Meerjarenperspectief 3. Financiële begroting 3.2 Uiteenzetting financiële positie: Ontwikkeling financiële positie Ook ontstaat een beter verloop van de algemene reserve in de toekomst. Daarnaast zijn t.o.v. de uitkomsten van de collegeonderhandelingen, drie nieuwe voorstellen opgenomen. 1. Omgevingsvergunning (voorstel N-06-01) Het kabinet wil dat de wetgeving met betrekking tot de omgevingsvergunning met ingang van 1 januari 2008 van kracht gaat. Het uitgangspunt bij een omgevingsvergunning is één loket, één aanvraag, één procedure, één bevoegd gezag. Dat is het einddoel voor tal van vergunningen op het gebied van bouw, milieu, kap, inrichting of sloop. Al deze aanvragen moeten gebundeld worden in één aanvraag en één procedure voor een omgevingsvergunning. Bij de collegeonderhandelingen waren de implementatiekosten nog niet bekend. Op dit moment wordt begroot dat de kosten voor implementatie bedragen 350.000 incidenteel (in 2007 250.000 en in 2008 100.000). 260.000 van deze kosten kan gedekt worden uit reguliere middelen (o.a. uit opleidingsmiddelen en iet-investeringen). Voor het resterende bedrag van 90.000 wordt voorgesteld deze door middel van Nieuw Beleid beschikbaar te stellen. Dit bedrag wordt aangewend voor het inrichten van klantgerichte en logisch vormgegeven werkprocessen in samenhang met de verdere doorvoering van de Frontoffice/Backoffice. 2. Peuterspeelzalen (voorstel N-02-04) De gemeenteraad heeft op 24 april 2006 ingestemd met incidentele dekking van vier groepen peuterspeelzaalwerk in 2006. Hierbij speelde een rol dat het peuterspeelzaalwerk een belangrijke basisvoorziening in de stad is en steeds meer functies krijgt in de zin van het vroeg signaleren van problemen en overdracht van gegevens naar het basisonderwijs. Voor structurele dekking van de vier groepen vanaf 2007 wordt nu een voorstel gedaan 68.000,=). 3. Binnenstadsmonitor (voorstel N-03-04) In 2001 is een breed onderzoek gehouden naar het functioneren van de binnenstad als koopcentrum. Hierbij werd ook gekeken naar de effecten van de herinrichting van de openbare ruimte ter verbetering van het verblijfsklimaat. Inmiddels is het project Binnenstad Nieuwestad afgerond. De aanpak van de Kelders vormde het sluitstuk. Het is bekend, dat vanuit de Gemeenteraad de wens bestaat om de binnenstadsontwikkeling nauwlettend te blijven volgen. Gedegen onderzoek kan daarbij niet worden gemist. Voor een vervolgonderzoek zijn echter geen middelen binnen de reguliere begroting gereserveerd. Het voorstel is om in de eerste helft van 2007 het onderzoek te laten plaatsvinden en 65.000 via "nieuw beleid" hiervoor beschikbaar te stellen. Tenslotte hebben recente inzichten (als gevolg van veranderde regelgeving) geleerd dat Leeuwarden enkele plaatsen (m.n. Tesselschadestraat en Aldlansdyk) in de stad kent die, door de aanwezigheid van LPG tankstations/propaan opslag, een belemmering vormen voor de omgeving en verdere ontwikkeling in het gebied in de weg staan. Sanering van deze plekken komt niet in aanmerking voor de regeling op basis van het besluit externe veiligheid maar is dringend gewenst o.a. ten behoeve van de ontwikkeling van de stad. Op grond van nader onderzoek zal bij het opstellen van de programmabegroting 2008 hierop worden teruggekomen. Er is dus sprake van een p.m. post. 228 3. Financiële begroting 3.2 Uiteenzetting financiële positie: Ontwikkeling financiële positie 3.2.1 ,d Financiële positie na nieuw beleid Na het verwerken van de mutaties in de algemene uitkering, de uitzettingen inkrimpingen en de bovenstaande voorstellen nieuw beleid en ombuigingen, ontstaat het volgend financiële beeld. 2006 2007 2008 2009 2010 Startpositie op 1/1 -1.374 1.542 2.849 2.843 1.527 1 Mutaties vlgs meerjarenraming 2006-2009 0 2.167 -217 -576 0 2 Structurele uitzettingen en inkrimpingen 258 -8.132 7.959 -48 -1.240 3 Gemeentefonds 2.508 10.846 -8.610 -991 -306 4 Inzet stelpost t.b.v. grote opgaven 650 5 Opbrenst extra balanssanering 520 Tussenstand 1.392 7.593 1.981 1.228 -19 6 Totaal structurele ombuigingsvoorstellen 150 515 0 0 0 7 Totaal nieuw beleid 0 -5.259 862 299 152 8 Stand 31/12 1.542 2.849 2.843 1.527 133 9 Storting /onttrekking algemene reserve -1.542 -2.849 -2.843 -1.527 -133 Exploitatiesaldo 0 0 0 0 0 Tabel:6. Er is sprake van een sluitend financieel meerjarenperspectief in 2010 met een positief saldo van 133.000. Samenvattend kan dit als volgt worden verklaard. Uitkomst merjarenperspectief programmabegroting 2006 na moties 0 Uitkomst merjarenperspectief programmabegroting 2007 laatste jaarschijf 133 Te verklaren verschil 133 Tabel: 7. De analyse van dit verschil op hoofdlijnen is als volgt: Ontwikkelingen Algemene Uitkering: Accres ontwikkeling 1.300 Effecten uitkeringsbasis -1.500 Vrijval reservering afvlakken accres 450 Extra uitname btw-compensatiefonds -1.650 Diversen -300 -1.700 Overige ontwikkelingen: Nominale ontwikkelingen: inflatie 500 OZB inflatie 2% 400 Resultaat uitzettingen inkrimpingen diensten (zie bijlage A). 150 Vrijval stelpost "reservering voor grote opgaven" 650 Extra balanssanering 500 Totaal voorstellen "nieuw beleid" -3.950 Totaal voorstellen "ombuigingen" 650 Suppletie-uitkering OZB 2.900 TOTAAL 100 Tabel: 8. 229

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2006 | | pagina 166