Bijlage 2: Verslagen evaluatiebijeenkomsten Werkgroep en Studenten Evaluatie Kinderraad 30 mei 2006 Werkgroep door ze het zelf te laten ervaren. En hoe kan dat dan beter door je eigen leefomgeving aantrekkelijker te maken voor jouw leeftijdsgenoten? Korte reacties van kinderen van groep 8: Leon: Het is erg leuk om eens een keer zelf te ervaren hoe het is om een verkiezingsstrijd aan te gaan met je klasgenoten. En om daarna het tegen die andere scholen te strijden. En het is super dat er echt een budget is om iets mee te doen. 5000 euro is best veel Mark: Het is leukste was het voorbereiden van onze presentatie en toen presenteren in de raadszaal. Het is echt cool om jezelf op dat grote scherm te zien en dat de voorzitter steeds tussen iedereen moest komen om dat iedereen steeds wat wilde zeggen. Amber: Er zijn genoeg dingen die beter kunnen, en op deze manier kan je zelf een steentje bijdragen. Je krijgt nu pas een echt goed idee wat er allemaal moet gebeuren voordat je een voorstel op papier hebt, en dan al het gebeuren er om heen totdat het voorstel pas echt gekozen wordt. Giudo: Het was wel leuk om te zien of we ook zouden winnen, maar voor de rest als je niet in het groepje zat was het best wel een lange middag. Soms best wel saai. PABO-student: De kinderen zijn zeer fanatiek bezig geweest met het oprichten van partijen en hebben diverse taken ook tot in de kleinste puntjes verdeeld. Ze hebben allemaal een partij programma gemaakt en daarvoor een campagne gevoerd binnen de school. Met bezoeken in andere groepen tot stemmen winnen bij de docenten door zeer leuke praatje en voorstellen zoals, salarisverhoging. Overal pamfletten en poster ophangen van hun partijen zelfs tijden de echte raadsvergadering op 11 mei. Echt geweldig! En dat ze graag wilden winnen van elkaar kwam ook naar voren tijdens het debat. Van partijen die zeer goed een debat konden leiden en rustig hun voorstellen konden verdedigen, tot zeer gepassioneerd voorstellen bekritiseren en verdedigen. Veel kinderen hebben geleerd datje stil houden in bepaalde situaties nog erg moeilijk is. En dat rustig blijven wanneer je bekritiseerd wordt is ook niet altijd even makkelijk. Aanwezig: Gea Dames (voorzitter, Raadslid CDA), Nienke de Waard(Raadslid PvdA), Envar Gulbasar (mede-initiatiefnemer vanuit PvdA), Sjoukje Schade(Docent PABO NHL), Esther Koopal (oud student PABO NHL, mede) en Afke Zijlstra. Afwezig: Jan Sienstra (Proloog) Reactie via de mail: Tiny Hoedemaker (PCBO), Fulco van Hulst (Docent PABO CHN) en Rieks Osinga (Docent Thorbecke Academie). Lessenserie: Voorafgaand aan de lessenserie is het goed om in ieder geval de pabo studenten een les te geven met basisinformatie over de gemeente en de politiek. De bijeenkomst van studenten met Marjan Bijma over de richtlijnen voor het voorstel is goed bevallen. Afke wijzigt de lessenserie aan de hand van de opmerkingen van de studenten. De periode tussen de lessenserie en de eigenlijke Kinderraad kan ingekort. Afke wijzigt de planning voor volgend jaar. Helder maken aan studenten, kinderen en leerkrachten als de deadline voor het aanleveren van het voorstel niet gehaald wordt de gemeente niet kan garanderen dat het voorstel uitgevoerd kan worden. Afke polst de ambtenaar jeugdbeleid voor zijn betrokkenheid bij het project. Kinderraad: De datum van de Kinderraad wordt bij het opstarten van de werkgroep in september z.s.m. vastgelegd in overleg met betrokkenen. Het niveau van presenteren en debatteren was beter dan in 2005. De Kinderraad was goed voorbereid op de scholen. Er waren veel raadsleden aanwezig bij de Kinderraad en allemaal positief. Over de TV uitzending op Mercurius zijn positieve reacties binnengekomen. Voor de volgende keer kunnen we eerder bij scholen aankondigen dat zij de Kinderraad op TV kunnen volgen. Een idee is om de klassen te splitsen zodat er altijd leerlingen van elke school aanwezig zijn als hun plan gepresenteerd wordt. Volgende keer een gezamenlijke start van de organisatie om 12.00 uur met broodjes om het draaiboek van deze middag door te lopen. Veel kinderen moesten eerder weg. Het is beter oml3.00 uur te beginnen met de Kinderraad en rond 16.00 uur klaarte zijn. Door een strakkere vergaderorde kan de Kinderraad wat ingekort worden. Voorstel is om eerst de presentaties (geen vragen) te houden, dan een kortere rondleiding en te eindigen met vragen en debat per voorstel. Het verhaal van Hendrik tijdens de stemming was leuk, zo houden. De volgende keer de uitslag groot in beeld laten zien met de beamer. De rondleiding liep niet goed. De vragenlijst was te ingewikkeld, de studenten hielden zich niet aan het tijdschema voor de rondleiding en de informatie die zij tijdens de rondleiding gaven was slecht. Oorzaken waren waarschijnlijk de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 134