Meerjarenperspectief
3. Financiële begroting
3.2 Uiteenzetting financiële positie: Ontwikkeling financiële positie
Ook ontstaat een beter verloop van de algemene reserve in de toekomst. Daarnaast zijn t.o.v. de
uitkomsten van de collegeonderhandelingen, drie nieuwe voorstellen opgenomen.
1. Omgevingsvergunning (voorstel N-06-01)
Het kabinet wil dat de wetgeving met betrekking tot de omgevingsvergunning met ingang van 1
januari 2008 van kracht gaat.
Het uitgangspunt bij een omgevingsvergunning is één loket, één aanvraag, één procedure, één
bevoegd gezag. Dat is het einddoel voor tal van vergunningen op het gebied van bouw, milieu,
kap, inrichting of sloop. Al deze aanvragen moeten gebundeld worden in één aanvraag en één
procedure voor een omgevingsvergunning.
Bij de collegeonderhandelingen waren de implementatiekosten nog niet bekend. Op dit moment
wordt begroot dat de kosten voor implementatie bedragen 350.000 incidenteel (in 2007
250.000 en in 2008 100.000).
260.000 van deze kosten kan gedekt worden uit reguliere middelen (o.a. uit opleidingsmiddelen
en iet-investeringen). Voor het resterende bedrag van 90.000 wordt voorgesteld deze door
middel van Nieuw Beleid beschikbaar te stellen. Dit bedrag wordt aangewend voor het inrichten
van klantgerichte en logisch vormgegeven werkprocessen in samenhang met de verdere
doorvoering van de Frontoffice/Backoffice.
2. Peuterspeelzalen (voorstel N-02-04)
De gemeenteraad heeft op 24 april 2006 ingestemd met incidentele dekking van vier groepen
peuterspeelzaalwerk in 2006. Hierbij speelde een rol dat het peuterspeelzaalwerk een belangrijke
basisvoorziening in de stad is en steeds meer functies krijgt in de zin van het vroeg signaleren van
problemen en overdracht van gegevens naar het basisonderwijs. Voor structurele dekking van de
vier groepen vanaf 2007 wordt nu een voorstel gedaan 68.000,=).
3. Binnenstadsmonitor (voorstel N-03-04)
In 2001 is een breed onderzoek gehouden naar het functioneren van de binnenstad als
koopcentrum. Hierbij werd ook gekeken naar de effecten van de herinrichting van de openbare
ruimte ter verbetering van het verblijfsklimaat. Inmiddels is het project Binnenstad Nieuwestad
afgerond. De aanpak van de Kelders vormde het sluitstuk. Het is bekend, dat vanuit de
Gemeenteraad de wens bestaat om de binnenstadsontwikkeling nauwlettend te blijven volgen.
Gedegen onderzoek kan daarbij niet worden gemist. Voor een vervolgonderzoek zijn echter geen
middelen binnen de reguliere begroting gereserveerd. Het voorstel is om in de eerste helft van
2007 het onderzoek te laten plaatsvinden en 65.000 via "nieuw beleid" hiervoor beschikbaar te
stellen.
Tenslotte hebben recente inzichten (als gevolg van veranderde regelgeving) geleerd
dat Leeuwarden enkele plaatsen (m.n. Tesselschadestraat en Aldlansdyk) in de stad kent die, door de
aanwezigheid van LPG tankstations/propaan opslag, een belemmering vormen voor de omgeving en
verdere ontwikkeling in het gebied in de weg staan. Sanering van deze plekken komt niet in
aanmerking voor de regeling op basis van het besluit externe veiligheid maar is dringend gewenst o.a.
ten behoeve van de ontwikkeling van de stad. Op grond van nader onderzoek zal bij het opstellen van
de programmabegroting 2008 hierop worden teruggekomen. Er is dus sprake van een p.m. post.
228
3. Financiële begroting
3.2 Uiteenzetting financiële positie: Ontwikkeling financiële positie
3.2.1 ,d Financiële positie na nieuw beleid
Na het verwerken van de mutaties in de algemene uitkering, de uitzettingen inkrimpingen en de
bovenstaande voorstellen nieuw beleid en ombuigingen, ontstaat het volgend financiële beeld.
2006
2007
2008
2009
2010
Startpositie op 1/1
-1.374
1.542
2.849
2.843
1.527
1
Mutaties vlgs meerjarenraming 2006-2009
0
2.167
-217
-576
0
2
Structurele uitzettingen en inkrimpingen
258
-8.132
7.959
-48
-1.240
3
Gemeentefonds
2.508
10.846
-8.610
-991
-306
4
Inzet stelpost t.b.v. grote opgaven
650
5
Opbrenst extra balanssanering
520
Tussenstand
1.392
7.593
1.981
1.228
-19
6
Totaal structurele ombuigingsvoorstellen
150
515
0
0
0
7
Totaal nieuw beleid
0
-5.259
862
299
152
8
Stand 31/12
1.542
2.849
2.843
1.527
133
9
Storting /onttrekking algemene reserve
-1.542
-2.849
-2.843
-1.527
-133
Exploitatiesaldo
0
0
0
0
0
Tabel:6.
Er is sprake van een sluitend financieel meerjarenperspectief in 2010 met een positief saldo van
133.000. Samenvattend kan dit als volgt worden verklaard.
Uitkomst merjarenperspectief programmabegroting 2006 na moties
0
Uitkomst merjarenperspectief programmabegroting 2007 laatste jaarschijf
133
Te verklaren verschil
133
Tabel: 7.
De analyse van dit verschil op hoofdlijnen is als volgt:
Ontwikkelingen Algemene Uitkering:
Accres ontwikkeling
1.300
Effecten uitkeringsbasis
-1.500
Vrijval reservering afvlakken accres
450
Extra uitname btw-compensatiefonds
-1.650
Diversen
-300
-1.700
Overige ontwikkelingen:
Nominale ontwikkelingen: inflatie
500
OZB inflatie 2%
400
Resultaat uitzettingen inkrimpingen diensten (zie bijlage A).
150
Vrijval stelpost "reservering voor grote opgaven"
650
Extra balanssanering
500
Totaal voorstellen "nieuw beleid"
-3.950
Totaal voorstellen "ombuigingen"
650
Suppletie-uitkering OZB
2.900
TOTAAL
100
Tabel: 8.
229