(I M 14 14 Effecten Wat doen we daarvoor? 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Veiligheid, openbare orde en handhaving (10) Nulme ting 2007 2008 2009 2010 F Lagere criminaliteit en uitval. Vermindering criminaliteit en uitval (MOP)=prestatie Indicator: Het totale aantal minderjarige autochtone en allochtone verdachten neemt af. (betreft first-offenders, lichte criminelen en harde kern jongeren 202 <202 <202 <202 <202 Het totale aantal autochtone en allochtone verdachten van 18 tot 24 jaar neemt af. 492 recht bank zaken <492 <492 <492 <492 Brandweer G Beperkte schade bij brand en een grotere overlevingskans bij (water)ongevallen. Indicator: Het voldoen aan de norm met betrekking tot de genormeerde opkomsttijden.9 100% 100% 100 100 100% H Grotere veiligheid in inrichtingen (inrichtingen waar 50 personen aanwezig kunnen zijn, waar 10 personen nachtverblijf wordt verschaft en instellingen met bewoners met verminderde zelfredzaamheid) Indicatoren: Het percentage gebruiksvergunningen dat wordt afgegeven afgezet tegen het totaal aantal af te geven vergunningen genoemd in het preventie-activiteitenplan 2004-2007; Het percentage inrichtingen waarbji voldaan wordt aan de controlefrequentie, zoals beschreven in handleiding prevap, uitgegeven door het Ministerie van BZK 58,4 100 100 100 100 100 100% 100 100 100 1 Het kunnen treffen van doeltreffende maatregelen indien zich een ramp of zwaar ongeval voordoet. Indicatoren: Percentage deelprocessen rampenplan dat geactualiseerd is. Het beschikbaar hebben van rampbestrijdingsplannen voor risicovolle ondernemingen. 50 1 100% 2 100 2 100 2 100 2 J Bewustzijn van brandveiligheid en de veiligheid bij andere gevaarlijke situaties Indicatoren: geven van voorlichting over brandveiligheid: aantal scholen (per school 1 groep) aantal maatschappelijke groeperingen 30 15 30 15 30 15 30 15 30 15 advisering bouwaanvragen op brandveiligheid overeenkomstig vraag bouwen en wonen binnen gestelde termijnen 100 100 100 100 100 118 Het in 80 voldoen aan de genormeerde opkomsttijden betreft een landelijk vastgestelde norm. 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Veiligheid, openbare orde en handhaving (10) Stand van zaken Veiligheid en openbare orde De effecten van het veiligheidsbeleid kunnen slechts worden aangegeven t/m 2009, omdat t/m 2009 extra financiering voor de gemeentelijke veiligheidsactiviteiten gegarandeerd is vanuit de GSB/MOP gelden van het rijk. Deze middelen stellen ons in staat onze veiligheidsprogramma's uit te voeren met een optimaal bereik. Als deze middelen wegvallen, zullen we ons moeten bezinnen op de aanpak van Integrale Veiligheid, waarbij de keuze aan de gemeenteraad is of extra gemeentelijke middelen beschikbaar worden gesteld om de ontwikkelde aanpak te kunnen continueren. Het benodigde budget (voor de uit te voeren activiteiten op niveau 2007) bedraagt ca. 0,1 min op jaarbasis t/m 2009. Het effect van 2009 wordt ook voor 2010 als uitgangspunt genomen. Dit in afwachting van de in 2008 en 2009 met het Rijk te voeren discussie over voortzetting van het GSB-beleid inclusief de benodigde middelen en natuurlijk de op dat moment geldende beleidsprioriteiten. Tevens kan dan worden nagegaan in hoeverre bij realisatie van de effecten in 2009 er niet met een lager bedrag per jaar gewerkt kan worden. De effecten staan aangegeven in gemiddelde percentages. De veiligheidsmonitor en het daarbij behorende cijfermateriaal biedt op buurt-, dorps- en wijkniveau inzicht in de concrete objectieve en subjectieve veiligheid. Brandweer Het zorg dragen voor veiligheid en het bestrijden van incidenten De brandweer Leeuwarden rijdt tweezijdig aan naar risicovolle objecten en branden in gebouwen (vanaf de hoofdpost aan de Aldlansdyk en vanaf Post Noord in Bilgaard). Door tweezijdig aan te rijden kan bij grote verkeersdrukte de kans worden vergroot dat een blusvoertuig binnen de gestelde tijden in het zorgnormensysteem ter plaatse is terwijl de brandweer in risicovolle gebieden aanwezig is binnen de gestelde tijd met voldoende potentieel. Permanent zijn twee tankautospuiten en een redvoertuig bemand om snel te kunnen optreden bij incidenten. Het zorg dragen voor veiligheid door het voorkomen van incidenten De brandweer Leeuwarden beoordeelt bouwaanvragen op de gestelde brandveiligheidseisen. Afhankelijk van het aantal personen dat van een inrichting gebruik maakt dan wel de zelfredzaamheid van personen die van een inrichting gebruik maken, dient een inrichting te beschikken over een gebruiksvergunning. In het preventie activiteitenplan is een planning gemaakt om in 2007, aan alle inrichtingen die daartoe verplicht zijn, over een gebruiksvergunning af te hebben gegeven. De afgifte van gebruiksvergunningen verloopt overeenkomstig de planning. De afgegeven gebruiksvergunningen worden door de Brandweer Leeuwarden periodiek gecontroleerd. De belangrijkste prestaties om het programma te realiseren. PRESTATIES Incidenteel 2007 2008 2009 2010 2011 Effect I Veiligheid en openbare orde Cameratoezicht X X A,C,D,E I Brandweer Vierjaarlijks actualiseren rampenplan X PRESTATIES Structureel Effect I Veiligheid en openbare orde Alle minderjarige veelplegers (100%) komen in traject. (MOP) Jaarlijks worden 35 meerderjarige veelplegers in de stelselmatige daderaanpak opgenomen. (MOP) Jaarlijks wordt aan 35 meerderjarige veelplegers een resocialisatietraject aangeboden. (MOP) Realisatie van een sluitende opvang en hulpverlening, gericht op overlastgevende personen (MOP). A Jaarlijks wordt aan 30 Vav-veelplegers een resocialisatietraject aangeboden. Dat betreft 45 van het totale aantal overlastgevende en ordeverstorende veelplegers. (MOP) A Jaarlijks worden alle jeugdgroepen in kaart gebracht en wordt op elke groep een plan van aanpak ontwikkeld en uitgevoerd. Er zijn thans 12 jeugdgroepen, waarvan 2 criminele, 5 overlastgevende en 5 hinderlijke. (MOP) C 119

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 111