2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Dienstverlening (8}
Voorbereiding Invoering Burger Service Nummer (BSN)
In 2005 is gestart met de voorbereiding van de invoering van het BSN. De nieuwe wetgeving rondom
het BSN is opnieuw uitgesteld tot het najaar 2006. Invoering wordt nu verwacht per 1 januari 2007.
Leeuwarden behoort bij de 16 gemeenten die waarschijnlijk gaan fungeren als frontoffice RNI (register
niet-ingeschrevenen). Dit wordt nu nog gedaan door de regionale belastingkantoren. Het wachten is
nog op intentieverklaring en vaststelling tegemoetkoming bureau BSN.
Vermindering regeldruk burgers ondernemers5
In 2006 is het project 'Decentrale regelgeving en vermindering regeldruk voor ondernemers'
uitgevoerd. Het deel 'decentrale regelgeving' heeft als doel de regelgeving van de gemeente
Leeuwarden op internet te plaatsen. De plaatsing op internet kreeg in juli 2006 zijn beslag. Bij het
andere deel van het project, 'vermindering regeldruk voor het bedrijfsleven', is samengewerkt met de
Kamer van Koophandel. Doel van dit deel van het project is het terugbrengen van de administratieve
lasten voor ondernemers. In de eerste helft van 2006 is de regelgeving in werkgroepverband
doorgenomen en getoetst. Verschillende voorstellen rondom de asbest/sloopmelding, kapvergunning,
ventvergunning, evenementenvergunning, het horecabeleid, reclamebeleid, inkoopbeleid en
handhaving worden momenteel nader uitgewerkt of uitgevoerd.
Voorbereiding invoering Bedrijven- en instellinqennummer/nieuw oaspoort/e-NIK.nieuw rijbewijs
Voor de invoering van het Bedrijven- en instellingennummer (BIN), het nieuwe paspoort met
biometrische kenmerken (sept. 2006), de e-NIK (okt. 2006) en het rijbewijs (okt. 2006) is, net als voor
de invoering van het Burger Service Nummer (BSN) de afhankelijkheid aanwezig van landelijke wet
en regelgeving. Voorzover dat mogelijk is, worden door de ambtelijke organisatie voorbereidingen
getroffen. Op dit moment lijkt alleen de wetgeving en daarmee de invoering van het BIN en het BSN
enige vertraging op te lopen. De overige producten kunnen volgens planning worden ingevoerd. Als
gevolg van het rijksbeleid moeten voor zowel het nieuwe paspoort als het nieuwe rijbewijs nieuwe
tarieven worden gehanteerd.
Koppeling van informatie van het bedriivenloket met overheid.nl
Er is een landelijk digitaal bedrijvenloket (via overheid.nl) gestart dat aan ondernemers informatie biedt
van alle overheden, de KvK en andere relevante partijen. De gemeente heeft in 2006 een koppeling
naar dit landelijk digitaal bedrijvenloket gerealiseerd.
Accent begrotingsjaar nieuw beleid
In 2007 is incidenteel 500.000 beschikbaar. In eerste instantie wordt het accent gelegd op de
volgende projecten of activiteiten:
Gefaseerde invoering van een callcentre
Verbetering dienstverlening aan ondernemers
Voorbereiding invoering kwaliteitshandvest
Uitbreiding digitaal loket met een aantal webdiensten
Invoering omgevingsvergunning
Gefaseerde invoering van een callcentre
In 2007 jaar zal een groot deel 350.000) van de beschikbaar gestelde middelen besteed worden
aan het project 'Invoering callcentre' (1 centraal servicenummer). In 2008 moet het callcentre
operationeel zijn. Dit is een belangrijke stap naar een gemeentelijk Klant Contact Centrum (KCC)6, dat
dé toegangspoort voor alle overheidsdienstverlening moet worden. Het streven is dat het callcentre
80% van alle handelingen rondom intake van producten zelf kan verrichten. Voor de overige 20%
heeft het callcentre de taak van het geven van goede (voortgangs)informatie en zonodig een goede,
snelle en overzichtelijke toeleiding naar het juiste vakloket of medeoverheid. Externe begeleiding bij
de opzet van het callcentre en het ontwikkelen van scripts is noodzakelijk, omdat deze specifieke
expertise niet in huis aanwezig is. In 2007 wordt aansluiting gezocht bij het landelijke traject tot
invoering van het 1400 nummer. Doel daarvan is dat iedere burger de overheid kan bereiken door te
kiezen voor 14 netnummer. In ons geval dus 14058.
