2. Beleidsbegroting
2.2 de paragrafen: Bedrijfsvoering
Ziekteverzuim (eerste 6 maanden 2006 en 2005, excl. zwangerschapsverlof)
AZ
BW
CS
SOB
WZ gemeente
2005 2006
Dit jaar is er gemeentebreed opnieuw een daling van het verzuim te constateren. Vooral de spectaculaire
daling bij Stadsontwikkeling en -beheer draagt hiertoe bij. De omvang van de dienst in combinatie met het
lage verzuimcijfer compenseert de stijgingen bij Algemene Zaken en de Brandweer ruimschoots.
Uit landelijke cijfers over 2005 blijkt dat voor gemeenten van dezelfde omvang als Leeuwarden, het
verzuim 6,2 bedroeg. Leeuwarden scoort over het kalenderjaar 2005 een verzuimcijfer van 7,0 Er is
dus ruimte voor verbetering, de inspanningen die al enkele jaren zorgen voor een dalend verzuim worden
dan ook onverminderd voortgezet.
Informatie en communicatietechnologie (ICT)
Benutting van ICT-toepassingen en -diensten is een belangrijke sleutel tot de realisatie van verschillende
programmadoelstellingen. De interactie tussen de gemeente, overheden, burgers, bedrijven en
maatschappelijke organisaties biedt kansen om de effectiviteit daarvan te verbeteren door het inzetten
van ICT. ICT wordt bijvoorbeeld ingezet om een bijdrage te leveren op het gebied van veiligheid (project
'veiligheidsmonitor op internet') en jeugdzorg (project 'zorgmonitor'). Veel projecten richten zich in 2007 op
de elektronische dienstverlening en de 'klant' (burgers, bedrijven ketenpartners): bediening op maat,
beschikbaarheid van informatie, hergebruik van gegevens en het toegankelijker zijn van services
(uitbreiding van het digitaal loket met een aantal webdiensten, omgevingsvergunning etc.). Maar ook op
andere terreinen gaan ICT voorzieningen in 2007 een belangrijke rol spelen, zoals adequate
beleidsontwikkeling (project 'burgerparticipatie').
Leeuwarden werkt al een aantal jaren aan een goede technische infrastructuur met basisvoorzieningen
zoals computers, een netwerk, een basisregistratie 'adressen' en een document management systeem
voor de digitale registratie en opslag van informatie. Om de snelle ontwikkeling van elektronische
dienstverlening aan te kunnen is daar is nu ook een centrale verkeersagent (midoffice systeem)
bijgekomen voor het uitwisselen van informatie tussen front- en backoffice. In 2007 wordt vooral gewerkt
aan verdere uitbreiding van deze centrale verkeersagent en het nog beter benutten van het
organisatiebrede managementrapportageportaal.
Op landelijk niveau wordt inmiddels gewerkt aan een gemeenschappelijke infrastructuur waar
overheidsinstellingen gebruik van kunnen maken (Programma Andere Overheid). De gemeente
Leeuwarden heeft het komende jaar onder andere te maken met het volgende beleid:
burgers en bedrijven moeten overheidsinformatie in een minimaal aantal stappen (enkele muisklikken)
kunnen vinden;
elektronische dienstverlening aan ondernemers moet verbeteren door het vraaggericht ontsluiten van
informatie;
de overheid hanteert in haar contacten met burgers en bedrijven, maar ook in de uitwisseling van
gegevens tussen overheden, slechts één uniek nummer: het Burgerservicenummer (BSN) voor
burgers en het Bedrijven- en het instellingennummer (BIN) voor bedrijven;
invoering van een stelsel van basisregistraties als voorwaarde voor het realiseren van eenmalige
gegevensverstrekking;
burgers en bedrijven moeten online formulieren in kunnen vullen. Eén set van vragen (e-formulier) van
één of meer uitvoeringsorganisaties zal volstaan om alle ketens te bedienen. Burgers en bedrijven
kunnen de door hen eerder verstrekte gegevens hergebruiken en de ketenpartners kunnen de bij hen
bekende gegevens uit basisregistraties vooraf in het e-formulier invullen;
burgers en bedrijven moeten op gepersonaliseerde wijze via internet zaken kunnen doen en
informatie kunnen uitwisselen met de gehele overheid, op elk gewenst moment en op elke gewenste
plek, zo snel en zo goedkoop mogelijk met zo weinig mogelijk administratieve last;
198
2. Beleidsbegroting
2.2 de paragrafen: Bedrijfsvoering
een samenhangend stelsel van telefonische loketten bij gemeenten waar burgers met al hun vragen
aan de overheid terecht kunnen. Eenvoudige vragen worden beantwoord, meer specialistische vragen
worden doorverwezen naar het juiste loket bij de rijksoverheid, de gemeente of een
uitvoeringsorganisatie.
