2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Dienstverlening (8) Effecten Nulme ting 2007 2008 2009 2010 Prijs 1 D Marktconformisering van de prijs van producten en diensten Indicatoren: Benchmarkscore (in vergelijking tot andere gemeenten) Klanttevredenheid over prijs/kwaliteit -verhouding (scores worden uitgedrukt als rapportcijfer) 7,5 7,5 Bekendheid E Grotere bekendheid van de publieke dienstverlening bij burgers en bedrijven Indicatoren: bekendheid kanalen (inwoners gemeente op leeuwarden.nl geweest) (bekend bij inwoners Gemeente Leeuwardenhoe klacht kan worden ingediend) 43% 38% 70% 70% Stand van zaken De cijfermatige onderbouwing van de effecten is gebaseerd op diverse onderzoeken en benchmarks. In 2006 zijn wederom het benchmarkonderzoek Publiekszaken en het klanttevredenheidsonderzoek door de NHL uitgevoerd. Uit het onderzoek door de NHL blijkt een lichte stijging van de algemene klanttevredenheid in relatie tot 2005. Met name de telefonische bereikbaarheid wordt beter beoordeeld. De maatregelen die de DR in februari 2006 heeft getroffen ter verbetering van de telefonische bereikbaarheid lijken dus hun vruchten af te werpen. Sinds 1 mei 2006 heeft de gemeente ook een nieuw servicenummer (058- 2338888), dat gebeld kan worden voor algemene vragen, het doen van meldingen, het maken van afspraken of het opvragen van formulieren. Dit is een belangrijke stap op weg naar een professioneel callcentre. Ter verbetering van de postafhandeling en bereikbaarheid per e-mail zijn maatregelen genomen die in de tweede helft van 2006 effect moeten krijgen. Eén van die maatregelen is een nieuwe richtlijn die bepaalt dat alleen het aemeente@leeuwarden.nl adres naar buiten gecommuniceerd mag worden. Burgers die een e-mail naar dit adres sturen ontvangen altijd een ontvangstbevestiging. In 2006 heeft het Service Meldpunt (SMP) zich in bescheiden mate verder ontwikkeld. Sinds begin 2006 is het ook mogelijk om via het servicenummer een afspraak te maken voor het aanvragen en ophalen van reisdocumenten en rijbewijzen. Het aantal klantcontacten op afspraak stijgt inmiddels. De verwachting is dat het percentage in de loop van 2006 nog verder zal stijgen omdat burgers straks ook een afspraak kunnen maken via het digitaal loket. Het reisdocument zelf wordt sinds 2006 ook afgegeven aan de balie van het SMP. Burgers hoeven hiervoor niet meer naar een andere balie. Kortom, steeds meer producten worden dus rechtstreeks (in 1 klantcontact) telefonisch of aan de balie afgehandeld. Voor de jaren 2008 tot en met 2010 zijn nog geen prognoses genoemd omdat het de bedoeling is deze na de zomer van 2006 in de commissie Bestuur Middelen vast te stellen. 102 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Dienstverlening (8) Wat doen we daarvoor? De belangrijkste prestaties om het programma te realiseren PRESTATIES Incidenteel 2007 2008 2009 2010 2011 Effect Product (gestart in 2005) Uitbreiding aantal webdiensten (uitbreiding met 7 webdiensten in 2007, waaronder de X X X X A, B, C, E omgevingsvergunning) Invoering Burger Service Nummer X A, B, C Vergroten van directe afhandeling van vragen, meldingen en verzoeken X X X X At/mE I Product (nieuw in 2006) Invoering Bedrijvennummer X A, B, C Invoering nieuw paspoort X At/mE Product (nieuw in 2007) Invoering callcentre X X A, B, C Maatregelen nemen ter verbetering van de dienstverlening aan ondernemers X X A, B, E Invoering kwaliteitshandvest X X A Invoering omgevingsvergunning (VROM) X X A, B, C Laag houden administratieve lasten (te meten door standaard kostenmodel) X X X X A, B PRESTATIES Structureel Effect Product I. Service Meldpunt (SMP): Het verstrekken van informatie, formulieren, geven van voorlichting en advies; Het verwijzen en doorverwijzen; Rechtstreekse afhandeling van aanvragen, verzoeken, meldingen en producten; Ondersteuning bij piek/dal belasting andere loketten; A, B, C II. Buraerzaken: Verstrekken documenten Uitbrengen adviezen t.b.v. derden Opmaken akten, latere vermeldingen burgerlijke stand en het geven van informatie hierover A, B, D III. Management frontoffice A IV. Proarammamanaaement dienstverlenina A V. Dienstverleninasmonitor (oerceotie onderzoek feiten onderzoek) A VI. Benchmark A VI. Eigenaarschap informatiesvstemen dienstverlenina A Stand van zaken Dit programma krijgt gestalte in een flink aantal projecten en activiteiten van diverse aard. Hier en daar treedt een lichte vertraging op in de uitvoering ten opzichte van de oorspronkelijke planning. Van een aantal projecten volgt hier kort de stand van zaken. Uitbreiding webdiensten Via onze gemeentelijke website kan iedere burger met een DigiD sinds maart 2005 een taxatieverslag opvragen met de onderbouwing van de WOZ-waarde. In 2006 is in navolging hiervan een webintake- en volgsysteem aangeschaft. Per 1 juli 2006 kunnen burgers via onze website een afspraak maken om een reisdocument of rijbewijs aan te vragen. In 2006 worden nog 6 andere webdiensten ingevoerd, waaronder het digitaal aanvragen van een uittreksel. Ook parkeervergunningen kunnen vanaf dit najaar digitaal aangevraagd worden. Voor het vervolg wordt nauwe samenwerking met andere gemeenten gezocht, om meer tempo te kunnen maken en kosten te delen. 240 burgers uit ons kersverse digitale kiantenpanel kregen de gelegenheid de gebruiksvriendelijkheid van ons nieuwe digitaal loket te testen. 103

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 103