5 Zie collegeprogramma
6, 78 Zie collegeprogramma
104
2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Dienstverlening (8)
Verbetering dienstverlening aan ondernemers
Van de 500.000 euro wordt in 2007 100.000 euro gebruikt om - wederom tijdelijk - de voortgang van
het servicepunt voor bedrijven7 te garanderen. De 1e en 2e lijns intake van vragen van ondernemers
wordt zoveel mogelijk georganiseerd conform de uitgangspunten van het gemeentelijke
dienstverleningsconcept. Het project vermindering regeldruk heeft een aantal waardevolle inzichten
opgeleverd die zullen worden vertaald in nieuwe werkwijzen. Bij de volgende begrotingsronde, voor
2008, wordt opnieuw bekeken hoe en met welke middelen het servicepunt bedrijven permanent zijn
verankering kan krijgen in de organisatie.
Voorbereiding invoering kwaliteitshandvest8
In 2007 wordt een kwaliteitshandvest voor onze dienstverlening ingevoerd. In samenwerking met
klanten worden op de terreinen waar individuele contacten zijn tussen gemeente en burger of bedrijf
(burgerzaken, belastingen, sociale zaken, bouw- en woningtoezicht, milieu, ruimtelijke ordening etc.)
extern gerichte servicenormen vastgelegd. In 2008 heeft Leeuwarden een kwaliteitshandvest voor
haar dienstverlening. In dat kwaliteitshandvest zal ook benoemd zijn welke compensatie er tegenover
staat wanneer een norm niet wordt gehaald.
Aandacht voor klantgericht denken, handelen en communiceren
De technologische- en dienstverleningsontwikkelingen stellen hoge, steeds veranderende, eisen aan
medewerkers. Zij moeten daarvoor wel toegerust zijn. Vanuit het programma dienstverlening zal
komend jaar in samenwerking met het trainingprogramma 'Vitaliteit" een traject worden gestart ter
bevordering van het klantgericht denken, handelen en communiceren, door de hele organisatie heen.
Uitbreiding digitaal loket met een aantal webdiensten
Met een klein deel van deze incidentele middelen en daarnaast anders in te zetten structurele O&l
middelen wordt verwacht in 2007 minimaal 7 producten te kunnen realiseren, waaronder in ieder geval
de omgevingsvergunning. Op basis van verschillende criteria (waaronder de wens van de burger, de
al dan niet wettelijke verplichting en het aantal aanvragen voor een product op jaarbasis) worden de te
realiseren webdiensten in het najaar van 2007 gekozen. De verwachting is dat samenwerking met
andere gemeenten op dit vlak ons tempo kan verhogen.
Invoering omgevingsvergunning
Eind 2006 zijn de implicaties van de wettelijk verplichte invoering van de omgevingsvergunning (per 1-
1-2008) bekend. Hierop vooruitlopend kan gemeld worden dat in 2007 de organisatie van de
dienstverlening en het klantcontact rondom die omgevingsvergunning veel aandacht zal vragen. Ook
hier wordt gezocht naar optimale synergie en zal 1e en 2e lijns intake waar mogelijk georganiseerd
worden conform de uitgangspunten van het dienstverleningsconcept. Een deel van de kosten die met
de invoering van de omgevingsvergunning gemoeid zijn, is via een apart voorstel nieuw beleid
ingediend.
105