2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan; Programma Veiligheid, openbare orde en handhaving (10) PRESTATIES Structureel Effect Er wordt een pva gemaakt voor de wijken met de code rood. Als gevolg van de maatregelen krijgen de wijken die nu de code rood hebben, de code geel. De wijken met code geel houden minimaal de code qeel.(MOP) D Surveillance door Stadstoezicht in Binnenstad, Stationsgebied, Woonwijken en Buitengebieden A,C,D,E Toezicht door Stadswachten in de Prinsentuin A,C,D,E Surveillance gebruikersruimte Zuidergrachtswal A,C,D,E Toezicht door Stadswachten bij evenementen in de binnenstad verkeer regelen A,C,D,E Horecatoezicht (stadswachten) A,C,D,E Uitvoering gemeentelijke taak inzake 'Gevonden Voorwerpen' (stadswachten) A,C,D,E Jaarlijks worden 15 Antilliaanse jongeren in intensief traject opgenomen (MOP) E Realisatie van een sluitende aanpak voor risicojongeren, waarbij jaarlijks in diverse trajecten 80 jongeren individueel worden begeleid naar wonen, scholing en werk, ter voorkoming van uitval en daardoor kans op verval in criminaliteit. (MOP) Aantal (10) stadionverboden (SV) en begeleidingstrajecten risicosupporters met SV Het opstellen van een contract tussen de strafketen partners en de lokale partners t.b.v. intensieve samenwerking. (MOP) F Brandweer In alle gevallen (100%) tweezijdig aanrijden naar incidenten overeenkomstig de in de uitrukprocedure tweezijdig aanrijden benoemde situaties. G Het actualiseren van het gemeentelijke rampenplan. Het actualiseren van de rampbestrijdingsplannen. I Geven van voorlichting over brandveiligheid op 30 scholen en aan 15 groepen. De advisering van alle (100%) bouwaanvragen op de gestelde brandveiligheidseisen. Uitvoering structurele adviesfunctie ruimtelijke ontwikkelingen. J Stand van zaken Veiligheid en openbare orde In 2006 is gestart met de proef cameratoezicht. Ook is medio 2006 gestart met de ontwikkeling van de nazorg aan de ex-gedetineerden. Dit is een pilotproject dat is opgezet in het kader van de WMO en waarbij de diensten Welzijn en Algemene Zaken nauw samenwerken. De eerste 4 maandsrapportage van politie team Leeuwarden laat een verdere afname zien van de criminaliteit. Een dalende trend die zich al enige maanden geleden heeft ingezet. Het complex aan maatregelen die op de diverse deelgebieden van Integraal Veiligheidsbeleid is genomen zal zeker hiertoe hebben bijgedragen. In het najaar van 2006 wordt een tussenevaluatie geschreven over het bereik en effect van de deelactieprogramma's. Aan de hand van de evaluatie besluit het college van B&W over de continuering c.q. aanpassing van de huidige actieprogramma's voor de jaren 2007 en 2008. Tevens wordt deze informatie gebruikt voor de tussentijdse evaluatie van het GSB/MOP. Stadswachten Het takenpakket van de stadswachten bestaat uit structurele en incidentele taken. surveillance in binnenstad, woonwijken en buitengebieden (m.n. Groene Ster) gevonden voorwerpen; toezicht bij evenementen/verkeer regelen; uitvoering camera- en horecatoezicht openbaar vervoer. Surveillance Door de Stadswachten wordt wijkgericht gesurveilleerd10. In het gemeentelijke Veiligheidsplan 2005- 2009 is aangegeven dat in de zogenaamde code rood wijken extra toezicht nodig is. De gemeente wil daartoe in ieder geval in die wijken stadswachten inzetten. De "surveillance buitengebieden" vindt plaats in de Groene Ster. In dit dagrecreatieterrein is weinig sociale controle permanent aanwezig, vandaar dat hier extra toezicht is gekomen. Verder heeft de Raad extra middelen beschikbaar