2. Beleidsbegroting 2.2 de paragrafen: Strategisch investerings- en OntwikkelingsFonds 2.2.8 Strategisch Investerings- en OntwikkelingsFonds De raad heeft bij vaststelling van de Perspectiefnota 2000 het Strategisch Investerings- en OntwikkelingsFonds (SIOF) ingesteld. Doel van het SIOF is het realiseren van strategische lange termijn doelen van de gemeente Leeuwarden door middel van duurzame, effectieve, rendabele, structuurversterkende investeringen in de: hoofdinfrastructuur (weg, water, spoor, lucht, telecommunicatie, terminals); economische infrastructuur (bedrijfslocaties (nieuw en revitalisering)) en investeringen in projecten ten behoeve van voor Leeuwarden belangrijke economische sectoren als agri-nutri, diensten, ICT, kennis, detailhandel/toerisme (in relatie daarmee ook binnenstad); woningmarktversterkende infrastructuur (m.n. herstructurering; er wordt namelijk vanuit gegaan dat woningbouwlocaties zoveel mogelijk rendabel (evt. met behulp van externe subsidiestromen) zijn qua exploitatie); sociale infrastructuur. In het collegeprogramma is opgenomen dat het SIOF alleen opengesteld dient te worden voor strategische investeringen die prioriteit hebben gekregen in de Stadsvisie en het GWP. Dit criterium is toegevoegd aan de al door de raad vastgestelde criteria. De besluitvorming over de inzet van middelen van het investeringsdeel gebeurt door de gemeenteraad, doorgaans bij de vaststelling van de programmabegroting, op voorstel van het college van Burgemeester en Wethouders. In incidentele gevallen kan het college van B&W besluiten tussentijds een voorstel aan de gemeenteraad te doen om middelen uit het fonds in te zetten. Gelet op de gewenste flexibiliteit is door de gemeenteraad vastgesteld, dat ten aanzien van het ontwikkelingsdeel van het SIOF, het college van B&W (na instemming van de commissie Bestuur en Middelen) ook gemandateerd is om tussentijds uitgaven te doen, mits ze vallen binnen de gestelde criteria en binnen de maxima die gesteld zijn aan dit deel van het fonds. In deze paragraaf is een overzicht opgenomen van het SIOF met de volgende tabellen: Samenvattend overzicht; Voeding; Ontwikkelingsdeel; Investeringsdeel. De Wet op het BTW-compensatiefonds Deze wet is 1 januari 2003 in werking getreden. In verband hiermee is vastgesteld dat de gereserveerde investeringsbedragen voor hoofdinfrastructuur (de Haak) en voor overige projecten vanaf 1 januari 2003 afgeroomd kunnen worden met respectievelijk 10 en 16 Indien en voor zover de BTW compensabel is, wordt een lager beslag op de middelen gelegd. Hierdoor neemt het bestedingsvolume van het SIOF toe. Indien nog niet duidelijk is welk deel van de investeringsbedragen verrekenbaar of compensabel zijn, wordt dit later gecorrigeerd. Nieuwe SlOF-aanvragen voor de programmabegroting 2007 De volgende SlOF-aanvragen zijn binnengekomen: Westelijke invalsweg 4,5 min ten laste van het investeringsdeel); Kenniscirculatie Friesland 0,3 min ten laste van het investeringsdeel). Naast hiervoor genoemde nieuwe aanvragen heeft de raad op 30 januari jl. een motie aangenomen waarbij ten gunste van het project "Nieuw Zaailand" vanuit het SIOF een bijdrage van 0,3 min verstrekt zal worden. In deze motie is opgenomen dat deze bijdrage ten laste gebracht dient te worden van het ontwikkelingsdeel van het SIOF. Daar hier echter geen sprake is van een revolving fund principe (de raad heeft vastgesteld dat bijdragen uit het ontwikkelingsdeel van het SIOF terugbetaald moeten worden) is de motie zo uitgelegd dat de bijdrage ten laste van het investeringsdeel gebracht dient te worden. Deze bijdrage 0,3 min) mag niet ingebracht worden in de totale projectkosten. Voor de "herontwikkeling Cambuur e.o." zal binnenkort een voorstel in het college gebracht worden om uit het ontwikkelingsdeel van het SIOF 0,2 min) beschikbaar te stellen. 