Wat doen we daarvoor? Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Dienstverlenir De belangrijkste prestaties om het programma te realiseren Algemeen PRESTATIES Incidenteel 2006 2007 2008 2009 2010 Effect Product (gestart in 2005) Uitbreiding webdiensten (waaronder werken op afspraak via het web) X X X A t/m K Uitbreiding (met automatische incasso) van en verbetering communicatie over de digitale belastingbalie X A,B,E,F,G ,I,J Invoering Burger Service Nummer X B,E,J Vergroten van directe afhandeling van vragen, meldingen en verzoeken X X At/m K Vermindering van de regeldruk i.s.m. de KvK X A,B,C,E,F, G, l,K Vergroten van de telefonische bereikbaarheid X A,B,E,F,G ,J Invoering huur- en zorgtoeslag X B,C,E,G,I, J,L Product (nieuw in 2006) Invoering Bedrijvennummer X B,E,K Koppeling van informatie van het bedrijvenloket met overheid.nl (zodat het informatieaanbod wordt verbreed) X A,B,C, I t/m K Invoering nieuw paspoort X X At/m J, L Invoering nieuw rijbewijs X A t/m J, K Invoering e-NIK X A t/m J, K Aanpakken van (kleine) ergernissen van burgers (bijvoorbeeld verbeteren bewegwijzering in stadskantoor) X B,E,I,G,J, K, L Product (nieuw in 2007) Invoering omgevingsvergunning (VROM) X I X At/m J PRESTATIES Structureel Effect Product I. Service Meldpunt (SMP): Het verstrekken van informatie; Het geven van voorlichting en advies; Het verwijzen en doorverwijzen; Het afgeven en innemen van formulieren; Het in ontvangst nemen van betalingen; Afhandeling van producten; rechtstreekse afhandeling van aanvragen, meldingen en verzoeken via de frontoffice Ondersteuning bij piek/dal belasting andere loketten; A,B,E, J, K, L II. Burqerzaken: Gegevensverstrekking Verstrekken documenten Uitbrengen adviezen t.b.v. derden Opmaken akten, latere vermeldingen burgerlijke stand en het geven van informatie hierover A,E,J III. Manaaement frontoffice A,B,C,D,E IV. Proarammamanaaement dienstverlening A,B,C,D,E V. Dienstverleningsmonitor (perceptie onderzoek feiten onderzoek) A,B VI. Benchmark A,B VI. Eigenaarschap informatiesvstemen dienstverlening A.B Stand van zaken In bovenstaande paragraaf over de stand van zaken effecten is al de relatie gelegd naar een aantal prestaties. Succesvol verlopen zijn: overbrenging processen lichte bouwvergunningen en kapvergunningen naar SMP; digitale belastingbalie; call centre belastingen. 84 2. Beleiü-riegrotinc '-ogramrnapian: Prograr - a Dienstverlening (8) In 2005 hebben is verder bijvoorbeeld ook een nieuwe telefooncentrale in gebruik genomen. Er is een nieuw telefonieconcept ingevoerd. Dit moet uiteindelijk leiden tot verbetering van de telefonische bereikbaarheid. In de prestaties, genoemd in de begroting van 2005, treden vooralsnog geen noemenswaardige vertragingen op. Accent begrotingsjaar In het begrotingsjaar 2006 wordt het accent gelegd op de volgende projecten of activiteiten: Uitbreiding van de mogelijkheden om gewilde producten (webdiensten) via internet te betrekken (meer selfservice). Communicatie en informatie over de dienstverlening (persoonsgericht informeren) Invoering Bedrijvennummer. Invoering nieuw paspoort. Invoering nieuw rijbewijs. Invoering van de elektronische Nationale Identiteits Kaart (e-NIK). Aanpak van (kleine) ergernissen van burgers. Uitbreiding van het aantal webdiensten Vanaf maart 2005 kunnen burgers taxatieverslagen via internet inkijken en digitaal bezwaar maken tegen de WOZ-aanslag. In 2006 gaan wij de mogelijkheid creëren om bezwaren tegen andere aanslagen (bijvoorbeeld hondenbelasting) digitaal in te dienen. Ook kunnen burgers via www.leeuwarden.nl van de volgende webdiensten gebruikmaken: verhuizingen doorgeven; een uitreksel uit het bevolkingsregister opvragen en betalen; statusinformatie over de eigen bouwaanvraag, kapvergunningaanvraag of melding op het gebied van ruimtelijke ordening opvragen; kapvergunning aanvragen; zich laten informeren over kennisgevingen bouw- en kapvergunningen. Communicatie en informatie over de dienstverlening Uit klanttevredenheidsonderzoek en uit de praktijk (digitale Belastingbalie) blijkt dat de informatievoorziening van de gemeente richting de burgers nog beter kan. Daarom wordt communicatie over ondermeer de digitale Belastingbalie en andere webdiensten in 2006 ter hand genomen en verbeterd. Hiermee hoopt de gemeente tevens te bereiken dat meer burgers gebruik gaan maken van de digitale balie (meer self service) waardoor de fysieke balie minder belast wordt. Verder wordt de informatievoorziening over kennisgevingen en bekendmakingen aan inwoners verbeterd. En wordt de klant meer gericht geinformeerd over producten en diensten van de gemeente die voor hem of haar interessant zijn (persoonsgerichte informatie). Bedrijvennummer Vergelijkbaar met het Burger Service Nummer (vervanging van sofi-nummer door burger service nummer) wordt in 2006 een Bedrijvennummer geïntroduceerd. Dit bevordert de communicatie en informatie-uitwisseling tussen overheid, bedrijven en instellingen. Nieuw Paspoort/nieuw rijbewijs/ e-NIK In de loop van vóór 28 augustus 2006 wordt het nieuwe paspoort ingevoerd. Het nieuwe paspoort bevat biometrische gegevens afkomstig van een digitale gezichtsscan. Vervolgens wordt binnen 38 maanden na dit tijdstip ook de vingerafdruk aan het paspoort toegevoegd. Het nieuwe paspoort heeft grote consequenties voor de burger. De aanvraag (transactietijd) vraagt ongeveer tien tot vijftien minuten meer tijd dan nu het geval is. Alhoewel nog niet exact is aan te geven, is vooruit te zien dat dit naar alle waarschijnlijkheid formatieve consequenties met zich mee gaat brengen. In de loop van 2006 worden de concrete gevolgen van dit onderdeel in beeld gebracht. In oktober 2006 wordt het nieuwe model rijbewijs (creditcard formaat) ingevoerd. Dit betekent dat het rijbewijs door de rijksoverheid vervaardigd gaat worden. Voor de klant is de nu geboden gemeentelijke service:klaar terwijl u wacht' dan niet meer mogelijk. Daarnaast zullen de kosten van paspoort en rijbewijs waarschijnlijk toenemen. Dit vraagt een zorgvuldige communicatie met de burger. In oktober 2006 wordt ook de eenmalige gratis ID-kaart voor 14-jarigen ingevoerd. Ook hier is het van belang om gericht de doelgroep hierover te informeren.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 387