I Fietsverkeer 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Infrastructuur/Bereikbaarheid(7) De onderstaande kaart geeft een overzicht weer van de voorgenomen maatregelen in 2007; In het in 2006 vastgestelde GWP-uitwerkingsplan voor het fietsverkeer, is een uitvoeringsprogramma opgenomen dat loopt 2015. Prioritering van de fietsmaatregelen vindt plaats in samenhang met andere GWP-maatregelen, op basis van kosteneffectiviteit en op grond van ruimtelijke inpasbaarheid van de voorgestelde maatregelen. Voor 2007 zal een aantal maatregelen daadwerkelijk worden uitgevoerd en anderen worden voorbereid dan wel in studie worden genomen. De volgende projecten zullen in 2007 in de uitvoeringsfase zijn; 1 ongelijkvloerse fietsvoorziening Oostergoplein 2 realisatie van voorrang voor fietsers op 10 rotondes rond de binnenstad, (bij de behandeling van het uitwerkingsplan op 17 juni 2006 is een raadsmotie aangenomen waarin is opgenomen dat de overige minirotondes, waar mogelijk, gefaseerd binnen redelijke termijn zullen volgen 3 fietsroute tussen de binnenstad en Leeuwarden Noord (Dokkumertrekweg, Camstraburen en delen van de Rengerslaan). Maatregelenpakket 2007 PLANNING 2007 Kruispunt Rengerslaan/Spanjaardslaan (in combinatie met rioleringswerkzaamheden) u Kruispunt Spanjaardsplein (in combinatie er met rioleringswerkzaamheden) Kruising Vlietsterbrug-Tuinen (voorbereiding en start werkzaamheden) Ooortrekken middenbermen Aldlansdyk; kruising Stinzenflora en J.Botkeweg Westelijke Invalsweg Ombouwen rotondes naar fietsers in h de voorrang 1 Fietsroute Binnenstad-Leeuwarder Bos, 2e fase Fietsroute Binnenstad-Zuiderburen-Warten I Fiets tunnel Aldlansdyk; kruising Verlengde C9 Schrans-Overijselsteweg niet op kaart: Haalbaarheidsonderzoek fietsroute Binnenst Zuid landen =- Stadsring'af* Stadsring niet "af 96 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Infrastructuur /Bereikbaarheid(7) Verkeersmaatregelen/verkeersveiligheid In het gemeentelijk wegennet is op een aantal plekken sprake van (potentieel) verkeersonveilige situaties voor met name het langzame verkeer. Wordt gekeken naar daadwerkelijke letselongevallen dan springt het kruispunt Vlietsterbrug/Nieuwekade/Tuinen met zes ongevallen in drie jaar hier duidelijk bovenuit. Om deze reden heeft aanpak van deze kruising de eerste prioriteit. Andere verkeersonveilige kruisingen zijn het Spanjaarsplein en Rengerslaan/Spanjaardslaan. Deze twee kruisingen zullen in 2007 in combinatie met de rioleringswerkzaamheden worden aangepast. Voor het autoverkeer is sprake van een (potentieel) onveilige verkeerssituatie bij de kruisingen Aldlansdyk/Stinzenflorea en Aldlansdyk/dr. Jacob Botkeweg. Het doortrekken van de middenbermen biedt hiervoor een oplossing. Openbaar vervoer Er is in samenwerking met de provincie een pilot gestart voor de invoering van de OV-chipkaart. De planning is dat in het voorjaar van 2007 met de Ov-chipkaart kan worden betaald in de stadsbussen. Parkeren De planning uit het begin van de bouw van de parkeergarage onder het Oldehoofsterkerkhof project is nog steeds actueel. Dit betekent dat de verwachting reëel is dat de kelder uiterlijk november 2006 in gebruik kan worden genomen. De verwachting is dat maart 2007 de garage formeel wordt opgeleverd. Er kunnen dan ruim 520 auto's in de garage parkeren. Dit is een van 300 parkeerplaatsen ten opzichte van de bestaande situatie. Voorts zullen in 2007 de parkeerbewijzen gedigitaliseerd zijn. Water en aanverwante zaken Beroepsvaart Een havenplaats heeft de plicht beroepschippers gelegenheid te bieden om te bunkeren (watervoorziening). In Leeuwarden gebeurt dit nog middels een standpijp op een brandkraan. In verband met steeds groteren bezwaren vanuit de nutsbedrijven tegen deze werkwijze zal een traject moeten worden ingezet om te komen tot permanente watervoorzieningen. Verharding en aanverwante zaken Het streefdoel om de staat van de verhardingen voor de gehele stad op kwaliteitsniveau "basis" te onderhouden conform kwaliteitskeuzes "BOR in beeld" zal ook voor 2007 ongewijzigd gelden. Het wegennet van de Gemeente Leeuwarden omvat globaal 5,5 miljoen vierkante meter verharding. Onderhoud aan een dergelijk netwerk vergt een gedegen meerjarenplanning. In 2006, maar met name in 2007 worden de pijlen specifiek gericht op deze meerjarenplanningen. Het vernieuwde beheersysteem "MI-2 Wegen" voorziet er in om een vijftal jaren vooruit te kijken, waarbij de eerste twee jaren gedetailleerd kunnen worden vastgesteld. Vooral bij de interne samenwerking is het wenselijk om over een gedetailleerde meerjarenplannen te beschikken. Alleen dan is planmatig werken mogelijk. Verder zullen er ook in 2006-2007 weer een aantal omvangrijke onderhoudsprojecten uitgevoerd worden. De Anne Vondelingweg is hier een goed voorbeeld van. Deze zal gedeeltelijk in 2006, maar hoofdzakelijk in 2007 grootschalig worden onderhouden. Nieuw beleid Voor de komende jaren is veel (extra) geld voor het versterken van de infrastructuur nodig. Daarbij moet worden gedacht aan grote projecten als de Haak, de Westelijke Invalsweg, het Drachtstercomplex en ook de Stadsring/Rondweg en verbetering fietshoofdroutes. Daarnaast zijn er nog diverse andere kleinere projecten. Voorgesteld wordt om voor een investering van 9,3 min structurele middelen voor de bijbehorende kapitaallasten beschikbaar te stellen (in totaal 800.000, verdeeld over vier jaar). Risico's In het programma wordt uitgegaan van externe financiering (w.o subsidiebedragen) voor projecten. Voor niet alle subsidiebijdragen is bekend of de aanvragen zullen worden gehonoreerd. 97

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 100