gesteld voor toezicht in de Prinsentuin gedurende de zomermaanden. Gevonden voorwerpen "Gevonden voorwerpen" is een gemeentelijke taak, waarbij - op grond van het Burgerlijk Wetboek - de Burgemeester het verantwoordelijke bestuursorgaan is. Sinds april 2003 is de uitvoering van deze 10 Zie collegeprogramma 120 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Veiligheid, openbare orde en handhaving (10) taak ondergebracht bij de stadswachten. Bij deze taak gaat het om het aantal ingebrachte voorwerpen en om het deel daarvan dat teruggebracht werd bij de rechtmatige eigenaar. In onderstaande tabel is te zien om welke aantallen het ging in 2004 en 2005. Daar is onder meer uit af te leiden dat het percentage goederen dat terugkomt bij de eigenaar in 2005 (39 tien procent hoger lag dan in 2004 (29 Het aantal ingebrachte Gevonden Voorwerpen lag in 2005 tijdelijk iets lager dan in 2004 als gevolg van de locatiewijziging van de huisvesting Stadswachten. Overigens wordt, op basis van de gegevens over de eerste vier maanden van 2006, in 2006 een hoger aantal voorwerpen verwacht dan in voorgaande jaren. 2004 2005 Ingebrachte 1589 1504 voorwerpen, w.o. fietsen: 232 Waarvan 462 589 teruggebracht bij eigenaar, w.o. fietsen: 44 Toezicht evenementen/ verkeer Sinds eind 2005 neemt bij de politie de behoefte aan inzet van stadswachten weer toe, met name bij het toezicht op evenementen/regelen van verkeer. Dit is het gevolg van de ontwikkeling bij de politie, die zich meer en meer louter op de kerntaken richt. Dit uit zich in het steeds vaker "meenemen" van de stadswachten in de draaiboeken van de politie. Bij grote evenementen stuurt de politie de betreffende stadswachten aan, in combinatie met een coördinator bij Stadstoezicht. Inzet stadswachten bij cameratoezicht Speciaal opgeleide stadswachten bekijken de live-beelden van het cameratoezicht tijdens uitgaansavonden. Indien dreigende situaties worden waargenomen wordt - via de politie - direct actie ondernomen. Daarnaast wordt er door de stadswachten tijdens uitgaansavonden gesurveilleerd in de binnenstad. Stationsgebied In verband met het terugtrekken van de spoorpolitie in de treinen houden de Stadswachten extra toezicht in het Stationsgebied. Evaluatie Conform het collegeprogramma zal in het najaar van 2006 de nieuwe organisatie Stadswachten worden geëvalueerd. Cameratoezicht Voor de duidelijkheid wordt hier benadrukt dat er geen structurele middelen zijn gereserveerd voor het cameratoezicht in Leeuwarden. Dit omdat de Raad ervoor heeft gekozen eerst een experiment met cameratoezicht te houden. De proef die duurt tot maart 2007 wordt objectief en onafhankelijk geëvalueerd. Pas na afloop van de proefperiode besluit de Raad tot een eventuele continuering of uitbreiding van het cameratoezicht. Daarom wordt nu ook niet voorgesteld om daarvoor reeds middelen vrij te spelen. Bovenstaande betekent wel dat, indien de Raad na de evaluatie besluit tot continuering (al dan niet met uitbreiding) van het cameratoezicht, er op dat moment middelen moeten worden vrijgemaakt om dit mogelijk te maken. Brandweer Structurele adviesfunctie ruimtelijke ontwikkelingen Met betrekking tot de structurele adviesfunctie ruimtelijke ontwikkelingen zijn werkafspraken gemaakt met de sector bouwen, wonen en milieu, team bedrijfsmilieuzaken. Brandweer Fryslan heeft een adviserende functie bij bestemmingsplannen. Brandweer Fryslan overlegt daarbij met brandweer Leeuwarden over brandweerspecifieke zaken. 121

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 112