Blad 4
4. Voorstel/visie
Als gevolg van de modernisering wordt de Wsw-gewijzigdDe
gewijzigde Wsw gaat per 1 januari 2007 in. Omdat de
gemeenten dan zelf weer de rijksmiddelen Wsw ontvangen
dienen de gemeenten vanuit hun allocatiefunctie per 1
januari 2007 een eigen Wsw-beleid/visie hebben. Dit is ook
waar het bestuur van de Gr om vraagt
De bestaande uitvoeringssituatie is vertrekpunt voor de
ontwerp visie die wij aan u voorleggen. Daarom informeren
wij u in de volgende paragraaf over de huidige
uitvoeringssituatie
4 1 Huidige situatie in het kort
De huidige situatie kan beschreven worden vanuit
bestuurlijk uitvoerings - en financieel perspectief.
4.1.1 Bestuurlijk perspectief
Tot 2002 voerde de gemeente Leeuwarden de Wsw zelf uit in
de vorm van een eigen gemeentelijke Dienst Sociale
Werkvoorziening (DSW)Voor die datum besloot uw raad om
samen met zeven andere Friese gemeenten de
verantwoordelijkheden die voortvloeien uit de Wsw over te
dragen aan de Gemeenschappelijke Regeling Sw Fryslan. Het
bestuur van deze Gr bestaat uit bestuurders van de acht
deelnemende gemeenten.
4.1.2 Uitvoerincrsperspectief
Gr Sw Fryslan heeft ongeveer 2.450 Sw-ers en 180 ambtenaren
in dienst. Ongeveer 500 Sw-ers zijn afkomstig uit de
gemeente Leeuwarden en per 1 mei 2006 staan 119 Leeuwarders
op de wachtlijst voor een arbeidsplaats in de Wsw.
Voor de uitvoering van de Wsw heeft de Gr een
samenwerkingsovereenkomst voor onbepaalde tijd afgesloten
met uitvoeringsbedrijf Caparis NV. te Drachten. Afgesproken
is dat Caparis NV. o.a.
a. werk en begeleiding biedt aan de Sw-ers;
b. de financiële en personele administratie voor de Gr
verricht
c. de totale beleidsadvisering voor de Gr Sw Fryslan
verricht
In de overeenkomst is een opzegtermijn van drie jaar
opgenomen
4.1.3 Financieel perspectief
Ten aanzien van de financiële situatie bestaat zowel een
relatie tussen de gemeente en de GR als een relatie tussen
de GR en Caparis NV.
Gr Sw Fryslan
De uitvoering van de Wsw door de Gr wordt bekostigd uit:
Blad 5
1. de rijksbijdrage Wsw van ongeveer 24.000,= per Sw-
er per jaar. Voor de gemeente Leeuwarden gaat het hier om
een totaalbedrag van 500 x 24.000,= is
12.000.000,= per jaar;
2. het exploitatieresultaat van het uitvoeringsbedrijf
Caparis NV.Over 2005 wordt een negatief
exploitatieresultaat verwacht van ongeveer 5 ton. Derhalve
draagt dit in 2005 niet bij aan de financiering van de Sw;
3. gemeentelijke bijdragen in het exploitaitietekort
Elke deelnemende gemeente betaalt naar rato van het aantal
SW-ers dat woonachtig is in die gemeente. De gemeente
Leeuwarden draagt jaarlijks ongeveer 350.000,00 bij. Het
samenwerkingsverband Gr Sw Fryslan is gebaseerd op de Wet
Gemeenschappelijke Regeling (WGR)Conform bepalingen in
deze Wet zijn de gemeenten verplicht om de financiële
tekorten van de Gr te financieren.
Het samenwerken in Gr-verband heeft o.a. tot gevolg dat op
grond van de Wsw de gemeenten in eerste instantie
financieel niet verantwoordelijk zijn voor de uitvoering
van de Wsw. Echter, op grond van de WGR zijn de gemeenten
wel verantwoordelijk voor de tekorten van de Gr.
Caparis NV.
De acht deelnemende gemeenten zijn aandeelhouder van
Caparis NV.Het aandelenpakket van de gemeente Leeuwarden
in Caparis NV. staat in de gemeentelijke administratie voor
een waarde van 54.413,00. De indicatieve
aandeelverhouding is, in 2001, als volgt vastgesteld:
Achtkarspelen 10,04 Opsterland 7,7-s
Heerenveen 16,62 Smallingerland 16,31%
Leeuwarden 22,12 Tytsjerksteradiel 7,08%
Ooststellingwerf 7,34 Weststellingwerf 12,79%
Caparis NV. kent thans een negatief eigen vermogen van meer
dan 900.000,00 en naar verwachting een negatief
jaarresultaat 2005 van ongeveer 500.000,00.
Daarnaast is in de samenwerkingsovereenkomst tussen Caparis
NV. en de Gr geregeld dat Caparis NV. circa 24.163.000,--
van de Gr mag lenen met als onderpanden de gebouwen en de
inventaris
Daarnaast is formeel geregeld tussen de Gr en Caparis NV.
dat Caparis NV. voor circa 7,2 miljoen aan leningen van
de Gr kan vragen. Uit de recentelijk ontvangen jaarrekening
2005 van de Gr blijkt dat hiervan inmiddels ongeveer 5 ton
is opgenomen.
4.2 Voorstel/visie toekomst
Gelet op de voorgenomen wijzigingen wil het bestuur van de
Gr van de gemeente Leeuwarden vernemen wat de voorgenomen
visie is:
over de uitvoering van Wet sociale werkvoorziening
(Wsw) na de moderniseringsoperatie?
2. over het afstemmen van de samenstelling van het
Algemeen Bestuur van de GR op het dualistisch stelsel. Het