2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Dienstverlening (8} Voorbereiding Invoering Burger Service Nummer (BSN) In 2005 is gestart met de voorbereiding van de invoering van het BSN. De nieuwe wetgeving rondom het BSN is opnieuw uitgesteld tot het najaar 2006. Invoering wordt nu verwacht per 1 januari 2007. Leeuwarden behoort bij de 16 gemeenten die waarschijnlijk gaan fungeren als frontoffice RNI (register niet-ingeschrevenen). Dit wordt nu nog gedaan door de regionale belastingkantoren. Het wachten is nog op intentieverklaring en vaststelling tegemoetkoming bureau BSN. Vermindering regeldruk burgers ondernemers5 In 2006 is het project 'Decentrale regelgeving en vermindering regeldruk voor ondernemers' uitgevoerd. Het deel 'decentrale regelgeving' heeft als doel de regelgeving van de gemeente Leeuwarden op internet te plaatsen. De plaatsing op internet kreeg in juli 2006 zijn beslag. Bij het andere deel van het project, 'vermindering regeldruk voor het bedrijfsleven', is samengewerkt met de Kamer van Koophandel. Doel van dit deel van het project is het terugbrengen van de administratieve lasten voor ondernemers. In de eerste helft van 2006 is de regelgeving in werkgroepverband doorgenomen en getoetst. Verschillende voorstellen rondom de asbest/sloopmelding, kapvergunning, ventvergunning, evenementenvergunning, het horecabeleid, reclamebeleid, inkoopbeleid en handhaving worden momenteel nader uitgewerkt of uitgevoerd. Voorbereiding invoering Bedrijven- en instellinqennummer/nieuw oaspoort/e-NIK.nieuw rijbewijs Voor de invoering van het Bedrijven- en instellingennummer (BIN), het nieuwe paspoort met biometrische kenmerken (sept. 2006), de e-NIK (okt. 2006) en het rijbewijs (okt. 2006) is, net als voor de invoering van het Burger Service Nummer (BSN) de afhankelijkheid aanwezig van landelijke wet en regelgeving. Voorzover dat mogelijk is, worden door de ambtelijke organisatie voorbereidingen getroffen. Op dit moment lijkt alleen de wetgeving en daarmee de invoering van het BIN en het BSN enige vertraging op te lopen. De overige producten kunnen volgens planning worden ingevoerd. Als gevolg van het rijksbeleid moeten voor zowel het nieuwe paspoort als het nieuwe rijbewijs nieuwe tarieven worden gehanteerd. Koppeling van informatie van het bedriivenloket met overheid.nl Er is een landelijk digitaal bedrijvenloket (via overheid.nl) gestart dat aan ondernemers informatie biedt van alle overheden, de KvK en andere relevante partijen. De gemeente heeft in 2006 een koppeling naar dit landelijk digitaal bedrijvenloket gerealiseerd. Accent begrotingsjaar nieuw beleid In 2007 is incidenteel 500.000 beschikbaar. In eerste instantie wordt het accent gelegd op de volgende projecten of activiteiten: Gefaseerde invoering van een callcentre Verbetering dienstverlening aan ondernemers Voorbereiding invoering kwaliteitshandvest Uitbreiding digitaal loket met een aantal webdiensten Invoering omgevingsvergunning Gefaseerde invoering van een callcentre In 2007 jaar zal een groot deel 350.000) van de beschikbaar gestelde middelen besteed worden aan het project 'Invoering callcentre' (1 centraal servicenummer). In 2008 moet het callcentre operationeel zijn. Dit is een belangrijke stap naar een gemeentelijk Klant Contact Centrum (KCC)6, dat dé toegangspoort voor alle overheidsdienstverlening moet worden. Het streven is dat het callcentre 80% van alle handelingen rondom intake van producten zelf kan verrichten. Voor de overige 20% heeft het callcentre de taak van het geven van goede (voortgangs)informatie en zonodig een goede, snelle en overzichtelijke toeleiding naar het juiste vakloket of medeoverheid. Externe begeleiding bij de opzet van het callcentre en het ontwikkelen van scripts is noodzakelijk, omdat deze specifieke expertise niet in huis aanwezig is. In 2007 wordt aansluiting gezocht bij het landelijke traject tot invoering van het 1400 nummer. Doel daarvan is dat iedere burger de overheid kan bereiken door te kiezen voor 14 netnummer. In ons geval dus 14058. 5 Zie collegeprogramma 6, 78 Zie collegeprogramma 104 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Dienstverlening (8) Verbetering dienstverlening aan ondernemers Van de 500.000 euro wordt in 2007 100.000 euro gebruikt om - wederom tijdelijk - de voortgang van het servicepunt voor bedrijven7 te garanderen. De 1e en 2e lijns intake van vragen van ondernemers wordt zoveel mogelijk georganiseerd conform de uitgangspunten van het gemeentelijke dienstverleningsconcept. Het project vermindering regeldruk heeft een aantal waardevolle inzichten opgeleverd die zullen worden vertaald in nieuwe werkwijzen. Bij de volgende begrotingsronde, voor 2008, wordt opnieuw bekeken hoe en met welke middelen het servicepunt bedrijven permanent zijn verankering kan krijgen in de organisatie. Voorbereiding invoering kwaliteitshandvest8 In 2007 wordt een kwaliteitshandvest voor onze dienstverlening ingevoerd. In samenwerking met klanten worden op de terreinen waar individuele contacten zijn tussen gemeente en burger of bedrijf (burgerzaken, belastingen, sociale zaken, bouw- en woningtoezicht, milieu, ruimtelijke ordening etc.) extern gerichte servicenormen vastgelegd. In 2008 heeft Leeuwarden een kwaliteitshandvest voor haar dienstverlening. In dat kwaliteitshandvest zal ook benoemd zijn welke compensatie er tegenover staat wanneer een norm niet wordt gehaald. Aandacht voor klantgericht denken, handelen en communiceren De technologische- en dienstverleningsontwikkelingen stellen hoge, steeds veranderende, eisen aan medewerkers. Zij moeten daarvoor wel toegerust zijn. Vanuit het programma dienstverlening zal komend jaar in samenwerking met het trainingprogramma 'Vitaliteit" een traject worden gestart ter bevordering van het klantgericht denken, handelen en communiceren, door de hele organisatie heen. Uitbreiding digitaal loket met een aantal webdiensten Met een klein deel van deze incidentele middelen en daarnaast anders in te zetten structurele O&l middelen wordt verwacht in 2007 minimaal 7 producten te kunnen realiseren, waaronder in ieder geval de omgevingsvergunning. Op basis van verschillende criteria (waaronder de wens van de burger, de al dan niet wettelijke verplichting en het aantal aanvragen voor een product op jaarbasis) worden de te realiseren webdiensten in het najaar van 2007 gekozen. De verwachting is dat samenwerking met andere gemeenten op dit vlak ons tempo kan verhogen. Invoering omgevingsvergunning Eind 2006 zijn de implicaties van de wettelijk verplichte invoering van de omgevingsvergunning (per 1- 1-2008) bekend. Hierop vooruitlopend kan gemeld worden dat in 2007 de organisatie van de dienstverlening en het klantcontact rondom die omgevingsvergunning veel aandacht zal vragen. Ook hier wordt gezocht naar optimale synergie en zal 1e en 2e lijns intake waar mogelijk georganiseerd worden conform de uitgangspunten van het dienstverleningsconcept. Een deel van de kosten die met de invoering van de omgevingsvergunning gemoeid zijn, is via een apart voorstel nieuw beleid ingediend. 105

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 104