2, Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Politiek Be$tuur{Sj PRESTATIES Structureel Effect I Gemeenteraad Het consulteren van de burger en instellingen bij het maken en/of wijzigen van hoofdlijnen E Het scholen en trainen van raadsleden A,B,E Het afleggen van verantwoording aan burger B Het houden van een periodieke meting naar de kwaliteit van het bestuur A,B,C,D, E,F,G Het tijdig betrekken van de burger bij plan- en beleidsvoorbereiding door middel van doelgroepgerichte communicatie B Het nemen van besluiten (raad) en de voorbereiding hiertoe (raadscommissie) A, B, D, E Het aansturen van de accountant C,D,G Het uitvoeren van rekenkameronderzoek G Het afleggen van raadsbezoeken A Het optimaliseren van de communicatie tussen burger en raad B Duidelijk en begrijpelijk communiceren naar de burger B Het vergroten van bekendheid van raadsleden onder burgers B Een kwalitatieve en kwantitatieve goede griffie. A College van burgemeester en wethouders Het verbeteren en maken van de Jaarstukken F Het maken van een burgerjaarverslag B Het verbeteren en maken van een programmabegroting C Het maken van de kaderbrief B Coördinatie Grote Steden Beleid H Coördinatie Stadsconvenant H De implementatie en borging van de inhoud en onderliggende filosofie van de stadsvisie en andere relevante ontwikkelingskaders H Onderzoek naar ondermeer samenwerking binnen Europa om zo in aanmerking te komen voor meer subsidiemogelijkheden H Zorgdragen voor samenhang tussen de verschillende samenwerkingsvormen H Het verbeteren van de kwaliteit van het besluitvormingsproces A,B,C,D Stand van zaken Het verbeteren van de kwaliteit van het besluitvormingsproces heeft constante aandacht. In het kader van het project Impuls is in 2005 is de leergang beleidsadvisering II gegeven. Impuls is gericht op het ontwikkelen, (permanent) verbeteren en monitoren van de kwaliteit van de beleidsadvisering. Het project loopt in 2006 door. Mede om het besluitvormingsproces goed te laten verlopen, is de werkgroep bestuurlijke vernieuwing actief. Deze werkgroep bestaat uit vertegenwoordigers van griffie en ambtelijke dienst. Het stadsconvenant met de provincie is in 2005 geactualiseerd en er is met het rijk een nieuw convenant voor 5 jaar gesloten in het kader van het GSB Accent begrotingsjaar Het accent zal in 2006 voor wat dit programma betreft liggen op de verkiezingen en de vorming van een nieuw college. Deze gebeurtenissen zullen ook van invloed zijn op de Planning en Control cyclus. Het is noodzakelijk de cyclus voor wat betreft de eerste helft van 2006 aan te passen aan de verkiezingen en de uitloop daarvan. Er wordt gewerkt aan een voorstel hiervoor. Uit het richtinggevend debat en de behandeling van de kaderbrief is als onderwerp voor kaderstelling door de gemeenteraad de WMO (wet maatschappelijke ondersteuning) gekomen. In 2006 zal deze kaderstelling derhalve plaatsvinden. Tenslotte kan worden genoemd de invoering van de rekenkamer(functie). Nieuw beleid Lobbvbudaet Het lobbybudget bevat geen middelen meer. Om de profilering van Leeuwarden in de toekomst regionaal, provinciaal en landelijk te kunnen realiseren en om convenanten af te kunnen sluiten die voor Leeuwarden belangrijk zijn, is een lobbybudget nodig. Het budget wordt ingezet voor lobbyactiviteiten die zich al dan niet binnen de kaders van de convenanten afspelen, zoals het maken 90 2, Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: programma Politiek Bestuur(9) van brochures, kaarten etc. Onderzocht wordt op welke wijze voor meerdere jaren een beroep kan worden gedaan op dit budget (waarvan wordt voorgesteld om dit incidenteel beschikbaar te stellen). Dit voorstel heeft betrekking op het volgende effect: Maximale benutting van middelen van partners en gericht werken met partners Ombuigingen Er zijn geen ombuigingsvoorstellen. Risico's Er zijn geen risico's bij dit programma. Wat mag het kosten? (bedragen X 1.000,-) Nieuw Beleid 2005 2006 2007 2008 2009 Effect I N-09-01 Lobbybudget -50 50 I H I Lasten en Baten totale programma Rekening 2004 2005 2006 2007 2008 2009 Lasten 6.364 6.665 7.854 7.766 7.766 7.766 Baten 418 346 422 422 422 422 Saldo -5.946 -6.319 -7.432 -7.344 -7.344 -7.344 Beleidsproduct Kapitaal- lasten Apparaats kosten Overige lasten Totaal lasten Totaal baten Saldo Gemeenteraad 869 1.196 2.066 -2.066 College van B&W 48 3.379 2.360 5.788 422 -5.366 Totaal 48 4.249 3.557 7.854 422 -7.432

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 390