Nieuw beleid en ombuigingen structureel bedragen x1000
Nieuw beleid en ombuigingen incidenteelbedragen x 1000
3. Financiële begroting
3.2 Uiteenzetting financiële positie: Ontwikkeling financiële positie
3.2.1.C Nieuw Beleid
In het collegeprogramma 2006 -2010, zijn afspraken gemaakt over het te voeren beleid. Daartoe zijn
ook voorstellen nieuw beleid en ombuigingen opgenomen. De voorstellen zoals die worden
opgenomen in onze meerjarenraming staan in navolgende tabel.
Nr.
omschrijving
2006
2007
2008
2009
2010
Nieuw beleid structureel
Programma Jeugd en Onderwijs
N02.02
Onderwijshuisvesting "Scholen onder dak"
-550
0
-200
0
N02-03
Formatie Peuterspeelzaal Techum
-55
-55
N02-04
Exploitatie 4 peuterspeelzalen in Leeuwarden
-68
Programma Economie en Toerisme
N03-01
Onderhoud Vastgoed
-387
-133
-76
17
N03-03
Toeristenbelasting
-59!
programma Zorg en opvang
N-04-02
één Multifunctioneel centrum (mfc)
-75
Programma Werk en Inkomen
N05-02
WWB tekort (bijstandsbestand 500 lager)
-3850
1250
830
410
programma Infrastructuur en Bereikbaarheid
N07-01
Bereikbaarheid
-200
-200
-200
-200
Programma Woon en leefomgeving
N14-01
Begraafplaatsen
-40
N14-02
Onkruidbestrijding
-80
N14-03
Flexibel budget wethouders (voor wijken/dorpen)
-25
TOTAAL NIEUW BELED
0
-5259
862
299
152
Ombuigingen structureel
006-01
Afbouw vangnetregeling huursubsidie
45
015-01
Onderuitputting kapitaallasten
100
015-02
Balanssanering
370
015-03
Afroming reserves en voorzieningen
150
TOTAAL OMBUIGINGEN
150
515
0
0
0
OZB-suppletie (rechtstreeks geraamd t.g.v. algemene uitkering)
Tabel: 4.
Betekenis van het nummer in de eerste kolom (bijvoorbeeld N02-03) is:
N02-03 N02 staat voor voorstel nieuw beleid programma 2 (Jeugd en Onderwijs)
N02-03 03 betekent dat dit het 3e voorstel nieuw beleid is voor programma 2 (jeugd en
Onderwijs).
Begint het nummer met een O dan betreft het een ombuigingsvoorstel.
226
3. Financiële begroting 3.2 Uiteenzetting financiële positie: Ontwikkeling financiële positie
Nr.
omschrijving
2006
2007
2008
2009
2010
2011
Nieuw beleid Incidenteel
Programma Jeugd en Onderwijs
N-02-01
Uitbreiding jeugdwerk (2 fte's incidenteel)
-100
100
Programma Economie en Toerisme
N-03-02
Formatie toerisme
-85
85
N-03-04
Binnenstadsmonitor
-65
65
programma Zorg en opvang
N-04-01
Woonzorgzone Zuidlanden
-325
325
N-04-03
Dagopvang daklozen aan de Tuinen
-124
-40
164
N-04-04
Impuls sociale investeringen
-300
300
programma Werk en Inkomen
N-05-01
Storting in fonds Werk en Inkomen (risicoafdekking WWB)
-3.000
3.000
Programma Wonen
N-06-01
Omgevingsvergunning
-90
90
Programma Dienstverlening
N-08-01
Klant Contact Centrum (KCC)
-500
500
programma Politiek bestuur
N-09-01
Expeditie Leeuwarden
-50
50
N-09-02
Samenwerking Europa
-50
50
Programma Ruimtelijke ordening, wijken en dorpen
N-12-01
Binnenstad-oost
-300
300
N-12-02
Ontwikkelbudget gebiedsontwikkeling
-200
200
N-12-03
Dorpennota
-200
200
Programma Woon en leefomgeving
N-14-01
Begraafplaatsen
-178
-4
-12
194
Diversen
N-15-01
Vitaliteit (bedrijfsvoering)
-200
200
N-15-02
Onderhoud Stadskantoor
-468
349
-64
6
177
N-15-03
Baianssanering
-4.000
4.000
Incidenteel Nieuw beleid
-6.825
4.050
-2.487
3.285
1.977
Totaal generaal cumulatief
-6.825
-2.775
-5.262
-1.977
0
Ombuigingen incidenteel
0-02-01
Onderuitputting kapitaallasten onderwijshuisvesting
275
-275
0-05-01
Vrijval voorziening Werk en Inkomen
455
-455
0-07-01
Onderuitputting kapitaallasten bereikbaarheid
100
-100
0-15-03
Afroming reserves en voorzieningen
200
-200
Incidentele ombuigingsvoorstellen
455
120
-475
0
0
-100
Totaal generaal cumulatief
455
575
100
100
100
0
Tabel: 5.
Ten opzichte van de voorstellen zoals die zijn opgenomen in het collegeprogramma, hebben enkele
financieel-technische wijzigingen plaatsgevonden. Met betrekking tot een tweetal voorstellen
(onderhoud vastgoed en investering in een MFC), zijn, gezien de aard van de investeringen, de
bedragen technisch omgezet van incidenteel naar structureel19. Op grond van het structureel
financieel meerjarenbeeld is dit mogelijk.
19
De incidentele lasten t.b.v. onderhoud vastgoed en het MFC ter hoogte van ruim 6 min, zijn ingezet om de balans te
saneren. De vrijkomende structurele middelen door deze balanssanering, zijn vervolgens ingezet om de structurele lasten m.b.t.
vastgoed en het MFC te dekken. Zie tabellen 7 en 10.
227