210 2. Beleidsbegroting 2.2 de paragrafen: Strategisch Investerings- en OntwikkelingsFonds Huidige stand van zaken SIOF Overzicht SIOF In bijgevoegde overzichten is de stand van zaken van het SIOF weergegeven rekening houdend met de door de raad vastgestelde reserveringen en de hiervoor genoemde aanvragen voor een bijdrage in het kader van de programmabegroting 2007. A. Stand van zaken ontwikkelingsdeel SIOF In het ontwikkelingsdeel is op dit moment ca. 1,526 min beschikbaar. Daarbij wordt ervan uitgegaan dat de nu ingeplande terugbetalingen naar het ontwikkelingsdeel van in totaal €1,211 min (in het kader van het revolving fund principe) plaats zal vinden. 6. Stand van zaken investeringsdeel SIOF Medio 2006 is in het investeringsdeel nog 5,067 min beschikbaar. Voor de projecten "westelijke invalsweg" en "kenniscirculatie Friesland" wordt respectievelijk een bijdrage gevraagd van 4,5 min en 0,3 min gevraagd. De aanvragen passen dus binnen de huidige beschikbare middelen in het investeringsdeel. Na aftrek van de reservering voor de westelijke invalsweg 4,5 min) zijn de resterende middelen slechts 0,267 min. Conclusie: de bodem van het SIOF is in zicht. Verwachte noodzakelijke bijdragen vanuit het SIOF voor het binnenhalen van co-financiering Het is van groot belang dat de investeringen, nodig voor de strategische ontwikkeling van de stad zoveel mogelijk kunnen doorgaan. Ook is het noodzakelijk dat er SlOF-middelen beschikbaar zijn om co financiering door vooral de provincie voor gemeentelijke strategische projecten mogelijk te maken in het kader van het Stadsconvenant. Vorig jaar heeft de raad een actualisatie van dit stadsconvenant vastgesteld. Indien de gemeente geen c.q. onvoldoende middelen kan bijdragen aan de strategische investeringsprojecten, zal de provincie niet bereid zijn voor het stadsconvenant nieuwe middelen beschikbaar te stellen. In het geactualiseerde stadsconvenant (2000-2010) wordt uitgegaan van een extra bijdrage van de provincie in de periode 2006-2010 van 25 min naast bijdragen uit reguliere middelen en fondsen. Voor de komende jaren (2007-2013) wordt verwacht dat o.a. de volgende bijdragen vanuit het SIOF noodzakelijk zijn om co-financiering voor strategische projecten binnen te halen: Bereikbaarheidsprojecten (westelijke invalsweg, Drachtstercomplex en grote fietsprojecten) ca. 16,5 min; Ontwikkeling FEC-City ca. 2,0 min; Stedelijke- en kenniseconomie ca. 10,0 min; Bedrijventerreinen (revitalisering/nieuw) ca. 3,0 min; Diversen ca. 5,0 min Totaal ca. 36,5 min De huidige ruimte in het investeringsdeel van het SIOF is ca. 5 min. Dit is exclusief de eventuele reserveringen voor die nu voor de begroting 2007 zijn ingediend. De komende 7 jaren zal het SIOF dus gevoed moeten worden met ca. 31,5 om de gewenste co-financiering binnen te halen. Dit betekent gemiddeld een jaarlijkse voeding van ca. 4,5 min. Voeding SIOF Hiervoor is aangegeven dat de komende 7 jaren een voeding noodzakelijk is van 36,5 min een om de gewenste co-financiering voor strategische projecten binnen te kunnen halen. Structurele vulling van dit fonds vanuit de begroting vindt tot dusver slechts mondjesmaat plaats. Voor 2005 en 2006 kon zelfs de jaarlijkse storting vanuit de egalisatiereserve Grondbedrijf niet toegevoegd worden aan het SIOF. Op dit moment zijn er nauwelijks mogelijkheden om de voeding van het SIOF structureel te verhogen. Wel laat de stand van de algemene reserve toe, evenals in 1999 2.2 min), 2004 3,0 min), 2005 3,0 min) en 2006 2,0 min), in 2007 een substantiële storting te doen ten gunste van het SIOF. Verwerking MIP in SIOF In de SlOF-overzichten zijn op basis van de ingediende MlP-formulieren en overzichten de volgende wijzigingen opgenomen. Investeringsdeel 1) Gewijzigde kasritmes bij de volgende projecten: 211

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 157