2. Beleidsbegroting 2.2 de paragrafen: Lokale heffingen Beg raaf rechten Door uw raad is op 26 juni jl. ingestemd met het plan van aanpak begraafplaatsen. Als gevolg hiervan wijzigt een aantal zaken op tarievengebied (bijvoorbeeld een hoger tarief voor het begraven op zaterdag). Kwijtscheldingsbeleid De gemeente heeft de mogelijkheid om belastingen kwijt te schelden. Dat wil zeggen de gemeente kan zelf bepalen welke belastingen al dan niet voor kwijtschelding in aanmerking komen. Het verlenen van kwijtschelding is aan wettelijke regels gebonden. Strenger toepassen van deze regels is daarbij toegestaan, ruimhartiger toepassen niet. Het beleid van de gemeente Leeuwarden is er altijd op gericht geweest om de wettelijke kwijtscheldingsmogelijkheden zo optimaal mogelijk te benutten. Daarnaast streeft de gemeente er naar de kwijtscheldingsregeling zo gemakkelijk mogelijk voor de burgers toe te passen. Dat betekent onder andere: automatische kwijtschelding voor degenen die per 1 januari van het betreffende jaar in de uitkeringenadministratie van de gemeente bekend zijn; verzoeken om kwijtschelding kunnen voor alle daarvoor in aanmerking komende belastingen via één verzoek worden ingediend; kwijtscheldingsverzoeken die bij het Wetterskip ingediend worden, eveneens beschouwd worden als een kwijtscheldingsverzoek voor de gemeentelijke heffingen en vice versa. In Leeuwarden was reeds kwijtschelding mogelijk van de afvalstoffenheffing en de hondenbelasting. Voor de in 2007 in te voeren rioolheffing wordt voorgesteld om eveneens kwijtschelding mogelijk te maken. Uit praktische overwegingen is het met ingang van 2005 niet meer mogelijk voor mensen met een eigen woning om kwijtschelding te krijgen. Door de fractie van de VVD zijn op 23 juni 2006 hier vragen over gesteld. De VVD vond het onredelijk dat onderscheid gemaakt werd bij het verlenen van kwijtschelding tussen mensen met een huurwoningen en mensen met een eigen woning. Naar aanleiding van deze vragen is kritisch door ons naar de huidige werkwijze gekeken. Hieruit bleek dat de beoogde doelmatigheidsvoordelen onvoldoende gerealiseerd werden en dat een ongewenste ongelijke behandeling ontstaat tussen huurders en eigenaren van woningen. Ons voorstel is daarom om met ingang van 2007 ook voor eigenaren van woningen het kwijtschelden van gemeentelijke heffingen weer mogelijk te maken. Inschatting is dat de kwijtschelding hierdoor met in totaal 16.500 zal toenemen. Hiervan heeft 12.500 betrekking op de OZB en 4.000 op de rioolheffing. Deze kosten zijn nog niet in de voorliggende begroting 2007 verwerkt. Mocht een en ander in 2007 tot overschrijding van het kwijtscheldingsbudget leiden, dan zal zonodig een voorstel tot wijziging van de begroting aan de raad worden voorgelegd. In 2007 zal het aantal mensen dat automatisch kwijtschelding krijgt (er hoeft dan zelf geen aanvraag te worden ingediend) verder verruimd worden. Dit zal gebeuren door verruimde selectiecriteria bij het bepalen van wie voor kwijtschelding in aanmerking komt in het gemeentelijk uitkeringenbestand. Daarnaast zal net als in 2006 bestandsuitwisseling plaatsvinden met de Belastingdienst en GKB-F om zoveel mogelijk automatisch kwijtschelding te kunnen verlenen aan diegenen die daar op grond van hun financiële situatie voor in aanmerking komen, maar waarvan in de gemeentelijke uitkeringenadministratie geen gegevens bekend zijn. 178 2. Beleidsbegroting 2.2 de paragrafen: Lokale heffingen In onderstaande tabellen staat een aantal gegevens over de kwijtschelding weergegeven: Omschrijving Rekening Rekening Rekening Begroting Begroting 2003 2004 2005 2006 2007 OZB 5.332 5.700 5.873 0 50 Rioolheffing - - - - 50 Afvalstoffenheffing 5.310 5.752 6.121 