2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan; Programma Veiligheid, openbare orde en handhaving (10)
PRESTATIES Structureel
Effect
Er wordt een pva gemaakt voor de wijken met de code rood. Als gevolg van de maatregelen
krijgen de wijken die nu de code rood hebben, de code geel. De wijken met code geel houden
minimaal de code qeel.(MOP)
D
Surveillance door Stadstoezicht in Binnenstad, Stationsgebied, Woonwijken en Buitengebieden
A,C,D,E
Toezicht door Stadswachten in de Prinsentuin
A,C,D,E
Surveillance gebruikersruimte Zuidergrachtswal
A,C,D,E
Toezicht door Stadswachten bij evenementen in de binnenstad verkeer regelen
A,C,D,E
Horecatoezicht (stadswachten)
A,C,D,E
Uitvoering gemeentelijke taak inzake 'Gevonden Voorwerpen' (stadswachten)
A,C,D,E
Jaarlijks worden 15 Antilliaanse jongeren in intensief traject opgenomen (MOP)
E
Realisatie van een sluitende aanpak voor risicojongeren, waarbij jaarlijks in diverse trajecten
80 jongeren individueel worden begeleid naar wonen, scholing en werk, ter voorkoming van
uitval en daardoor kans op verval in criminaliteit. (MOP)
Aantal (10) stadionverboden (SV) en begeleidingstrajecten risicosupporters met SV
Het opstellen van een contract tussen de strafketen partners en de lokale partners t.b.v.
intensieve samenwerking. (MOP)
F
Brandweer
In alle gevallen (100%) tweezijdig aanrijden naar incidenten overeenkomstig de in de
uitrukprocedure tweezijdig aanrijden benoemde situaties.
G
Het actualiseren van het gemeentelijke rampenplan.
Het actualiseren van de rampbestrijdingsplannen.
I
Geven van voorlichting over brandveiligheid op 30 scholen en aan 15 groepen.
De advisering van alle (100%) bouwaanvragen op de gestelde brandveiligheidseisen.
Uitvoering structurele adviesfunctie ruimtelijke ontwikkelingen.
J
Stand van zaken
Veiligheid en openbare orde
In 2006 is gestart met de proef cameratoezicht. Ook is medio 2006 gestart met de ontwikkeling van de
nazorg aan de ex-gedetineerden. Dit is een pilotproject dat is opgezet in het kader van de WMO en
waarbij de diensten Welzijn en Algemene Zaken nauw samenwerken. De eerste 4 maandsrapportage
van politie team Leeuwarden laat een verdere afname zien van de criminaliteit. Een dalende trend die
zich al enige maanden geleden heeft ingezet. Het complex aan maatregelen die op de diverse
deelgebieden van Integraal Veiligheidsbeleid is genomen zal zeker hiertoe hebben bijgedragen.
In het najaar van 2006 wordt een tussenevaluatie geschreven over het bereik en effect van de
deelactieprogramma's. Aan de hand van de evaluatie besluit het college van B&W over de
continuering c.q. aanpassing van de huidige actieprogramma's voor de jaren 2007 en 2008.
Tevens wordt deze informatie gebruikt voor de tussentijdse evaluatie van het GSB/MOP.
Stadswachten
Het takenpakket van de stadswachten bestaat uit structurele en incidentele taken.
surveillance in binnenstad, woonwijken en buitengebieden (m.n. Groene Ster)
gevonden voorwerpen;
toezicht bij evenementen/verkeer regelen;
uitvoering camera- en horecatoezicht
openbaar vervoer.
Surveillance
Door de Stadswachten wordt wijkgericht gesurveilleerd10. In het gemeentelijke Veiligheidsplan 2005-
2009 is aangegeven dat in de zogenaamde code rood wijken extra toezicht nodig is. De gemeente wil
daartoe in ieder geval in die wijken stadswachten inzetten. De "surveillance buitengebieden" vindt
plaats in de Groene Ster. In dit dagrecreatieterrein is weinig sociale controle permanent aanwezig,
vandaar dat hier extra toezicht is gekomen. Verder heeft de Raad extra middelen beschikbaar gesteld
voor toezicht in de Prinsentuin gedurende de zomermaanden.
