(I
M
14
14
Effecten
Wat doen we daarvoor?
2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Veiligheid, openbare orde en handhaving (10)
Nulme
ting
2007
2008
2009
2010
F
Lagere criminaliteit en uitval.
Vermindering criminaliteit en uitval (MOP)=prestatie
Indicator:
Het totale aantal minderjarige autochtone en allochtone
verdachten neemt af. (betreft first-offenders, lichte
criminelen en harde kern jongeren
202
<202
<202
<202
<202
Het totale aantal autochtone en allochtone verdachten van
18 tot 24 jaar neemt af.
492
recht
bank
zaken
<492
<492
<492
<492
Brandweer
G
Beperkte schade bij brand en een grotere overlevingskans bij
(water)ongevallen.
Indicator:
Het voldoen aan de norm met betrekking tot de
genormeerde opkomsttijden.9
100%
100%
100
100
100%
H
Grotere veiligheid in inrichtingen
(inrichtingen waar 50 personen aanwezig kunnen zijn, waar
10 personen nachtverblijf wordt verschaft en instellingen met
bewoners met verminderde zelfredzaamheid)
Indicatoren:
Het percentage gebruiksvergunningen dat wordt afgegeven
afgezet tegen het totaal aantal af te geven vergunningen
genoemd in het preventie-activiteitenplan 2004-2007;
Het percentage inrichtingen waarbji voldaan wordt aan de
controlefrequentie, zoals beschreven in handleiding prevap,
uitgegeven door het Ministerie van BZK
58,4
100
100
100
100
100
100%
100
100
100
1
Het kunnen treffen van doeltreffende maatregelen indien zich
een ramp of zwaar ongeval voordoet.
Indicatoren:
Percentage deelprocessen rampenplan dat
geactualiseerd is.
Het beschikbaar hebben van rampbestrijdingsplannen
voor risicovolle ondernemingen.
50
1
100%
2
100
2
100
2
100
2
J
Bewustzijn van brandveiligheid en de veiligheid bij andere
gevaarlijke situaties
Indicatoren:
geven van voorlichting over brandveiligheid:
aantal scholen (per school 1 groep)
aantal maatschappelijke groeperingen
30
15
30
15
30
15
30
15
30
15
advisering bouwaanvragen op brandveiligheid
overeenkomstig vraag bouwen en wonen binnen gestelde
termijnen
100
100
100
100
100
118
Het in 80 voldoen aan de genormeerde opkomsttijden betreft een landelijk vastgestelde norm.
2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Veiligheid, openbare orde en handhaving (10)
Stand van zaken
Veiligheid en openbare orde
De effecten van het veiligheidsbeleid kunnen slechts worden aangegeven t/m 2009, omdat t/m 2009
extra financiering voor de gemeentelijke veiligheidsactiviteiten gegarandeerd is vanuit de GSB/MOP
gelden van het rijk. Deze middelen stellen ons in staat onze veiligheidsprogramma's uit te voeren met
een optimaal bereik. Als deze middelen wegvallen, zullen we ons moeten bezinnen op de aanpak van
Integrale Veiligheid, waarbij de keuze aan de gemeenteraad is of extra gemeentelijke middelen
beschikbaar worden gesteld om de ontwikkelde aanpak te kunnen continueren. Het benodigde budget
(voor de uit te voeren activiteiten op niveau 2007) bedraagt ca. 0,1 min op jaarbasis t/m 2009. Het
effect van 2009 wordt ook voor 2010 als uitgangspunt genomen. Dit in afwachting van de in 2008 en
2009 met het Rijk te voeren discussie over voortzetting van het GSB-beleid inclusief de benodigde
middelen en natuurlijk de op dat moment geldende beleidsprioriteiten. Tevens kan dan worden
nagegaan in hoeverre bij realisatie van de effecten in 2009 er niet met een lager bedrag per jaar
gewerkt kan worden. De effecten staan aangegeven in gemiddelde percentages. De
veiligheidsmonitor en het daarbij behorende cijfermateriaal biedt op buurt-, dorps- en wijkniveau
inzicht in de concrete objectieve en subjectieve veiligheid.
Brandweer
Het zorg dragen voor veiligheid en het bestrijden van incidenten
De brandweer Leeuwarden rijdt tweezijdig aan naar risicovolle objecten en branden in gebouwen
(vanaf de hoofdpost aan de Aldlansdyk en vanaf Post Noord in Bilgaard). Door tweezijdig aan te rijden
kan bij grote verkeersdrukte de kans worden vergroot dat een blusvoertuig binnen de gestelde tijden
in het zorgnormensysteem ter plaatse is terwijl de brandweer in risicovolle gebieden aanwezig is
binnen de gestelde tijd met voldoende potentieel. Permanent zijn twee tankautospuiten en een
redvoertuig bemand om snel te kunnen optreden bij incidenten.
Het zorg dragen voor veiligheid door het voorkomen van incidenten
De brandweer Leeuwarden beoordeelt bouwaanvragen op de gestelde brandveiligheidseisen.
Afhankelijk van het aantal personen dat van een inrichting gebruik maakt dan wel de zelfredzaamheid
van personen die van een inrichting gebruik maken, dient een inrichting te beschikken over een
gebruiksvergunning. In het preventie activiteitenplan is een planning gemaakt om in 2007, aan alle
inrichtingen die daartoe verplicht zijn, over een gebruiksvergunning af te hebben gegeven. De afgifte
van gebruiksvergunningen verloopt overeenkomstig de planning. De afgegeven gebruiksvergunningen
worden door de Brandweer Leeuwarden periodiek gecontroleerd.
De belangrijkste prestaties om het programma te realiseren.
PRESTATIES Incidenteel
2007
2008
2009
2010
2011
Effect
I Veiligheid en openbare orde
Cameratoezicht
X
X
A,C,D,E
I Brandweer
Vierjaarlijks actualiseren rampenplan
X
PRESTATIES Structureel
Effect
I Veiligheid en openbare orde
Alle minderjarige veelplegers (100%) komen in traject. (MOP)
Jaarlijks worden 35 meerderjarige veelplegers in de stelselmatige daderaanpak opgenomen.
(MOP)
Jaarlijks wordt aan 35 meerderjarige veelplegers een resocialisatietraject aangeboden. (MOP)
Realisatie van een sluitende opvang en hulpverlening, gericht op overlastgevende
personen (MOP).
A
Jaarlijks wordt aan 30 Vav-veelplegers een resocialisatietraject aangeboden. Dat betreft 45 van
het totale aantal overlastgevende en ordeverstorende veelplegers. (MOP)
A
Jaarlijks worden alle jeugdgroepen in kaart gebracht en wordt op elke groep een plan van aanpak
ontwikkeld en uitgevoerd. Er zijn thans 12 jeugdgroepen, waarvan 2 criminele, 5 overlastgevende
en 5 hinderlijke. (MOP)
C
119