Blad 4 4. Voorstel/visie Als gevolg van de modernisering wordt de Wsw-gewijzigdDe gewijzigde Wsw gaat per 1 januari 2007 in. Omdat de gemeenten dan zelf weer de rijksmiddelen Wsw ontvangen dienen de gemeenten vanuit hun allocatiefunctie per 1 januari 2007 een eigen Wsw-beleid/visie hebben. Dit is ook waar het bestuur van de Gr om vraagt De bestaande uitvoeringssituatie is vertrekpunt voor de ontwerp visie die wij aan u voorleggen. Daarom informeren wij u in de volgende paragraaf over de huidige uitvoeringssituatie 4 1 Huidige situatie in het kort De huidige situatie kan beschreven worden vanuit bestuurlijk uitvoerings - en financieel perspectief. 4.1.1 Bestuurlijk perspectief Tot 2002 voerde de gemeente Leeuwarden de Wsw zelf uit in de vorm van een eigen gemeentelijke Dienst Sociale Werkvoorziening (DSW)Voor die datum besloot uw raad om samen met zeven andere Friese gemeenten de verantwoordelijkheden die voortvloeien uit de Wsw over te dragen aan de Gemeenschappelijke Regeling Sw Fryslan. Het bestuur van deze Gr bestaat uit bestuurders van de acht deelnemende gemeenten. 4.1.2 Uitvoerincrsperspectief Gr Sw Fryslan heeft ongeveer 2.450 Sw-ers en 180 ambtenaren in dienst. Ongeveer 500 Sw-ers zijn afkomstig uit de gemeente Leeuwarden en per 1 mei 2006 staan 119 Leeuwarders op de wachtlijst voor een arbeidsplaats in de Wsw. Voor de uitvoering van de Wsw heeft de Gr een samenwerkingsovereenkomst voor onbepaalde tijd afgesloten met uitvoeringsbedrijf Caparis NV. te Drachten. Afgesproken is dat Caparis NV. o.a. a. werk en begeleiding biedt aan de Sw-ers; b. de financiële en personele administratie voor de Gr verricht c. de totale beleidsadvisering voor de Gr Sw Fryslan verricht In de overeenkomst is een opzegtermijn van drie jaar opgenomen 4.1.3 Financieel perspectief Ten aanzien van de financiële situatie bestaat zowel een relatie tussen de gemeente en de GR als een relatie tussen de GR en Caparis NV. Gr Sw Fryslan De uitvoering van de Wsw door de Gr wordt bekostigd uit: Blad 5 1. de rijksbijdrage Wsw van ongeveer 24.000,= per Sw- er per jaar. Voor de gemeente Leeuwarden gaat het hier om een totaalbedrag van 500 x 24.000,= is 12.000.000,= per jaar; 2. het exploitatieresultaat van het uitvoeringsbedrijf Caparis NV.Over 2005 wordt een negatief exploitatieresultaat verwacht van ongeveer 5 ton. Derhalve draagt dit in 2005 niet bij aan de financiering van de Sw; 3. gemeentelijke bijdragen in het exploitaitietekort Elke deelnemende gemeente betaalt naar rato van het aantal SW-ers dat woonachtig is in die gemeente. De gemeente Leeuwarden draagt jaarlijks ongeveer 350.000,00 bij. Het samenwerkingsverband Gr Sw Fryslan is gebaseerd op de Wet Gemeenschappelijke Regeling (WGR)Conform bepalingen in deze Wet zijn de gemeenten verplicht om de financiële tekorten van de Gr te financieren. Het samenwerken in Gr-verband heeft o.a. tot gevolg dat op grond van de Wsw de gemeenten in eerste instantie financieel niet verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de Wsw. Echter, op grond van de WGR zijn de gemeenten wel verantwoordelijk voor de tekorten van de Gr. Caparis NV. De acht deelnemende gemeenten zijn aandeelhouder van Caparis NV.Het aandelenpakket van de gemeente Leeuwarden in Caparis NV. staat in de gemeentelijke administratie voor een waarde van 54.413,00. De indicatieve aandeelverhouding is, in 2001, als volgt vastgesteld: Achtkarspelen 10,04 Opsterland 7,7-s Heerenveen 16,62 Smallingerland 16,31% Leeuwarden 22,12 Tytsjerksteradiel 7,08% Ooststellingwerf 7,34 Weststellingwerf 12,79% Caparis NV. kent thans een negatief eigen vermogen van meer dan 900.000,00 en naar verwachting een negatief jaarresultaat 2005 van ongeveer 500.000,00. Daarnaast is in de samenwerkingsovereenkomst tussen Caparis NV. en de Gr geregeld dat Caparis NV. circa 24.163.000,-- van de Gr mag lenen met als onderpanden de gebouwen en de inventaris Daarnaast is formeel geregeld tussen de Gr en Caparis NV. dat Caparis NV. voor circa 7,2 miljoen aan leningen van de Gr kan vragen. Uit de recentelijk ontvangen jaarrekening 2005 van de Gr blijkt dat hiervan inmiddels ongeveer 5 ton is opgenomen. 4.2 Voorstel/visie toekomst Gelet op de voorgenomen wijzigingen wil het bestuur van de Gr van de gemeente Leeuwarden vernemen wat de voorgenomen visie is: over de uitvoering van Wet sociale werkvoorziening (Wsw) na de moderniseringsoperatie? 2. over het afstemmen van de samenstelling van het Algemeen Bestuur van de GR op het dualistisch stelsel. Het

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 158