2. Beleidsbegroting 2.2 de paragrafen: Lokale heffingen De tarieven OZB-2007 per waarde-eenheid van 2.500 staan in onderstaande tabel14. Voor de volledigheid zijn ook de wettelijk toegestane maximumtarieven vermeld. Er is sprake van twee soorten wettelijke maximumtarieven: 1Wettelijk maximumtarief gecorrigeerd voor areaaluitbreiding (per gemeente verschillend). Dit is gebaseerd het feitelijke tarief in Leeuwarden over 2006 gecorrigeerd voor inflatie en areaaluitbreiding. 2. Wettelijk maximumtarief (voor alle gemeenten gelijk). Het OZB-tarief Leeuwarden voor 2007 mag geen van beide wettelijke maximumtarieven overschrijden. Omschrijving Tarief Leeuwarden Wettelijk Wettelijk maximum tarief maximum 2007 gecorrigeerd voor tarief areaaluitbreiding Woning-eigenaar 3,65 4,84 6,62 Woning-gebruiker - - - Totaal woningen 3,65 4,84 6,62 Niet-woning-eigenaar 6,79 9,78 8,29 Niet-woning-gebruiker 5,43 7,82 6,68 Totaal niet-woningen 12,22 17,60 14,97 Geconcludeerd kan worden dat de voorgestelde tarieven OZB Leeuwarden 2007 ruim onder de wettelijk toegestane maximumtarieven blijven. Het is dan ook niet nodig om een ontheffing voor overschrijding van de maximumtarieven bij Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslan aan te vragen. Bij de tarieven OZB 2007 is ervan uitgegaan dat: Met ingang van 2007 een bedrag van 9,1 min. uit de opbrengst OZB gelicht wordt en via een nieuw in te voeren rioolheffing verhaald wordt; Alleen 2,0 inflatiecorrectie wordt toegepast. Verder zijn de bovenstaande tarieven OZB berekend op basis van de voorlopige uitkomsten van de herwaardering 2007. Bij het vaststellen van de tarieven bij de belastingverordening in de raad van december zullen de tarieven herberekend worden op basis van de dan bekende meest actuele uitkomsten van de herwaardering 2007. OZB voor woonwagens en woonschepen. Op dit moment betalen onroerende zaken als woonwagens en woonschepen geen OZB. Wettelijk bestaat de mogelijkheid om voor onroerende zaken als tegenhanger van de OZB roerende zaakbelastingen (RZB) te heffen. In 2001 is door de raad besloten om hiervan af te zien vooral omdat een fors deel van de woonschepen bij nader inzien ook niet via de RZB kon worden aangeslagen vanwege hun mobiele karakter. Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en zijn er tevens gewijzigde inzichten bij de rechterlijke macht. Op basis van de huidige jurisprudentie zijn er dus aanknopingspunten om ook woonwagens en woonschepen in bepaalde omstandigheden voor de OZB aan te slaan. Het gaat dan vooral om de woonwagens en woonschepen met een 'onroerend' karakter. Een aparte RZB is hiervoor dus niet nodig. Deze ruimere toepassing van de OZB zal het college dit jaar onderzoeken. Korting tarieven OZB niet-woninaen in achterstandswijken Op grond van de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek heeft de gemeente met ingang van 2007 de mogelijkheid om bedrijven een korting te geven op hun aanslag OZB. Voorwaarde is wel dat bedrijven in een wijk van de gemeente liggen waar onder andere het 14 Het te betalen bedrag OZB voor een bepaald object kan berekend worden door de WOZ-waarde te delen door de waarde- eenheid van 2.500 en dat op een geheel aantal naar beneden af te ronden. Het aantal waarde-eenheden dient vervolgens vermenigvuldigd worden met het betreffende tarief. Dit bedrag wordt vervolgens op gehele euro's naar beneden afgerond. 