2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Ruimtelijke ordening, wijken en dorpen (12) Actualisatieslag 2 Van het totaal aantal plannen van 5 zijn thans 2 afgerond. De 3 resterende plannen Binnenstad, Huizum-Oost en Wielenpolle zijn in bewerking, maar zijn deels door capaciteitsproblemen en deels door lopende planontwikkeiingen vertraagd. Wijken en dorpen Op dit moment (halverwege 2006) zijn veel instrumenten geheel of gedeeltelijk ontwikkeld en in werking gezet. Er zijn wijkprogramma's, er liggen wijkkaarten en er is een begin gemaakt met een wensenadministratie voor wensen van panels en van individuele burgers. Het instrument Schoon, Heel en Veilig wordt gebruikt door panels, de panelbudgetten zijn op orde, panels kunnen de beschikking krijgen over een eigen, gebruiksvriendelijke website en er zijn stappen gezet om de panels te (laten) ondersteunen bij de uitvoering van hun werk en bij de profilering van het panel in de eigen wijk/dorp. Verder ligt er van een negental panels een visie op de eigen wijk bij de gemeente, en is meer dan de helft van de resterende panels daar actief mee bezig. Het jaar 2006 is een consolidatiejaar, waarin de in 2005 ontwikkelde instrumenten verankerd worden in de werkwijze van de panels en in de gemeentelijke organisatie. Tegelijkertijd wordt een belangrijke stap gezet richting strategisch hoofddoel: er wordt een praktische structuur opgezet om de visie van de panels af te zetten tegen het gemeentelijke beleid om vervolgens het pakket aan gemeentelijke activiteiten per wijk/dorp zo in te richten dat maximaal rekening gehouden wordt met wensen en ideeën van de bewoners. Accent begrotingsjaar Ruimtelijke ordening Binnenstad fase 2 Invulling geven aan integrale gebiedsontwikkeling (pilots Potmarge en Dokkumer Ee) Actualiteit bestemmingsplannen op orde Structuurvisie Leeuwarden West Wijken en dorpen Versterken inhoud en functie van wijk- en dorpsprogramma's door: o Afstemmen van geformuleerde visies vanuit wijkpanels met gemeentelijk beleid en gemeentelijke inzet in een geselecteerd aantal wijken; o Onderling afstemmen van de verschillende activiteiten van de gemeente in een in eerste instantie beperkt aantal wijken; o Betrekken van een aantal kernpartners in de wijken bij het programmatisch werken op wijkniveau (t.b.v. wijkprogramma's 2008). Handhaven behaalde resultaten gebiedsgericht werken 2005/2006 (m.n. wensenadministratie, panelbudgetten, Schoon, Heel en Veilig); Draaien pilot met eigen beheer wijkpanelbudget door wijkpanel, zoals aangegeven is in het collegeprogramma. Nieuw Beleid Ruimtelijke ordening Dorpennota Voor het vervolg van de uitvoeringsprojecten uit de dorpennota in overeenstemming met het collegeprogramma wordt voor de periode 2007-2010 gevraagd middelen beschikbaar te stellen (jaarlijks 200.000). Binnenstad Oost Voor de upgrading van een deel van de oostelijke binnenstad is in het collegeprogramma een bedrag van 1,2 min (vier jaar ad 300.000) beschikbaar gesteld. Door middel van co-financiering zal worden getracht de resterend benodigde middelen binnen te halen. Ontwikkelbudget Gebiedsontwikkeling Gebiedsontwikkeling is in het collegeprogramma als speerpunt opgenomen. Deze ontwikkeling kent veelal een voorfase waarbij er nog geen dekking aanwezig is. Immers er is nog geen duidelijkheid over de noodzakelijke of gewenste activiteiten op sociaal en fysiek terrein in het betreffende gebied. Hiervoor wordt voorgesteld een budget beschikbaar te stellen. Om kortlopende studies te kunnen laten verrichten naar de haalbaarheid en capaciteit van deze (vaak binnenstedelijke) locaties, is een 136 2. Beleidsbegroting 2.1 Programmaplan: Programma Ruimtelijke ordening, wijken en dorpen (12) ontwikkelbudget nodig van 200.000 per jaar voor een periode van vier jaar. De voorfase zal worden afgesloten met een voorstel voor het vervolgtraject. Flexibel budget wijkwethouders Bij elk bezoek aan de wijken worden burgemeester en wethouders geattendeerd op kleine knelpunten in de wijk/dorp waarvoor geen vrije middelen beschikbaar zijn binnen de begroting. Vanuit rechtmatigheid en financiële planning kan meestal niet direct een oplossing worden geboden maar moeten verzoeken vaak een lange procedure door voordat middelen beschikbaar kunnen worden gesteld. In het collegeprogramma is dit aandachtspunt opgenomen en is een bedrag opgenomen van 25.000.voor wijkgerichte gebaren. Over de besteding wordt in de jaarrekening verantwoording afgelegd. Risico's Ruimtelijke ordening Voor de realisatie van gebiedsontwikkelingen is de gemeente sterk afhankelijk van de markt. Zowel op de woning-als de kantorenmarkt is de markt afwachtend. Dit wordt mede veroorzaakt door het grote planpotentieel dat inmiddels planologisch beschikbaar is geworden of gaat worden. Door per project waar mogelijk realisatie-afspraken te maken (PPS3+, Kenniscampus, Zuidlanden) wordt dit risico zoveel mogelijk ingeperkt maar bij projecten waar de gemeente geen positie heeft is dit moeilijk afdwingbaar. Het is nog niet volledig helder hoe allerlei taakverschuivingen (o.a. omgevingsvergunning) tussen rijk, provincie en gemeente gaan uitpakken t.a.v. werkbelasting planologische procedures. Daarnaast zal de nieuwe WRO en de nieuwe Wet Grondexploitaties ongetwijfeld gevolgen hebben voor de (net geactualiseerde) bestemmingsplannen en mogelijke planologische procedures. Omdat er momenteel veel projecten spelen en het op orde brengen van de bijbehorende bestemmingsplannen niet altijd wordt meegenomen in de projectbegroting, zal het beschikbare budget bestemmingsplannen (mede vanwege de verwachte wetswijzigingen) gaan knellen. 137

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 120