5.850 6.200 Hondenbelasting 676 758 785 775 800 Totaal aantal ingediende 11.318 12.210 12.779 6.625 7.100 kwijtscheldingsverzoeken Tabel: Aantallen kwijtscheldingsverzoeken per jaar: Belastingsoort Rekening Rekening Rekening 2005 Begroting Begroting 2003 2004 2006 2007 OZB 464.303 561.600 571.000 0 12.500 Afvalstoffenheffing 1.075.461 1.254.000 1.173.000 1.247.000 1.358.000 Rioolheffing - - - - 4.000 Hondenbelasting 46.933 50.000 50.000 50.000 50.000 Totaal 1.586.697 1.865.600 1.794.000 1.297.000 1.424.500 Tabel: kwijtgescholden belastingbedragen per belastingsoort per jaar (in De afname van de kwijtschelding in 2006 wordt veroorzaakt door het afschaffen van het gebruikersdeel van de OZB-woningen. Afgezien daarvan zit er een stijgende lijn in de kwijtschelding. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat er steeds minder mensen zijn die wel recht hebben op kwijtschelding, maar het niet aanvragen. Dit komt vooral door de samenwerking met het Wetterskip en de bestandsuitwisseling met Belastingdienst en GKB-F waardoor de groep mensen die automatisch kwijtschelding krijgt, steeds groter wordt. Uitvoering Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) Op 1 januari 1995 is de Wet WOZ van kracht geworden. Doelstelling van deze wet is te komen tot een uniforme heffingsgrondslag voor een aantal belastingen (eigenwoning forfait van de Inkomstenbelasting, de OZB en omslag gebouwd van de waterschappen). Daarnaast is de trend dat de WOZ-gegevens ook meer en meer een rol spelen in het maatschappelijke verkeer. Steeds meer hypotheekverstrekkers stellen bijvoorbeeld niet meer de eis van een taxatierapport maar accepteren de WOZ-waarde. Dit voorkomt onnodige kosten bij de woningbezitters. Daarnaast gaat de WOZ- waarde waarschijnlijk een rol spelen in de liberalisering van het huurbeleid. Periodiek wordt de waarde van een onroerende zaak bepaald. Deze waardebepaling gaat uit van de marktsituatie op een bepaald moment. Dit moment wordt ook wel de waardepeildatum genoemd. De waardepeildatum van het huidige WOZ-tijdvak (2005 - 2006) is 1 januari 2003. Begin 2005 is door de gemeente de voor het tijdvak 2005 - 2006 vastgestelde waarde op de gecombineerde aanslag aan alle belanghebbenden (eigenaren en gebruikers) meegedeeld. Dit is de zogenaamde beschikking op aanslag. Dit heeft slechts tot circa 2.750 bezwaren geleid. Dit is ongeveer 4,5% van het totaal. Landelijk ligt het bezwaarpercentage op ca. 7%. Het lage bezwaarpercentage is opmerkelijk gelet op de grote problemen tijdens de herwaardering in 2001. Het bezwaarpercentage lag toen in Leeuwarden op circa 15%! Momenteel zijn de voorbereidingen voor de herwaardering 2007 met als waardepeildatum 1 januari 2006 in volle gang. Er is sprake van een lichte achterstand. De einddatum (28 februari 2007) van de herwaardering lijkt vooralsnog niet in gevaar te komen. Vanaf 2007 zal een jaarlijkse herwaardering plaatsvinden. Gedachte hierachter is vooral het terugdringen van de uitvoeringskosten van de Wet WOZ en de ruimere maatschappelijke toepassing van de WOZ-waarde. Lokale lastendruk In onderstaande voorbeelden wordt een benadering gegeven van de ontwikkeling van de lokale lastendruk in Leeuwarden over een aantal jaren. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat de waarde van de onroerende zaak precies met het gemiddelde stijgingspercentage toeneemt in de loop van de jaren. Omdat de precieze vorm van invoering van rioolheffing nog niet bekend is, is bij de rioolheffing uitgegaan van een heffing op basis van dezelfde uitgangspunten als de OZB (WOZ-waarde en tariefdifferentiatie naar woningen/niet-woningen en eigenaren/gebruikers). 179

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 141