Beleidsbegroting 2.2 De paragrafen weerstandsvermogen 2.2.2 Weerstandsvermogen Het weerstandsvermogen is de mate waarin de gemeente in staat is om omvangrijke tegenvallers op te vangen zonder dat het beleid aanzienlijk moet worden aangepast. Het gaat daarbij om de verhouding tussen: a. de weerstandscapaciteit, ofwel de beschikbare (financiële) middelen die zonder ingrijpende beleidswijzigingen beschikbaar zijn en b. de risico's. Risico's moeten in dit verband worden opgevat als reële, doch veelal niet te kwantificeren, bedreigingen die, ook nadat maximale inspanningen zijn verricht om het optreden ervan te voorkomen of de gevolgen ervan te verminderen, kunnen leiden tot uitgaven die niet begroot zijn. Met betrekking tot het risicoprofiel van de gemeentelijke activiteiten moet worden geconstateerd, dat hierin in de afgelopen periode geen wezenlijke wijzigingen zijn opgetreden. De in deze paragraaf vermelde risico's sluiten dan ook in grote mate aan bij het pakket aan risico's zoals besproken in de paragraaf weerstandvermogen van de jaarrekening 2004. Ten opzichte van die inventarisatie heeft thans, op basis van voortschrijdende inzichten, op enkele onderdelen een wijziging in de samenstelling van het bestand aan risico's plaatsgevonden. Op basis van de berekende weerstandscapaciteit en er van uitgaande dat niet alle risico's gelijktijdig en in volle omvang tot tegenvallers zullen leiden, wordt het weerstandsvermogen als toereikend beschouwd. 2.2.2.a Weerstandscapaciteit De weerstandscapaciteit bestaat twee componenten: de structurele en de incidentele weerstandscapaciteit. De structurele middelen om onvoorziene tegenvallers op te vangen zijn beperkt. Het gaat daarbij om: de onbenutte belastingcapaciteit; de post onvoorzien in de begroting; de in de meerjarenramingen 2006-2009 opgenomen reservering voor structurele risico-afdekking. De onbenutte belastingcapaciteit is, evenals in de voorgaande jaren, gedefinieerd als de ruimte tussen het normtarief voor artikel 12 gemeenten en het door ons gehanteerde ozb-tarief. Onze ozb-tarieven liggen boven het normtarief artikel 12 en dus is in die zin geen onbenutte belastingcapaciteit. De in de begroting opgenomen bedragen voor onvoorzien zijn de posten 'taxatieverschillen' en de 'stelpost toekomstige tegenvallers'. Het totaal van deze twee en de stelpost voor structurele risico-afdeking bedraagt voor de totale beleidsperiode 2,6 min. De incidentele weerstandscapaciteit bestaat uit de volgende onderdelen: post onvoorzien in de begroting; de algemene reserve; het deel van de bestemmingsreserves waarvoor geen harde verplichtingen zijn aangegaan of toezeggingen zijn gedaan en die zonder noemenswaardige beleidsmatige aanpassingen kunnen worden aangewend; de getroffen reserves en voorzieningen waarmee gespecificeerde, gekwantificeerde risico's kunnen worden opgevangen (reserve baatbelasting, reserves grondexploitatie etc). Hieronder wordt de opbouw van de totale incidentele weerstandscapaciteit weergegeven: post onvoorzien 0,2 min. laagste stand Algemene Reserve 2006- 2009 10,3 min. Aanwendbaar deel bestemmingsreserves tenminste: SIOF 10,5 min. reserve grondbedrijf(saldo ultimo 2005) 10,9 min. reserve baatbelasting 1,4 min. reserve procedure BV sport 5,1 min. overige reserves (BWS/BLS/bodemsanering) 0,3 min. 28,2 min. totaal incidentele weerstandscapaciteit 38 7 min. 154 Beleidsbegroting 2.2 De paragrafen weersfandsvermoge: Ter vergelijking: in de begroting 2005 werd uitgegaan van een incidentele weerstandscapaciteit van circa 36,6 min. Het verschil kan als volgt worden toegelicht: Algemene reserve: 0,4 N SIOF 2,0 B Reserve grondexploitatie 3,6 N Reserve baatbelasting 1,4 B Reserve BV Sport 5,1 B Overige reserves 2,4_N Totaal verschil 2,1 B 2.2.2.b Risico's