Wat willen we bereiken? 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Dienstverlening (6) Algemeen strategisch doel Een goede publieke dienstverlening met een positieve bijdrage aan het maatschappelijk verkeer en het uitvoeren van de gemeentelijke taken. Een vraaggericht, klantvriendelijk en transparant ingerichte dienstverlening (het proces) met een aanbod van kwalitatief goede producten en diensten en een minimale belasting (tijdsinspanning) van burgers en bedrijven. Goede beschikbaarheid en bereikbaarheid van de dienstverlening. Een reële en betaalbare prijs van producten en diensten. Burgers, bedrijven instellingen zijn goed bekend met de publieke dienstverlening en worden ook goed bereikt. Burgers, bedrijven instellingen zijn tevreden over de publieke dienstverlening. Strategische hoofddoelen: Burgers, bedrijven en instellingen mogen van ons goede service en efficiënte dienstverlening verwachten; snel, betrouwbaar, in de juiste maatvoering en op de persoonlijke situatie toegesneden. Onze services moeten in toenemende mate ook via de elektronische weg beschikbaar zijn. Over 4 jaar heeft Leeuwarden een Klantcontactcentrum opgebouwd, dat de toegangspoort vormt voor alle overheidsdienstverlening. Het streven is dat het KCC 80% van alle handelingen zelf kan verrichten. Voor de overige 20% heeft het KCC de taak van het geven van goede eerste informatie en zonodig een goede, snelle en overzichtelijke toeleiding naar het juiste vakloket of medeoverheid. Als belangrijke stap naar een volwaardig Klant Contact Centrum is over 2 jaar een callcentre operationeel. De telefonische bereikbaarheid wordt daarmee aanzienlijk verbeterd. Over 4 jaar heeft Leeuwarden het zogenoemde 3-1-1 (New York) model voor het telefonische kanaal ingevoerd 1 centraal servicenummer, zodat aangesloten kan worden aangesloten op het landelijke centrale servicenummer voor de overheid (14 netnummer reeks). Over 4 jaar heeft Leeuwarden het digitale kanaal zo ontwikkeld, dat optimaal gebruik gemaakt kan worden van (web) self-service. In het Klant Contact Centrum wordt sowieso optimaal gebruik gemaakt van nieuwe media en ICT, om de klant goed te kunnen bedienen. Over 4 jaar werkt Leeuwarden intensief samen met diverse ketenpartners. o Waar mogelijk is de burger of de ondernemer als schakel uit de keten gehaald, (bijv: het uittreksel dat rechtstreeks naar het CBR wordt gestuurd) o Waar mogelijk wordt gewerkt met gecertificeerde partners, zodat minder van te voren hoeft te worden getoetst, en doorlooptijden versneld worden. Over 2 jaar heeft Leeuwarden een kwaliteitshandvest voor haar dienstverlening ingevoerd. De normen die daarin zijn vastgelegd worden duidelijk gecommuniceerd naar klanten en het wordt heel normaal gevonden om daarover aan klanten verantwoording af te leggen. Wanneer normen niet gehaald worden, zal daar compensatie tegenover staan. Over 2 jaar geeft de gemeente de zogenoemde Omgevingsvergunning uit. De gemeente biedt dan ook de mogelijkheid om deze digitaal aan te vragen. Leeuwarden maakt over 4 jaar gebruik van alle (verplichte) overheidsbrede ICT voorzieningen, zoals DIGID, basisregistraties, het nieuwe GBA, etc. Deze doelen sluiten aan bij het programma Andere Overheid, de ambities zoals die verwoord zijn in het rapport van de Commissie Jorritsma en bij veranderende wetgeving. Om een flinke 'push' te geven aan het realiseren van een aantal ambities op het terrein van de dienstverlening is verdeeld over de komende vier jaar incidenteel 2 min euro beschikbaar. Dit beschouwen we als een goed startkapitaal. De komende vier jaar zal steeds opnieuw worden gekeken waar en op welke terreinen nog extra middelen nodig zijn om daadwerkelijk ajje ambities te verwezenlijken. Tenslotte Met het verlenen van diensten wordt ook uitvoering gegeven aan het beleid van de gemeente op het gebied van de ruimtelijke ontwikkeling, milieu, welzijn, etc. Het strategisch doel van dit programma is daarom dienstbaar aan 'hogere doelen' geformuleerd. De doelstellingen van dit programma zijn daarnaast breder dan hetgeen organisatorisch en financieel technisch onder dit programma is ondergebracht. Klanttevredenheid wordt over de gehele linie als effect beoogd en gemeten, terwijl de uitvoering van de dienstverlening nu ook in diverse sectoren gestalte krijgt. 100 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Dienstverlening (8) Effecten Nulme ting 2007 2008 2009 2010 Goede publieke dienstverlening A Een goede publieke dienstverlening met een positieve bijdrage aan het maatschappelijk verkeer en het uitvoeren van de gemeentelijke taken. Indicator: Klanttevredenheid (rapportcijfer algemeen) subindicatoren: klanttevredenheid burgers (rapportcijfer) ondernemerstevredenheid (rapportcijfer) bezoekerstevredenheid (rapportcijfer) 6,8 6,8 5,5 7.0 7,0 7,0 7,0 7,0 Kwaliteit productaanbod, klantgerichtheid, klantvriendelijkheid, betrouwbaarheid, belastinq B Verbetering van de kwaliteit van het productaanbod Indicatoren: Percentage klanten dat tevredenen is over service (bejegening, gemak/logica/aansluiting bij de vraag) (balie en telefoon) Percentage klanten dat vertrouwen heeft in nakomen afspraken (balie en telefoon) gemiddelde wachttijden voor producten (balie) Percentage klanten dat tevreden is over de wachttijden (balie) percentage klantcontacten op afspraak (t.o.v. het totaal aantal klantcontacten) percentage producten dat rechtstreeks wordt afgehandeld (in 1 klantcontact) percentage (deels) gegronde bezwaren tov het totaal aantal bezwaarschriften1 aantal klachten2 82% 71% 10 min 78% 17% 179 85% 95% <10min 80% 15% 75% <17% <124 Beschikbaarheid bereikbaarheid C Verbetering van de beschikbaarheid en bereikbaarheid van de publieke dienstverlening Indicatoren: BALIE Percentage klanten dat tevreden is over bereikbaarheid cq. toegankelijkheid Percentage klanten dat tevreden is over openingstijden TELEFOON Percentage van telefonische bereikbaarheid waarin aan de gemeentelijke norm wordt voldaan3 hoofdnummer WEBSITE voldoen aan "Drempels weg" eisen voor website totaal aantal producten dat via de website verkrijgbaar is (transacties) POST/E-MAIL percentage van aanvragen en verzoeken dat binnen de afgesproken of wettelijke termijnen zijn afgehandeld4 71% 71% 63% Ja 0 60% 80% 80% 95% ja 50 70% 1 Percentage 2006, via JVZ, exclusief bezwaren OZB, bouwvergunningen, milieuvergunningen, Burgerzaken, Sociale Zaken Belastingen 2 Cijfer 2003 3 De vermelde percentages geven aan in hoeverre het hoofdnummer, de publieksnummers en de individuele doorkiesnummers voldoen aan de gemeentelijke norm voor telefonische bereikbaarheid op basis van een meting in 2002. 4 Cijfer 2003, exclusief cijfers van Bouwen en Wonen (is 100% op 4 van de 550 bouwvergunningen na), Milieu, SoZa, Belastingen. De 60% heeft betrekking op diverse aanvragen en verzoeken buiten reguliere vergunningsprocedures om. 101

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 102