2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Ruimtelijke ordening, wijken en dorpen (12)
Actualisatieslag 2
Van het totaal aantal plannen van 5 zijn thans 2 afgerond. De 3 resterende plannen Binnenstad,
Huizum-Oost en Wielenpolle zijn in bewerking, maar zijn deels door capaciteitsproblemen en deels
door lopende planontwikkeiingen vertraagd.
Wijken en dorpen
Op dit moment (halverwege 2006) zijn veel instrumenten geheel of gedeeltelijk ontwikkeld en in
werking gezet. Er zijn wijkprogramma's, er liggen wijkkaarten en er is een begin gemaakt met een
wensenadministratie voor wensen van panels en van individuele burgers. Het instrument Schoon,
Heel en Veilig wordt gebruikt door panels, de panelbudgetten zijn op orde, panels kunnen de
beschikking krijgen over een eigen, gebruiksvriendelijke website en er zijn stappen gezet om de
panels te (laten) ondersteunen bij de uitvoering van hun werk en bij de profilering van het panel in de
eigen wijk/dorp. Verder ligt er van een negental panels een visie op de eigen wijk bij de gemeente, en
is meer dan de helft van de resterende panels daar actief mee bezig.
Het jaar 2006 is een consolidatiejaar, waarin de in 2005 ontwikkelde instrumenten verankerd worden
in de werkwijze van de panels en in de gemeentelijke organisatie. Tegelijkertijd wordt een belangrijke
stap gezet richting strategisch hoofddoel: er wordt een praktische structuur opgezet om de visie van
de panels af te zetten tegen het gemeentelijke beleid om vervolgens het pakket aan gemeentelijke
activiteiten per wijk/dorp zo in te richten dat maximaal rekening gehouden wordt met wensen en
ideeën van de bewoners.
Accent begrotingsjaar
Ruimtelijke ordening
Binnenstad fase 2
Invulling geven aan integrale gebiedsontwikkeling (pilots Potmarge en Dokkumer Ee)
Actualiteit bestemmingsplannen op orde
Structuurvisie Leeuwarden West
Wijken en dorpen
Versterken inhoud en functie van wijk- en dorpsprogramma's door:
o Afstemmen van geformuleerde visies vanuit wijkpanels met gemeentelijk beleid en
gemeentelijke inzet in een geselecteerd aantal wijken;
o Onderling afstemmen van de verschillende activiteiten van de gemeente in een in eerste
instantie beperkt aantal wijken;
o Betrekken van een aantal kernpartners in de wijken bij het programmatisch werken op
wijkniveau (t.b.v. wijkprogramma's 2008).
Handhaven behaalde resultaten gebiedsgericht werken 2005/2006 (m.n. wensenadministratie,
panelbudgetten, Schoon, Heel en Veilig);
Draaien pilot met eigen beheer wijkpanelbudget door wijkpanel, zoals aangegeven is in het
collegeprogramma.
Nieuw Beleid
Ruimtelijke ordening
Dorpennota
Voor het vervolg van de uitvoeringsprojecten uit de dorpennota in overeenstemming met het
collegeprogramma wordt voor de periode 2007-2010 gevraagd middelen beschikbaar te stellen
(jaarlijks 200.000).
Binnenstad Oost
Voor de upgrading van een deel van de oostelijke binnenstad is in het collegeprogramma een bedrag
van 1,2 min (vier jaar ad 300.000) beschikbaar gesteld. Door middel van co-financiering zal
worden getracht de resterend benodigde middelen binnen te halen.
Ontwikkelbudget Gebiedsontwikkeling
Gebiedsontwikkeling is in het collegeprogramma als speerpunt opgenomen. Deze ontwikkeling kent
veelal een voorfase waarbij er nog geen dekking aanwezig is. Immers er is nog geen duidelijkheid
over de noodzakelijke of gewenste activiteiten op sociaal en fysiek terrein in het betreffende gebied.
Hiervoor wordt voorgesteld een budget beschikbaar te stellen. Om kortlopende studies te kunnen
laten verrichten naar de haalbaarheid en capaciteit van deze (vaak binnenstedelijke) locaties, is een
136
2. Beleidsbegroting
2.1 Programmaplan: Programma Ruimtelijke ordening, wijken en dorpen (12)
ontwikkelbudget nodig van 200.000 per jaar voor een periode van vier jaar. De voorfase zal worden
afgesloten met een voorstel voor het vervolgtraject.
Flexibel budget wijkwethouders
Bij elk bezoek aan de wijken worden burgemeester en wethouders geattendeerd op kleine knelpunten
in de wijk/dorp waarvoor geen vrije middelen beschikbaar zijn binnen de begroting. Vanuit
rechtmatigheid en financiële planning kan meestal niet direct een oplossing worden geboden maar
moeten verzoeken vaak een lange procedure door voordat middelen beschikbaar kunnen worden
gesteld. In het collegeprogramma is dit aandachtspunt opgenomen en is een bedrag opgenomen van
25.000.voor wijkgerichte gebaren. Over de besteding wordt in de jaarrekening verantwoording
afgelegd.
Risico's
Ruimtelijke ordening
Voor de realisatie van gebiedsontwikkelingen is de gemeente sterk afhankelijk van de markt. Zowel op
de woning-als de kantorenmarkt is de markt afwachtend. Dit wordt mede veroorzaakt door het grote
planpotentieel dat inmiddels planologisch beschikbaar is geworden of gaat worden. Door per project
waar mogelijk realisatie-afspraken te maken (PPS3+, Kenniscampus, Zuidlanden) wordt dit risico
zoveel mogelijk ingeperkt maar bij projecten waar de gemeente geen positie heeft is dit moeilijk
afdwingbaar.
Het is nog niet volledig helder hoe allerlei taakverschuivingen (o.a. omgevingsvergunning) tussen rijk,
provincie en gemeente gaan uitpakken t.a.v. werkbelasting planologische procedures. Daarnaast zal
de nieuwe WRO en de nieuwe Wet Grondexploitaties ongetwijfeld gevolgen hebben voor de (net
geactualiseerde) bestemmingsplannen en mogelijke planologische procedures. Omdat er momenteel
veel projecten spelen en het op orde brengen van de bijbehorende bestemmingsplannen niet altijd
wordt meegenomen in de projectbegroting, zal het beschikbare budget bestemmingsplannen (mede
vanwege de verwachte wetswijzigingen) gaan knellen.
137