Wat doen we daarvoor? 2007 2008 2009 2010 2011 a,b,c,e b b e a,b,e a,b,c,d, e,f,g b a, b, d, e c,d,g g a b b b a, b, c, d g c, f b c, f b, f h h h h d,e h h h c, d, e, f, g 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Politiek bestuur (9) Stand van zaken Monitoring In het najaar van 2006 wordt/is een aantal nulmetingen verricht, o.a. met behulp van Onderzoek&Statistiek en de landelijke organisatie De Lokale Rekenkamer B.V. Ook in 2007 wordt een aantal meetinstrumenten ontwikkeld zodat de meetpunten die in de indicatoren zijn verwoord beter gemeten kunnen worden. De realisatie van de effecten kan op deze wijze beter gevolgd worden. Naar verwachting zal de website van de gemeente Leeuwarden in de loop van 2007 beter gaan scoren op de Monitor overheid.nl, omdat dan een aantal producten digitaal aangeboden wordt. Volksvertegenwoordiging Bestuurlijke vernieuwing Om de kwaliteit van het lokale bestuur te verbeteren is er een werkgroep ingesteld, waarin zitting hebben Burgemeester Dales (voorzitter), een wethouder, een aantal raadsleden, griffie en de concernstaf van de gemeente Leeuwarden: de Werkgroep Verbetering Lokaal Bestuur. Onderwerpen die bij het verbeteren van het lokale bestuur aan de orde kunnen komen zijn onder andere: Kwaliteit van het debat Strategische agenda van het college en raad Verkleining van de kloof tussen bestuur en burgers Hieruit is onder ander de wens naar voren gekomen om gevisiteerd te worden door een commissie die een dwarsdoorsnede vormt van de bevolking. Deze commissie zal eind 2006 van start gaan. Binnen de ambtelijke organisatie is een opleidingstraject opgezet met het oog op de bestuurlijke vernieuwing. In dit kader is de cursus 'bestuurlijke vernieuwing' georganiseerd, gericht op verbetering van de kwaliteit van beleid en nota's binnen de Gemeente Leeuwarden. Daarnaast organiseert de griffie van de Gemeente Leeuwarden debattrainingen voor raadsleden. Op bestuurlijk niveau zijn de uitkomsten van de evaluatie van de 'Raad in actie' in uitvoering genomen. Er is onder andere ervoor gekozen om vaker een politieke markt te organiseren en de vice- voorzitter van de raad een prominentere rol te geven, anticiperend op de gekozen burgemeester. In het kader van de volksvertegenwoordiging is geëxperimenteerd met het houden van een referendum. De discussie over de evaluatie van het referendum zal in het najaar van 2006 plaatsvinden. In het betrekken van de bevolking bij de besluitvorming zijn belangrijke stappen gezet door het verder uitwerken van het gebiedsgericht werken. De raad heeft verder vorm en inhoud gegeven aan haar controlerende taak. Door de raad is onderzoek gedaan naar de besluitvorming over de verplaatsing van Blauw Wit, de hoogte van de grafrechten en de afvalstoffenheffing en naar de hoogte van de tarieven van de ozb. De door de raad in het leven geroepen rekenkamer is gestart met het doen van onderzoek naar legesheffing, het collegeprogramma, de uitvoering van de WVG en de informatievoorziening over grondbeleid. Tenslotte heeft de raad voor de komende drie jaren een nieuwe accountant geselecteerd. Bij de selectie stond o.a. centraal de rol van de accountant als adviseur van de raad. In 2006 is een inventarisatie uitgevoerd naar de vormen van burgerparticipatie zoals die in Leeuwarden uitgevoerd worden en welke verbeteringen hierin doorgevoerd kunnen worden. In september debatteert de raad hierover. Heldere hoofdrichtingen Het collegeprogramma Leeuwarden werkt! vaart verder op de koers van de stadsvisie en biedt een helder kader voor het beleid in de periode 2006-2010. Andere kaders voor dat beleid worden gevormd door het Stadsconvenant, dat