2. Beleidsbegroting
2.2 de paragrafen: Lokale heffingen
Beg raaf rechten
Door uw raad is op 26 juni jl. ingestemd met het plan van aanpak begraafplaatsen. Als gevolg hiervan
wijzigt een aantal zaken op tarievengebied (bijvoorbeeld een hoger tarief voor het begraven op
zaterdag).
Kwijtscheldingsbeleid
De gemeente heeft de mogelijkheid om belastingen kwijt te schelden. Dat wil zeggen de gemeente
kan zelf bepalen welke belastingen al dan niet voor kwijtschelding in aanmerking komen. Het verlenen
van kwijtschelding is aan wettelijke regels gebonden. Strenger toepassen van deze regels is daarbij
toegestaan, ruimhartiger toepassen niet. Het beleid van de gemeente Leeuwarden is er altijd op
gericht geweest om de wettelijke kwijtscheldingsmogelijkheden zo optimaal mogelijk te benutten.
Daarnaast streeft de gemeente er naar de kwijtscheldingsregeling zo gemakkelijk mogelijk voor de
burgers toe te passen. Dat betekent onder andere:
automatische kwijtschelding voor degenen die per 1 januari van het betreffende jaar in de
uitkeringenadministratie van de gemeente bekend zijn;
verzoeken om kwijtschelding kunnen voor alle daarvoor in aanmerking komende belastingen via
één verzoek worden ingediend;
kwijtscheldingsverzoeken die bij het Wetterskip ingediend worden, eveneens beschouwd worden
als een kwijtscheldingsverzoek voor de gemeentelijke heffingen en vice versa.
In Leeuwarden was reeds kwijtschelding mogelijk van de afvalstoffenheffing en de hondenbelasting.
Voor de in 2007 in te voeren rioolheffing wordt voorgesteld om eveneens kwijtschelding mogelijk te
maken.
Uit praktische overwegingen is het met ingang van 2005 niet meer mogelijk voor mensen met een
eigen woning om kwijtschelding te krijgen. Door de fractie van de VVD zijn op 23 juni 2006 hier vragen
over gesteld. De VVD vond het onredelijk dat onderscheid gemaakt werd bij het verlenen van
kwijtschelding tussen mensen met een huurwoningen en mensen met een eigen woning. Naar
aanleiding van deze vragen is kritisch door ons naar de huidige werkwijze gekeken. Hieruit bleek dat
de beoogde doelmatigheidsvoordelen onvoldoende gerealiseerd werden en dat een ongewenste
ongelijke behandeling ontstaat tussen huurders en eigenaren van woningen. Ons voorstel is daarom
om met ingang van 2007 ook voor eigenaren van woningen het kwijtschelden van gemeentelijke
heffingen weer mogelijk te maken. Inschatting is dat de kwijtschelding hierdoor met in totaal 16.500
zal toenemen. Hiervan heeft 12.500 betrekking op de OZB en 4.000 op de rioolheffing. Deze
kosten zijn nog niet in de voorliggende begroting 2007 verwerkt. Mocht een en ander in 2007 tot
overschrijding van het kwijtscheldingsbudget leiden, dan zal zonodig een voorstel tot wijziging van de
begroting aan de raad worden voorgelegd.
In 2007 zal het aantal mensen dat automatisch kwijtschelding krijgt (er hoeft dan zelf geen aanvraag
te worden ingediend) verder verruimd worden. Dit zal gebeuren door verruimde selectiecriteria bij het
bepalen van wie voor kwijtschelding in aanmerking komt in het gemeentelijk uitkeringenbestand.
Daarnaast zal net als in 2006 bestandsuitwisseling plaatsvinden met de Belastingdienst en GKB-F om
zoveel mogelijk automatisch kwijtschelding te kunnen verlenen aan diegenen die daar op grond van
hun financiële situatie voor in aanmerking komen, maar waarvan in de gemeentelijke
uitkeringenadministratie geen gegevens bekend zijn.
