2, Beleidsbegroting 2.2 de paragrafen: Grondbeleid (het jaarlijks afwaarderen van de rentelast tot marktwaarde) al in het verloop van de reserve grondexploitaties is meegenomen. Het verloop van de risico's staat afgezet tegen het verwachte verloop van de reserve grondexploitaties (de omvang van de reserve is inclusief de afdracht aan het SIOF en de bijdrage aan de Algemene Dekkingsmiddelen). Tabel 4 - bedragen x 1.000.000 2007 2008 2009 2010 2011 Omvang reserve grondexploitatie per 1 januari 11,1 10,2 9,5 13,1 12,4 totale omvang risico's bepaald op 1 januari 2007 10,4 9,9 9,4 8,9 8,4 Uit bovenstaande tabel kan worden afgeleid dat de omvang van de reserve in 2007 voldoende groot is om de risico's te kunnen afdekken, de afdracht aan het SIOF en de bijdrage aan de Algemene Dekkingsmiddelen kan derhalve plaatsvinden. De afdracht kan naar verwachting in de eerstkomende jaren ook doorgang vinden, omdat de realisatie van de huidige grondexploitatiegebieden vordert en de risico's hierdoor verminderen. Echter voor de lange termijn (>5 jaar) zal dit niet gelden, doordat het aantal grondexploitaties afneemt. 2.2.7.f Perspectief Uit de vorige alinea's blijkt dat de reserve grondexploitaties van voldoende omvang is om de benoemde risico's volledig te kunnen dekken. Toekomstige positieve ontwikkeling van de reserve (zie tabel 3) is sterk afhankelijk van de resultaten in de lopende exploitaties. Met name aan het eind van 2009 wordt verwacht dat een aantal grondexploitaties met een positief resultaat afgesloten kunnen worden. Dit zijn allen bedrijventerreinen. Deze hebben de neiging om uit te lopen (verlengen van de looptijd). Teneinde in de toekomst zorg te kunnen dragen voor een afdracht aan het SIOF en de bijdrage aan de Algemene Dekkingsmiddelen wordt in deze alinea ingegaan op de toekomstige mogelijkheden. lopende grondexploitaties Het accent ligt op strikte bewaking van de kosten en opbrengsten, waarbij ook aandacht is voor de fasering. Dat wil zeggen dat gestuurd wordt op het op tijd binnen krijgen van de opbrengsten en het zo mogelijk uitstellen van de investeringen, als de opbrengsten op zich laten wachten. samenwerkingsverbanden De samenwerkingsverbanden "Blitsaerd", "De Zuidlanden" en "3 Plus" genereren de komende jaren geen winst of winstuitkeringen, hoewel destijds het idee was dat de ontwikkeling van Blitsaerd en De Zuidlanden bij konden dragen aan de financiële positie van het grondbedrijf, en daardoor de bijdrage aan de Algemene Dekkingsmiddelen mogelijk zou zijn. Wel zijn contractueel bijdragen vastgelegd voor Groningerstraatweg 1,8 min) en De Haak (€11,3 min) en bijdragen voor de reserve bovenwijkse voorzieningen (totaal 34 min). Op lange termijn (na 2013) is wellicht winstuitkering vanuit met name Blitsaerd te verwachten. Aangezien het marktsegment heel specifiek is en de ontwikkeling pas gestart, is het te vroeg om hier concrete uitspraken over te doen. Diverse locaties in de binnenstad zijn onderdeel van de overeenkomst met PPS 3 Plus. De verschillende projecten worden pas aangevangen als er een sluitende begroting exploitatie mogelijk is. In de overeenkomst is opgenomen dat positieve resultaten zullen worden gebruikt om "negatieve" projecten aan te vullen. gebieden in ontwikkeling Van de aangekochte gronden bij de dorpen Wytgaard en Wirdum worden op dit moment de ontwikkelingsmogelijkheden onderzocht. Zoals bij de risicobeoordeling al vermeld is, wordt ontwikkeling bij Wytgaard bemoeilijkt door archeologische en milieubelemmeringen. De verworven gronden voor Zwettepark Noord en Newtonpark III zullen op korte termijn niet ontwikkeld kunnen worden. Dit betekent dat de rentetoevoegingen die resulteren in een te hoge boekwaarde ten opzichte van de marktwaarde, jaarlijks afgewaardeerd moet worden. Overigens betekent het op deze wijze waarderen van grond niet per definitie dat er in de toekomst een sluitende 208 Beleidsbegroting 2.2 de paragrafen: Grondbeleid grondexploitatie mogelijk is. De ervaring leert namelijk dat voor een industrieterrein bijna altijd subsidies noodzakelijk zijn om tot een sluitende grondexploitatie te komen. Strategische verwervingen Vroegtijdige verwerving van grondposities en vastgoed biedt de mogelijkheid om toekomstige verdienpotentie te genereren of verliezen te beperken. Ten behoeve van de uitleggebieden is er sprake van een behoorlijke voorraad ontwikkelareaal. Strategische aankopen zullen zich daarom naar verwachting vooral in het bestaande stedelijk gebied kunnen voordoen. Een strategische aankoop in dit kader kan zorgen voor economische impuls, maar ook katalysator zijn voor een stedenbouwkundige kwaliteitsslag. Een voorbeeld hiervan is de aankoop van discotheek Rock It in het Harmoniekwartier. Er zijn op dit moment begrotingstechnisch geen middelen c.q. krediet beschikbaar om strategische aankopen te financieren. Beleidsvoorstellen hiervoor zijn in voorbereiding. Kwaliteit bedrijventerreinen (Hemrik) De ervaringen van het project revitalisering Leeuwarden West zullen worden gebruikt voor een inventarisatie van mogelijke acties en of maatregelen op de Hemrik. Dit industrieterrein dateert van 1976. Een vroegtijdige inventarisatie kan voorkomen dat een grootschalige revitalisering op termijn noodzakelijk is. 209

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 156