in 2005 met de Provincie is gesloten, en het MOP waarin de afspraken met het rijk zijn opgenomen over het GSB. Deze afspraken, die lopen tot en met 2009, zijn bindend (niet halen is terugbetalen!). Uitvoering en uitwerking in overeenstemming met de hoofdrichtingen. De planning control cyclus kent een aantal instrumenten en start met het richtinggevend debat dat door de raad wordt gevoerd, in de kaderbrief worden de conclusies uit dit debat neergelegd; de kaderbrief vormt daarmee de basis voor de programmabegroting. In de jaarstukken wordt teruggeblikt - beleidsmatig en financieel - hoe en in welke mate de voorgenomen prestaties zijn verricht en de 110 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Politiek bestuur (9) effecten zijn gerealiseerd. De jaarstukken bieden vervolgens weer de input voor richtinggevend debat en Kaderbrief voor de volgende programmabegroting. Jaarlijks worden ook de projecten geprioriteerd op basis van de hoofdrichtingen van beleid. De uitvoering en uitwerking in overeenstemming met de hoofdrichtingen o.a. in beleidsnota's, wordt in de organisatie getoetst door of namens de gemeentesecretaris. Bundeling van krachten Leeuwarden heeft steun van andere overheden, maar ook van bedrijven en instellingen en vaak van de eigen burgers nodig om zijn beleid te kunnen uitvoeren. De provincie is een belangrijke partner, evenals het rijk, SNN, de Stadsregio en de Westergozone. Expeditie Leeuwarden helpt de gemeente om de stad goed op de kaart te zetten. Het streven van Leeuwarden is een 100.000+ gemeente te worden, deze beoogde toename van het aantal inwoners van de gemeente en de regio is van groot belang voor het functioneren van de stad in haar omgeving. Gezamenlijk optrekken met de buurgemeenten is daarbij van groot belang. De belangrijkste prestaties om het programma te realiseren PRESTATIES Incidenteel Effect Gemeenteraad Burgervisitatiepanel X College van burgemeester en wethouders Verbeteren/ herstructureren website X Verkiezingen en collegeonderhandelingen X PRESTATIES Structureel Effect Gemeenteraad Het consulteren van de burger en instellingen bij het maken en/of wijzigen van hoofdlijnen Het scholen en trainen van raadsleden Het houden van een periodieke meting naar de kwaliteit van het bestuur Het tijdig betrekken van de burger bij plan- en beleidsvoorbereiding door middel van doelgroepgerichte communicatie Het nemen van besluiten (raad) en de voorbereiding hiertoe (raadscommissie) Het aansturen van de accountant Het laten uitvoeren van rekenkameronderzoek Het afleggen van werkbezoeken Het optimaliseren van de communicatie tussen burger en raad Duidelijk en begrijpelijk communiceren naar de burger Het vergroten van bekendheid van de raad bij burgers Het ondersteunen van de raad College van burgemeester en wethouders Monitoren uitvoering collegeprogramma Het verbeteren en maken van de Programmabegroting en de Jaarstukken Het maken van een burgerjaarverslag Het verbeteren van programmatisch werken Het maken van de kaderbrief Coördinatie Grote Steden Beleid Coördinatie Stadsconvenant Deelname, ondersteuning bestuurders Regiovisie, BOSL, Westergozone Interne coördinatie Expeditie Leeuwarden Activiteiten in het kader van Bestuurlijke vernieuwing. De implementatie en borging van de inhoud en onderliggende filosofie van de stadsvisie en andere relevante ontwikkelingskaders Aangaan van samenwerking met een stad binnen Europa, mede om in aanmerking te komen voor meer subsidiemogelijkheden Zorgdragen voor samenhang tussen de verschillende samenwerkingsvormen Het ondersteunen van het college lil

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 107