocht vorenstaande niet haalbaar, dan wel na nader onderzoek niet wenselijk zijn, dan wordt de mogelijkheid onderzocht voor huisvesting van de Zorgopvang op één centrale locatie in Leeuwarden al dan niet gekoppeld aan een bestaande zorgvoorziening. De voorgenomen plannen voor de samenvoeging van de twee voorzieningen voor Dagopvang in Leeuwarden, gecombineerd met een gebruiksruimte, bleken niet op politieke steun te kunnen rekenen. Dit betekent dat het probleem van het ontbreken van een gebruiksruimte helaas niet is opgelost. Daarom: Op korte termijn onderzoek naar nieuwe huisvesting van de Dagopvang voor drugsverslaafden in combinatie met een gebruiksruimte (in nauwe samenwerking met de Verslavingszorg Noord Nederland). Hierbij zal ook de in de Regiovisie genoemde optie te komen tot een gecombineerde voorziening voor Dagopvang, Nachtopvang en een gebruiksruimte nader worden verkend. Uitgaande van bovenstaande uitgangspunten ontstaat het volgende beeld: In Leeuwarden: Centraal Intake Bureau. Directie en ondersteunende diensten (personeelszaken, financiële en administratieve dienstverlening, facilitaire diensten). Algemene Opvang nieuwe stijl (30 plaatsen) met een kleine afdeling voor jongeren. Zorgopvang (50 plaatsen, dan wel 25 plaatsen aangehaakt bij een reguliere ouderenvoorziening in Leeuwarden en 25 plaatsen in de provincie, eveneens gekoppeld aan een bestaande voorziening). Nachtopvang (25 plaatsen). Dagopvang (gecombineerd met een gebruiksruimte). 12 mei 2005 8

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 383