I
Fietsverkeer
2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Infrastructuur/Bereikbaarheid(7)
De onderstaande kaart geeft een overzicht weer van de voorgenomen maatregelen in 2007;
In het in 2006 vastgestelde GWP-uitwerkingsplan voor het fietsverkeer, is een uitvoeringsprogramma
opgenomen dat loopt 2015. Prioritering van de fietsmaatregelen vindt plaats in samenhang met
andere GWP-maatregelen, op basis van kosteneffectiviteit en op grond van ruimtelijke inpasbaarheid
van de voorgestelde maatregelen. Voor 2007 zal een aantal maatregelen daadwerkelijk worden
uitgevoerd en anderen worden voorbereid dan wel in studie worden genomen. De volgende projecten
zullen in 2007 in de uitvoeringsfase zijn;
1 ongelijkvloerse fietsvoorziening Oostergoplein
2 realisatie van voorrang voor fietsers op 10 rotondes rond de binnenstad, (bij de behandeling van het
uitwerkingsplan op 17 juni 2006 is een raadsmotie aangenomen waarin is opgenomen dat de overige
minirotondes, waar mogelijk, gefaseerd binnen redelijke termijn zullen volgen
3 fietsroute tussen de binnenstad en Leeuwarden Noord (Dokkumertrekweg, Camstraburen en delen
van de Rengerslaan).
Maatregelenpakket 2007
PLANNING 2007
Kruispunt Rengerslaan/Spanjaardslaan (in
combinatie met rioleringswerkzaamheden)
u Kruispunt Spanjaardsplein (in combinatie
er met rioleringswerkzaamheden)
Kruising Vlietsterbrug-Tuinen (voorbereiding
en start werkzaamheden)
Ooortrekken middenbermen Aldlansdyk;
kruising Stinzenflora en J.Botkeweg
Westelijke Invalsweg
Ombouwen rotondes naar fietsers in h
de voorrang 1
Fietsroute Binnenstad-Leeuwarder Bos, 2e fase
Fietsroute Binnenstad-Zuiderburen-Warten
I
Fiets tunnel Aldlansdyk; kruising Verlengde
C9 Schrans-Overijselsteweg
niet op kaart:
Haalbaarheidsonderzoek fietsroute Binnenst
Zuid landen
=- Stadsring'af*
Stadsring niet "af
96
2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Infrastructuur /Bereikbaarheid(7)
Verkeersmaatregelen/verkeersveiligheid
In het gemeentelijk wegennet is op een aantal plekken sprake van (potentieel) verkeersonveilige
situaties voor met name het langzame verkeer. Wordt gekeken naar daadwerkelijke letselongevallen
dan springt het kruispunt Vlietsterbrug/Nieuwekade/Tuinen met zes ongevallen in drie jaar hier
duidelijk bovenuit. Om deze reden heeft aanpak van deze kruising de eerste prioriteit.
Andere verkeersonveilige kruisingen zijn het Spanjaarsplein en Rengerslaan/Spanjaardslaan. Deze
twee kruisingen zullen in 2007 in combinatie met de rioleringswerkzaamheden worden aangepast.
Voor het autoverkeer is sprake van een (potentieel) onveilige verkeerssituatie bij de kruisingen
Aldlansdyk/Stinzenflorea en Aldlansdyk/dr. Jacob Botkeweg. Het doortrekken van de middenbermen
biedt hiervoor een oplossing.
Openbaar vervoer
Er is in samenwerking met de provincie een pilot gestart voor de invoering van de OV-chipkaart. De
planning is dat in het voorjaar van 2007 met de Ov-chipkaart kan worden betaald in de stadsbussen.
Parkeren
De planning uit het begin van de bouw van de parkeergarage onder het Oldehoofsterkerkhof project is
nog steeds actueel. Dit betekent dat de verwachting reëel is dat de kelder uiterlijk november 2006 in
gebruik kan worden genomen. De verwachting is dat maart 2007 de garage formeel wordt opgeleverd.
Er kunnen dan ruim 520 auto's in de garage parkeren. Dit is een van 300 parkeerplaatsen ten
opzichte van de bestaande situatie. Voorts zullen in 2007 de parkeerbewijzen gedigitaliseerd zijn.
Water en aanverwante zaken
Beroepsvaart
Een havenplaats heeft de plicht beroepschippers gelegenheid te bieden om te bunkeren
(watervoorziening). In Leeuwarden gebeurt dit nog middels een standpijp op een brandkraan. In
verband met steeds groteren bezwaren vanuit de nutsbedrijven tegen deze werkwijze zal een traject
moeten worden ingezet om te komen tot permanente watervoorzieningen.
Verharding en aanverwante zaken
Het streefdoel om de staat van de verhardingen voor de gehele stad op kwaliteitsniveau "basis" te
onderhouden conform kwaliteitskeuzes "BOR in beeld" zal ook voor 2007 ongewijzigd gelden. Het
wegennet van de Gemeente Leeuwarden omvat globaal 5,5 miljoen vierkante meter verharding.
Onderhoud aan een dergelijk netwerk vergt een gedegen meerjarenplanning. In 2006, maar met name
in 2007 worden de pijlen specifiek gericht op deze meerjarenplanningen. Het vernieuwde
beheersysteem "MI-2 Wegen" voorziet er in om een vijftal jaren vooruit te kijken, waarbij de eerste
twee jaren gedetailleerd kunnen worden vastgesteld. Vooral bij de interne samenwerking is het
wenselijk om over een gedetailleerde meerjarenplannen te beschikken. Alleen dan is planmatig
werken mogelijk. Verder zullen er ook in 2006-2007 weer een aantal omvangrijke
onderhoudsprojecten uitgevoerd worden. De Anne Vondelingweg is hier een goed voorbeeld van.
Deze zal gedeeltelijk in 2006, maar hoofdzakelijk in 2007 grootschalig worden onderhouden.
Nieuw beleid
Voor de komende jaren is veel (extra) geld voor het versterken van de infrastructuur nodig. Daarbij
moet worden gedacht aan grote projecten als de Haak, de Westelijke Invalsweg, het
Drachtstercomplex en ook de Stadsring/Rondweg en verbetering fietshoofdroutes. Daarnaast zijn er
nog diverse andere kleinere projecten. Voorgesteld wordt om voor een investering van 9,3 min
structurele middelen voor de bijbehorende kapitaallasten beschikbaar te stellen (in totaal 800.000,
verdeeld over vier jaar).
Risico's
In het programma wordt uitgegaan van externe financiering (w.o subsidiebedragen) voor projecten.
Voor niet alle subsidiebijdragen is bekend of de aanvragen zullen worden gehonoreerd.
97