2, Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Politiek Be$tuur{Sj
PRESTATIES Structureel
Effect
I Gemeenteraad
Het consulteren van de burger en instellingen bij het maken en/of wijzigen van hoofdlijnen
E
Het scholen en trainen van raadsleden
A,B,E
Het afleggen van verantwoording aan burger
B
Het houden van een periodieke meting naar de kwaliteit van het bestuur
A,B,C,D,
E,F,G
Het tijdig betrekken van de burger bij plan- en beleidsvoorbereiding door middel van doelgroepgerichte
communicatie
B
Het nemen van besluiten (raad) en de voorbereiding hiertoe (raadscommissie)
A, B, D,
E
Het aansturen van de accountant
C,D,G
Het uitvoeren van rekenkameronderzoek
G
Het afleggen van raadsbezoeken
A
Het optimaliseren van de communicatie tussen burger en raad
B
Duidelijk en begrijpelijk communiceren naar de burger
B
Het vergroten van bekendheid van raadsleden onder burgers
B
Een kwalitatieve en kwantitatieve goede griffie.
A
College van burgemeester en wethouders
Het verbeteren en maken van de Jaarstukken
F
Het maken van een burgerjaarverslag
B
Het verbeteren en maken van een programmabegroting
C
Het maken van de kaderbrief
B
Coördinatie Grote Steden Beleid
H
Coördinatie Stadsconvenant
H
De implementatie en borging van de inhoud en onderliggende filosofie van de stadsvisie en andere
relevante ontwikkelingskaders
H
Onderzoek naar ondermeer samenwerking binnen Europa om zo in aanmerking te komen voor meer
subsidiemogelijkheden
H
Zorgdragen voor samenhang tussen de verschillende samenwerkingsvormen
H
Het verbeteren van de kwaliteit van het besluitvormingsproces
A,B,C,D
Stand van zaken
Het verbeteren van de kwaliteit van het besluitvormingsproces heeft constante aandacht. In het kader
van het project Impuls is in 2005 is de leergang beleidsadvisering II gegeven. Impuls is gericht op het
ontwikkelen, (permanent) verbeteren en monitoren van de kwaliteit van de beleidsadvisering. Het
project loopt in 2006 door.
Mede om het besluitvormingsproces goed te laten verlopen, is de werkgroep bestuurlijke vernieuwing
actief. Deze werkgroep bestaat uit vertegenwoordigers van griffie en ambtelijke dienst.
Het stadsconvenant met de provincie is in 2005 geactualiseerd en er is met het rijk een nieuw
convenant voor 5 jaar gesloten in het kader van het GSB
Accent begrotingsjaar
Het accent zal in 2006 voor wat dit programma betreft liggen op de verkiezingen en de vorming van
een nieuw college. Deze gebeurtenissen zullen ook van invloed zijn op de Planning en Control cyclus.
Het is noodzakelijk de cyclus voor wat betreft de eerste helft van 2006 aan te passen aan de
verkiezingen en de uitloop daarvan. Er wordt gewerkt aan een voorstel hiervoor.
Uit het richtinggevend debat en de behandeling van de kaderbrief is als onderwerp voor kaderstelling
door de gemeenteraad de WMO (wet maatschappelijke ondersteuning) gekomen. In 2006 zal deze
kaderstelling derhalve plaatsvinden.
Tenslotte kan worden genoemd de invoering van de rekenkamer(functie).
Nieuw beleid
Lobbvbudaet
Het lobbybudget bevat geen middelen meer. Om de profilering van Leeuwarden in de toekomst
regionaal, provinciaal en landelijk te kunnen realiseren en om convenanten af te kunnen sluiten die
voor Leeuwarden belangrijk zijn, is een lobbybudget nodig. Het budget wordt ingezet voor
lobbyactiviteiten die zich al dan niet binnen de kaders van de convenanten afspelen, zoals het maken
90
2, Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: programma Politiek Bestuur(9)
van brochures, kaarten etc. Onderzocht wordt op welke wijze voor meerdere jaren een beroep kan
worden gedaan op dit budget (waarvan wordt voorgesteld om dit incidenteel beschikbaar te stellen).
Dit voorstel heeft betrekking op het volgende effect:
Maximale benutting van middelen van partners en gericht werken met partners
Ombuigingen
Er zijn geen ombuigingsvoorstellen.
Risico's
Er zijn geen risico's bij dit programma.
Wat mag het kosten? (bedragen X 1.000,-)
Nieuw Beleid
2005
2006 2007 2008
2009
Effect I
N-09-01 Lobbybudget
-50 50
I
H I
Lasten en Baten totale programma
Rekening
2004
2005
2006
2007
2008
2009
Lasten
6.364
6.665
7.854
7.766
7.766
7.766
Baten
418
346
422
422
422
422
Saldo
-5.946
-6.319
-7.432
-7.344
-7.344
-7.344
Beleidsproduct
Kapitaal-
lasten
Apparaats
kosten
Overige
lasten
Totaal
lasten
Totaal
baten
Saldo
Gemeenteraad
869
1.196
2.066
-2.066
College van B&W
48
3.379
2.360
5.788
422
-5.366
Totaal
48
4.249
3.557
7.854
422
-7.432