3. Financiële begroting
3.1 Overzicht van te; !.en en lasten sn toelichting: toelichting overzicht van baten en las
3.1.2 Toelichting op het overzicht van Baten en Lasten.
Evenals in de begroting 2005 zijn in het overzicht van lasten en baten de bedragen exclusief de
beschikkingen over en de storting in de reserves vermeld. Het totaal daarvan is het
begrotingsresultaat voor bestemming. Vervolgens zijn de beschikkingen over en de stortingen in de
reserves vermeld, waarna het begrotingsresultaat na bestemming wordt gegeven.
De ontwikkeling van de financiële positie is weergegeven in paragraaf 3.2.1
186
3. Financiële begroting
3.2 Ufteenzettii)-: financiële positie: ontwiksïiing financiële positie
3.2 Uiteenzetting financiële positie
3.2.1 Ontwikkeling financiële positie
In deze paragraaf wordt de ontwikkeling van de financiële positie geschetst vanaf het moment dat de
programmabegroting 2005 is vastgesteld. Daarbij is rekening gehouden met ondermeer de uitkomsten
van de meicirculaire Gemeentefonds, aanvullende uitzettingen en inkrimpingen, nieuw beleid en de
financiële consequenties van de door de raad aangenomen moties naar aanleiding van de
behandeling van de kaderbrief in de raad van 27 juni jl. De in de tabellen opgenomen bedragen zijn
overigens vermeld in x 1000,=
3.2.1.a Startpositie
Vertrekpunt voor het bepalen van het budgettair kader 2006-2009 vormt de eindpositie van de
vastgestelde programmabegroting 2005 (op grond van de uitkomsten van de septembercirculaire
gemeentefonds 2004). De toenmalige prognoses waren:
Structureel meerjarenperspectief
2005
2006
2007
2008
I Eindstand 31/12
-1.743|
-2.090|
4341
30|
Ontwikkeling algemene reserve
2005
2006
2007
2008
Eindstand 31/12
13.4841
12.318)
14.9911
17.407|
Tabel 1.
Tijdens de behandeling van de begroting 2005 is een aantal moties en amendementen aangenomen.
Bij raadsbrief van 24 november 2004 is aangegeven wat de financiële gevolgen zijn van de
aangenomen moties en amendementen. Het verwerken van de moties en amendementen gaf het
volgende eindbeeld te zien (structureel overschot meerjarenraming jaarschijf 2008 30.000; laagste
stand algemene reserve jaarschijf 2006 €11,3 min).
Structureel meerjarenperspectief
2005
2006
2007
2008
lEindstand 31/12
-1.743)
-2.090|
434)
30|
Ontwikkeling algemene reserve
2005
2006
2007
2008
Eindstand 31/12
12.559
11.332|
13.951
16.310|
Tabel: 2
3.2.1.b Ontwikkelingen na vaststelling van de begroting
Sinds het vaststellen van de begroting 2005 heeft zich een aantal ontwikkelingen voorgedaan die het
voorgaande financiële beeld hebben gewijzigd. Deze ontwikkelingen kunnen worden onderverdeeld in
twee groepen:
1Mutaties in de Algemene Uitkering uit het Gemeentefonds
2. Uitzettingen en Inkrimpingen
Voorts is het jaar 2009 aan de meerjarenraming toegevoegd.
Algemene uitkering uit het gemeentefonds
De algemene uitkering is de belangrijkste vrij besteedbare inkomstenbron van de gemeente. De
ontwikkeling hiervan is echter voor gemeenten niet te beïnvloeden en geeft nogal grillige fluctuaties te
zien die binnen de smalle marges van onze kwetsbare financiële positie al snel verstorend werken.
Belangrijke documenten waarin het rijk de gemeenten informeert over de hoogte van de algemene
uitkering zijn de mei- en septembercirculaire. De meicirculaire gemeentefonds verscheen dit jaar op
tijd. Minister Remkes wijst er in zijn voorwoord wel op dat er, met het oog op de verdere
besluitvorming, een voorbehoud moet worden gemaakt bij de inhoud van de circulaire. "Besluiten
kunnen anders uitvallen dan we bij het opstellen van de circulaire nog dachten". Ook al is de circulaire
op tijd, in de praktijk roept hij nog de nodige vragen op. De mei-circulaire biedt dan ook geen
eindbeeld voor 2006 en bevat veel onzekerheden. Wat gebeurt er eigenlijk met de Wet
Maatschappelijke Ondersteuning? Hoe zit het met de afschaffing/- maximering van de OZB?.
187