172 2. Beleidsbegroting 2.2 de paragrafen: Lokale heffingen percentage niet-actieven tenminste 25% bedraagt en het aantal huishoudens met een laag inkomen ten minste 45%. Daarnaast moet de wijk tenminste 5.000 en maximaal 30.000 inwoners hebben. Gedachte achter de korting op het OZB-tarief voor niet-woningen is om bedrijvigheid in achterstandswijken te stimuleren. Het college gaat de toepassingsmogelijkheden binnen de gemeente Leeuwarden onderzoeken en zal de resultaten van dit onderzoek aan de raad terugkoppelen, op een dusdanige termijn dat implementatie per 2008 tot de mogelijkheden behoort. Gebruikersdeel niet-woningen met een woondeel Begin 2006 is door de Tweede Kamer geconstateerd dat er een weeffoutje bij de afschaffing van het gebruikersdeel van de OZB-woningen was. Niet-woningen met een beperkte woonfunctie (minder dan 30% woonfunctie) zouden gewoon het gebruikersdeel OZB niet-woningen moeten betalen. De Tweede Kamer vond dit verschil in behandeling niet wenselijk en heeft vervolgens een amendement aangenomen (amendement de Pater) waarbij het woondeel van een niet-woning vrijgesteld is van het gebruikersdeel OZB. Deze regeling gaat formeel in 2007 in. Vooruitlopend op de formele vaststelling is de vrijstelling in Leeuwarden ook al in 2006 toegepast. Reinigingsheffingen De reinigingsheffingen bestaan uit 2 onderdelen: Reinigingsrechten; Afvalstoffenheffing. De reinigingsrechten dienen ter bestrijding van de kosten van het inzamelen en verwerken van bedrijfsafval. Hierbij geldt als criterium dat het aangeboden afval per bedrijf niet meer mag bedragen dan 0,24 m3 (6 vuilniszakken) per ophaalbeurt. De gemeente heeft geen wettelijke plicht om bedrijfsafval in te zamelen. Het staat bedrijven vrij om met een particuliere afvalinzamelaar een contract af te sluiten. Indien een bedrijf meer afval heeft dan 0,24 m3, moet het een contract afsluiten met een particuliere afvalinzamelaar. De afgelopen jaren is er een sterk dalende tendens in het aantal bedrijven dat het bedrijfsafval via de gemeente laat inzamelen. Vraag is dan ook of de gemeente deze dienstverlening wel moet continueren. Bij de evaluatie van het afvalbeleid in 2006 zal het college hier op terugkomen. In onderstaande tabel zijn de tarieven reinigingsrechten van de voorgaande jaren en de voorgestelde tarieven 2007 weergegeven (in Omschrijving 2002 2003 2004 2005 2006 2007 Stijging 2007 t.o.v. 2006 Reinigingsrechten gebruik container (incl. BTW) 307,02 321,30 328,44 335,58 340,34 340,34 0,0 Idem, excl. BTW 258,00 270,00 276,00 282,00 286,00 286,00 0,0 De afvalstoffenheffing dient ter bestrijding van de kosten van het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval. Hier is sprake van een wettelijke inzamelplicht. In onderstaande tabel zijn de tarieven afvalstoffenheffing van de voorgaande jaren en de voorgestelde tarieven 2007 weergegeven (in Omschrijving 2002 2003 2004 2005 2006 2007 Stijging 2007 t.o.v 2006 Eenpersoonshuishouden 190,60 241,00 246,00 258,00 262,00 262,00 0,0 Meerpersoonshuishouden 230,20 276,00 282,00 296,00 300,00 300,00 0,0 Extra container n.v.t. 110,00 110,00 110,00 112,00 112,00 0,0 Bij de tariefdifferentiatie tussen een- en meerpersoonshuishoudens wordt van een vaste verhouding van 1:1,15 uitgegaan. Oorsprong van deze tariefdifferentiatie ligt in het raadsbesluit van 20 mei 1996. Op 26 juni 2006 zijn door de raad twee moties aangenomen, waarbij het college opgedragen is om: 173

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 138