Dit beleid komt in terug in de verschillende gemeentelijke programma's en projecten. Om
efficiëntievoordelen te behalen wordt getracht zoveel mogelijk met andere gemeenten samen te werken.
Om deze landelijke ontwikkelingen nog beter aan te laten sluiten bij de lokale agenda wordt een
programma "e-gemeente 2007-2010" opgesteld. Dit programma zal:
zicht geven op wat de e-gemeente Leeuwarden in 2010 bereiken wil;
aangeven hoe de gestelde doelen bereikt kunnen worden;
verbanden leggen tussen de vele projecten en ontwikkelingen;
volgorde en prioriteit aanbrengen in realistische uitvoeringsprojecten;
de centrale regie op de ontwikkelingen voeren.
Audits
In maart 2003 heeft de raad de verordening voor onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid
vastgesteld. Als uitwerking hiervan wordt jaarlijks door ons een auditjaarplan vastgesteld. In dit
auditjaarplan zijn de voor het betrokken boekjaar voorgenomen audits en een geactualiseerd
meerjarenprogramma opgenomen. Uiteindelijk worden alle organisatieonderdelen en beleidsterreinen aan
een onderzoek onderworpen.
Op basis van de ontwikkelingen in 2006 en de planning staan voor 2007 de volgende auditonderzoeken
gepland:
1. sector Wijkzaken;
2. sector Sociale Gebiedsontwikkeling en Cultuur;
3. Concernstaf;
4. sector Grond, Economie en Vastgoed, team Grondzaken;
5. thema audit naar het urenregistratie- en verlofbeleid.
Het is mogelijk dat het later vastgestelde definitieve auditjaarprogramma, dat de raad gelijktijdig met de
begrotingstukken ter kennisgeving is toegezonden, enigszins afwijkt van deze voorlopige opgave. In het
auditjaarprogramma zijn de auditonderzoeken nader gespecificeerd (planning, scope, type in termen van
operational audit, doelmatigheids- of doeltreffendheidonderzoek, samenstelling auditteams).
Passend bij de ontwikkeling van de auditfunctie (van onderzoek gericht op beheersing, naar
doelmatigheids- en doeltreffendheidonderzoek) en de wens van de raad, wordt voor 2007 de nadruk
gelegd op van doelmatigheidsonderzoeken.
Bij dit type onderzoeken wordt vastgesteld of de in de Programmabegroting opgenomen prestaties
(output) doelmatig gerealiseerd zijn:
o of deze prestaties niet met de inzet van minder middelen gerealiseerd hadden kunnen worden; dan
wel
o of niet méér prestaties gerealiseerd hadden kunnen worden met dezelfde inzet van middelen.
Naast het uitvoeren van de auditonderzoeken worden in 2006 - 2007 de volgende activiteiten verricht:
o inventarisatie van de mogelijkheden tot samenwerking met collega-gemeenten;
o efficiëntiemaatregelen ten behoeve van werkwijze auditfunctie (versnellen doorlooptijd, alternatieve
rapportagevormen). Hiertoe behoren in ieder geval:
ontwikkeling van c.q. mogelijkheid tot een gedeeltelijk gestandaardiseerd model voor het
uitvoeren van doelmatigheidsonderzoeken;
actualiseren Auditmodel Leeuwarden
In het jaarverslag, rapporteert het college over de voortgang en uitkomsten van de in 2006 gerealiseerde
onderzoeken en de naar aanleiding daarvan ondernomen verbeteracties. Dan ook aan de raad de
rapporten van de onderzoeken beschikbaar gesteld.
Projectcontrol
Projectcontrol staat voor een stelsel van 'checks and balances', waardoor de inhoudelijk project
georiënteerde uitvoering en aansturing steeds scherp wordt gehouden op de drie
beheersbaarheidaspecten: proces, inhoud en financiën. Hiermee wordt tijdige signalering en navenante
tussentijdse aansturing op projecten mogelijk. Projectcontrol wordt uitgevoerd op majeure projecten
waarbij de projectcontroller gevraagd en ongevraagd adviseert aan zowel projectleiding als
199