178
2. Beleidsbegroting
2.2 de paragrafen: Lokale heffingen
In onderstaande tabellen staat een aantal gegevens over de kwijtschelding weergegeven:
Omschrijving
Rekening
Rekening
Rekening
Begroting
Begroting
2003
2004
2005
2006
2007
OZB
5.332
5.700
5.873
0
50
Rioolheffing
-
-
-
-
50
Afvalstoffenheffing
5.310
5.752
6.121
5.850
6.200
Hondenbelasting
676
758
785
775
800
Totaal aantal ingediende
11.318
12.210
12.779
6.625
7.100
kwijtscheldingsverzoeken
Tabel: Aantallen kwijtscheldingsverzoeken per jaar:
Belastingsoort
Rekening
Rekening
Rekening 2005
Begroting
Begroting
2003
2004
2006
2007
OZB
464.303
561.600
571.000
0
12.500
Afvalstoffenheffing
1.075.461
1.254.000
1.173.000
1.247.000
1.358.000
Rioolheffing
-
-
-
-
4.000
Hondenbelasting
46.933
50.000
50.000
50.000
50.000
Totaal
1.586.697
1.865.600
1.794.000
1.297.000
1.424.500
Tabel: kwijtgescholden belastingbedragen per belastingsoort per jaar (in
De afname van de kwijtschelding in 2006 wordt veroorzaakt door het afschaffen van het
gebruikersdeel van de OZB-woningen. Afgezien daarvan zit er een stijgende lijn in de kwijtschelding.
Dit wordt vooral veroorzaakt doordat er steeds minder mensen zijn die wel recht hebben op
kwijtschelding, maar het niet aanvragen. Dit komt vooral door de samenwerking met het Wetterskip en
de bestandsuitwisseling met Belastingdienst en GKB-F waardoor de groep mensen die automatisch
kwijtschelding krijgt, steeds groter wordt.
Uitvoering Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ)
Op 1 januari 1995 is de Wet WOZ van kracht geworden. Doelstelling van deze wet is te komen tot een
uniforme heffingsgrondslag voor een aantal belastingen (eigenwoning forfait van de
Inkomstenbelasting, de OZB en omslag gebouwd van de waterschappen). Daarnaast is de trend dat
de WOZ-gegevens ook meer en meer een rol spelen in het maatschappelijke verkeer. Steeds meer
hypotheekverstrekkers stellen bijvoorbeeld niet meer de eis van een taxatierapport maar accepteren
de WOZ-waarde. Dit voorkomt onnodige kosten bij de woningbezitters. Daarnaast gaat de WOZ-
waarde waarschijnlijk een rol spelen in de liberalisering van het huurbeleid.
Periodiek wordt de waarde van een onroerende zaak bepaald. Deze waardebepaling gaat uit van de
marktsituatie op een bepaald moment. Dit moment wordt ook wel de waardepeildatum genoemd. De
waardepeildatum van het huidige WOZ-tijdvak (2005 - 2006) is 1 januari 2003. Begin 2005 is door de
gemeente de voor het tijdvak 2005 - 2006 vastgestelde waarde op de gecombineerde aanslag aan
alle belanghebbenden (eigenaren en gebruikers) meegedeeld. Dit is de zogenaamde beschikking op
aanslag. Dit heeft slechts tot circa 2.750 bezwaren geleid. Dit is ongeveer 4,5% van het totaal.
Landelijk ligt het bezwaarpercentage op ca. 7%. Het lage bezwaarpercentage is opmerkelijk gelet op
de grote problemen tijdens de herwaardering in 2001. Het bezwaarpercentage lag toen in Leeuwarden
op circa 15%!
Momenteel zijn de voorbereidingen voor de herwaardering 2007 met als waardepeildatum 1 januari
2006 in volle gang. Er is sprake van een lichte achterstand. De einddatum (28 februari 2007) van de
herwaardering lijkt vooralsnog niet in gevaar te komen.
Vanaf 2007 zal een jaarlijkse herwaardering plaatsvinden. Gedachte hierachter is vooral het
terugdringen van de uitvoeringskosten van de Wet WOZ en de ruimere maatschappelijke toepassing
van de WOZ-waarde.
Lokale lastendruk
In onderstaande voorbeelden wordt een benadering gegeven van de ontwikkeling van de lokale
lastendruk in Leeuwarden over een aantal jaren. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat de waarde van de
onroerende zaak precies met het gemiddelde stijgingspercentage toeneemt in de loop van de jaren.
Omdat de precieze vorm van invoering van rioolheffing nog niet bekend is, is bij de rioolheffing
uitgegaan van een heffing op basis van dezelfde uitgangspunten als de OZB (WOZ-waarde en
tariefdifferentiatie naar woningen/niet-woningen en eigenaren/gebruikers).
179