De weerstandscapaciteit moet voldoende zijn om de nadelige financiële gevolgen van risico's op te vangen. Het gaat daarbij vooral om algemene risico's waarvan de omvang zich moeilijk laat kwantificeren. De kwantitatieve inschatting van de omvang van de risico's is bovendien sterk afhankelijk van de (politieke) visie op het risico. Wij vinden het dan ook geen bijdrage aan transparantie van de begroting om per risico bedragen te noemen. Indien risico's een meer specifiek karakter hebben en op balansdatum redelijkerwijs wel kunnen worden geschat, dient hier een speciale risicoreserve voor te worden getroffen. Om die reden zijn in het kader van de resultaatbestemming 2005 reserveringen gedaan voor de specifieke risico's betreffende de baatbelasting en de subsidieverstrekking aan de BV Sport. Hoewel de paragraaf weerstandvermogen zich, op grond van het BBV, in het bijzonder dient te richten op risico's en mogelijk verliezen waarvan de omvang redelijkerwijs niet valt in te schatten hebben wij er, omwille van de volledigheid, voor gekozen ook de wel kwantificeerbare risico's en de daarvoor getroffen reserveringen in de beschouwing te betrekken. Daarmee wordt een compleet beeld geschetst van de belangrijkste risico's en kan via de opvolgende paragrafen weerstandsversmogen van begroting en jaarrekening het verloop en afwikkeling van de risico's integraal gevolgd worden. De belangrijkste majeure risico-groepen zijn: 1De ondernemende gemeente Sinds een aantal jaren wordt ingezet op een versnelling van de woningbouwproductie in combinatie met een pro-actieve grondpolitiek. Beide zijn noodzakelijk voor het behoud en de versterking van de sociaal-economische positie van de gemeente. De ondernemersrisico's voortvloeiend uit de genoemde inzet zijn daarmee ook toegenomen. Risico's zijn er vooral bij de gelijktijdig kansrijke en risicovolle projecten Blitseard en Zuidlanden. Door de hoge investeringen in deze projecten kunnen er bij vertragingen in de uitvoering tekorten ontstaan. Ook de bij de uitvoering van de projecten stedelijke vernieuwing en de ontwikkeling van nieuwe bedrijfsterreinen kunnen tekorten ontstaan. Voor de het opvangen van de risico's van het grondbedrijf dient in de eerste plaats de reserve grondexploitatie. Door een permanente monitoring van de risicovolle projecten zullen eventuele problemen snel gesignaleerd worden. Tijdig kunnen maatregelen genomen worden om problemen te voorkomen en/of de gevolgen hiervan op te vangen. Voor een geactualiseerde analyse van de beschikbare weerstandscapaciteit in relatie tot de specifieke risico's van de grondexploitatie worden verwezen naar de paragraaf grondbeleid van deze begroting. 2. Ontwikkeling uitkering gemeentefonds BTW-compensatiefonds De invoering van het BTW-compensatiefonds is o.a. gepaard gegaan met een verlaging van de algemene uitkering uit het gemeentefonds. De omvang van deze uitname is gebaseerd op een raming van de BTW die door gemeenten gedeclareerd zal worden bij het BTW-compensatiefonds. Het BTW-compensatiefonds wordt in 2006 "herberekend". Er zal dan worden beoordeeld of de gemeenten in de afgelopen jaren meer BTW hebben gedeclareerd dan het compensatiefonds groot is. Indien dat het geval is, zal er een extra uitname uit het gemeentefonds plaatsvinden. 3. Juridische risico's Algemeen Er worden jaarlijks juridische procedures gevoerd en op basis van de trend van de afgelopen jaren wordt een schatting gemaakt van het bedrag dat hiervoor in de begroting wordt opgevoerd. Het is echter altijd onzeker of dit bedrag voldoende blijkt te zijn. Immers in verschillende jaren kan er variatie in bijvoorbeeld het aantal en de omvang van projecten zijn of er kunnen in een jaar ineens 155

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 422