Gevonden voorwerpen
"Gevonden voorwerpen" is een gemeentelijke taak, waarbij - op grond van het Burgerlijk Wetboek - de
Burgemeester het verantwoordelijke bestuursorgaan is. Sinds april 2003 is de uitvoering van deze
10 Zie collegeprogramma
120
2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Veiligheid, openbare orde en handhaving (10)
taak ondergebracht bij de stadswachten. Bij deze taak gaat het om het aantal ingebrachte voorwerpen
en om het deel daarvan dat teruggebracht werd bij de rechtmatige eigenaar. In onderstaande tabel is
te zien om welke aantallen het ging in 2004 en 2005. Daar is onder meer uit af te leiden dat het
percentage goederen dat terugkomt bij de eigenaar in 2005 (39 tien procent hoger lag dan in 2004
(29 Het aantal ingebrachte Gevonden Voorwerpen lag in 2005 tijdelijk iets lager dan in 2004 als
gevolg van de locatiewijziging van de huisvesting Stadswachten. Overigens wordt, op basis van de
gegevens over de eerste vier maanden van 2006, in 2006 een hoger aantal voorwerpen verwacht dan
in voorgaande jaren.
2004
2005
Ingebrachte
1589
1504
voorwerpen,
w.o. fietsen:
232
Waarvan
462
589
teruggebracht
bij eigenaar,
w.o. fietsen:
44
Toezicht evenementen/ verkeer
Sinds eind 2005 neemt bij de politie de behoefte aan inzet van stadswachten weer toe,
met name bij het toezicht op evenementen/regelen van verkeer. Dit is het gevolg van de ontwikkeling
bij de politie, die zich meer en meer louter op de kerntaken richt. Dit uit zich in het steeds vaker
"meenemen" van de stadswachten in de draaiboeken van de politie. Bij grote evenementen stuurt de
politie de betreffende stadswachten aan, in combinatie met een coördinator bij Stadstoezicht.
Inzet stadswachten bij cameratoezicht
Speciaal opgeleide stadswachten bekijken de live-beelden van het cameratoezicht tijdens
uitgaansavonden. Indien dreigende situaties worden waargenomen wordt - via de politie - direct actie
ondernomen. Daarnaast wordt er door de stadswachten tijdens uitgaansavonden gesurveilleerd in de
binnenstad.
Stationsgebied
In verband met het terugtrekken van de spoorpolitie in de treinen houden de Stadswachten extra
toezicht in het Stationsgebied.
Evaluatie
Conform het collegeprogramma zal in het najaar van 2006 de nieuwe organisatie Stadswachten
worden geëvalueerd.
Cameratoezicht
Voor de duidelijkheid wordt hier benadrukt dat er geen structurele middelen zijn gereserveerd voor het
cameratoezicht in Leeuwarden. Dit omdat de Raad ervoor heeft gekozen eerst een experiment met
cameratoezicht te houden. De proef die duurt tot maart 2007 wordt objectief en onafhankelijk
geëvalueerd. Pas na afloop van de proefperiode besluit de Raad tot een eventuele continuering of
uitbreiding van het cameratoezicht. Daarom wordt nu ook niet voorgesteld om daarvoor reeds
middelen vrij te spelen.
Bovenstaande betekent wel dat, indien de Raad na de evaluatie besluit tot continuering (al dan niet
met uitbreiding) van het cameratoezicht, er op dat moment middelen moeten worden vrijgemaakt om
dit mogelijk te maken.
Brandweer
Structurele adviesfunctie ruimtelijke ontwikkelingen
Met betrekking tot de structurele adviesfunctie ruimtelijke ontwikkelingen zijn werkafspraken gemaakt
met de sector bouwen, wonen en milieu, team bedrijfsmilieuzaken. Brandweer Fryslan heeft een
adviserende functie bij bestemmingsplannen. Brandweer Fryslan overlegt daarbij met brandweer
Leeuwarden over brandweerspecifieke zaken.
121