3. Financiële begroting 3.1 Overzicht van te; !.en en lasten sn toelichting: toelichting overzicht van baten en las 3.1.2 Toelichting op het overzicht van Baten en Lasten. Evenals in de begroting 2005 zijn in het overzicht van lasten en baten de bedragen exclusief de beschikkingen over en de storting in de reserves vermeld. Het totaal daarvan is het begrotingsresultaat voor bestemming. Vervolgens zijn de beschikkingen over en de stortingen in de reserves vermeld, waarna het begrotingsresultaat na bestemming wordt gegeven. De ontwikkeling van de financiële positie is weergegeven in paragraaf 3.2.1 186 3. Financiële begroting 3.2 Ufteenzettii)-: financiële positie: ontwiksïiing financiële positie 3.2 Uiteenzetting financiële positie 3.2.1 Ontwikkeling financiële positie In deze paragraaf wordt de ontwikkeling van de financiële positie geschetst vanaf het moment dat de programmabegroting 2005 is vastgesteld. Daarbij is rekening gehouden met ondermeer de uitkomsten van de meicirculaire Gemeentefonds, aanvullende uitzettingen en inkrimpingen, nieuw beleid en de financiële consequenties van de door de raad aangenomen moties naar aanleiding van de behandeling van de kaderbrief in de raad van 27 juni jl. De in de tabellen opgenomen bedragen zijn overigens vermeld in x 1000,= 3.2.1.a Startpositie Vertrekpunt voor het bepalen van het budgettair kader 2006-2009 vormt de eindpositie van de vastgestelde programmabegroting 2005 (op grond van de uitkomsten van de septembercirculaire gemeentefonds 2004). De toenmalige prognoses waren: Structureel meerjarenperspectief 2005 2006 2007 2008 I Eindstand 31/12 -1.743| -2.090| 4341 30| Ontwikkeling algemene reserve 2005 2006 2007 2008 Eindstand 31/12 13.4841 12.318) 14.9911 17.407| Tabel 1. Tijdens de behandeling van de begroting 2005 is een aantal moties en amendementen aangenomen. Bij raadsbrief van 24 november 2004 is aangegeven wat de financiële gevolgen zijn van de aangenomen moties en amendementen. Het verwerken van de moties en amendementen gaf het volgende eindbeeld te zien (structureel overschot meerjarenraming jaarschijf 2008 30.000; laagste stand algemene reserve jaarschijf 2006 €11,3 min). Structureel meerjarenperspectief 2005 2006 2007 2008 lEindstand 31/12 -1.743) -2.090| 434) 30| Ontwikkeling algemene reserve 2005 2006 2007 2008 Eindstand 31/12 12.559 11.332| 13.951 16.310| Tabel: 2 3.2.1.b Ontwikkelingen na vaststelling van de begroting Sinds het vaststellen van de begroting 2005 heeft zich een aantal ontwikkelingen voorgedaan die het voorgaande financiële beeld hebben gewijzigd. Deze ontwikkelingen kunnen worden onderverdeeld in twee groepen: 1Mutaties in de Algemene Uitkering uit het Gemeentefonds 2. Uitzettingen en Inkrimpingen Voorts is het jaar 2009 aan de meerjarenraming toegevoegd. Algemene uitkering uit het gemeentefonds De algemene uitkering is de belangrijkste vrij besteedbare inkomstenbron van de gemeente. De ontwikkeling hiervan is echter voor gemeenten niet te beïnvloeden en geeft nogal grillige fluctuaties te zien die binnen de smalle marges van onze kwetsbare financiële positie al snel verstorend werken. Belangrijke documenten waarin het rijk de gemeenten informeert over de hoogte van de algemene uitkering zijn de mei- en septembercirculaire. De meicirculaire gemeentefonds verscheen dit jaar op tijd. Minister Remkes wijst er in zijn voorwoord wel op dat er, met het oog op de verdere besluitvorming, een voorbehoud moet worden gemaakt bij de inhoud van de circulaire. "Besluiten kunnen anders uitvallen dan we bij het opstellen van de circulaire nog dachten". Ook al is de circulaire op tijd, in de praktijk roept hij nog de nodige vragen op. De mei-circulaire biedt dan ook geen eindbeeld voor 2006 en bevat veel onzekerheden. Wat gebeurt er eigenlijk met de Wet Maatschappelijke Ondersteuning? Hoe zit het met de afschaffing/- maximering van de OZB?. 187

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2005 | | pagina 438